چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه دیدار کرد.

اردوغان- اوباما

باراک اوباما و اردوغان در این دیدار ترجیح دادند بیشتر درباره موضوع‌هایی صحبت کنند که در ماه‌های اخیر دوطرف مواضع یکسانی در قبال آنها داشته‌اند. از این رو، دو طرف در دیدار یک ساعت و نیمه خود به تمجید از مواضع طرف مقابل در قبال تروریسم و بررسی همکاری‌های متقابل پرداختند. به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، اوباما در این دیدار انفجار بمب روز سه‌شنبه را در آنکارا محکوم کرد و افزود: این امر به ما یادآوری می‌کند که تروریسم در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد و ترکیه و آمریکا شرکای نیرومندی در پیشگیری از تروریسم خواهند بود. در انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در آنکارا 3 نفر کشته و 15 نفر زخمی شدند و هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را بر‌عهده نگرفته است.

مدیر ارشد امور اروپا در شورای امنیت ملی آمریکا گفت: اوباما و رجب طیب اردوغان درباره افزایش فشار بر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه اتفاق نظر دارند. وی افزود: اوباما از اردوغان خواست رابطه خود را با اسرائیل که در پی حمله نیروهای نظامی این رژیم به ناوگان آزادی و کشته شدن 9 تبعه ترک به تیرگی گراییده است، ترمیم کند. اوباما همچنین از حمایت ترکیه از آمریکا در جنگ با تروریسم به‌خصوص در عملیات افغانستان و عراق، تلاش برای ساقط کردن قذافی در لیبی و برآوردن وظایف خود در چارچوب ناتو تشکر کرد. اوباما با تمجید از اردوغان گفت که وی رهبری فوق‌العاده‌ای در مسائل مختلف و ترویج دمکراسی داشته است و ما به خاطر کارهایی که با هم انجام داده‌ایم، بسیار از وی سپاسگزار هستیم.

ترکیه، تحریم سوریه را بررسی می‌کند

ساعتی بعد از دیدار اردوغان و اوباما، نخست‌وزیر ترکیه به خبرنگاران گفت: من مذاکرات با دولت سوریه در ارتباط با تحولات داخل این کشور را قطع کرده‌ام. دولت سوریه ما را به چنین تصمیمی واداشت. وزیر خارجه ترکیه درحال بررسی تحریم‌هایی علیه سوریه است. اردوغان گفت: هر کشوری خودش درباره نوع تحریم‌ها علیه سوریه تصمیم می‌گیرد و ما مشغول بررسی موارد تحریم هستیم.

کد خبر 146314
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز