همشهری یک روزنامه آلمانی در گزارشی به کشتار بالای غیر نظامیان تحت حکومت برنده جایزه صلح نوبل(اوباما) به وسیله بالا رفتن شمار عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خاک دیگر کشورها و آثار و عواقب وخیم آن اشاره کرد.

به گزارش مهر، روزنامه تاگس اشپیگل در گزارشی در این باره نوشت : تحت فرمان برنده جایزه صلح نوبل (اوباما) هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا حملات هوایی بسیاری را اجرا می‌کنند که سازمان ملل درباره کشتار بالای غیر نظامیان به واسطه این حملات هشدار می‌دهد.

نویسنده در ادامه نوشت: حکومت آمریکا در به اصطلاح مبارزات خود با تروریسم به وسیله راکت‌ها و بمب‌هایی که با هواپیماهای بدون سرنشینش آنها را هدایت می‌کند به زعم خود به شکار تروریست‌ها می‌پردازد. این هواپیماها دیگر تنها برای عملیات شناسایی استفاده نمی‌شوند بلکه در عملیات جنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تاگس اشپیگل در ادامه خاطر نشان کرد: باراک اوباما بر خلاف سلف خود جرج بوش از جنگ جهانی علیه ترور سخن نمی‌گوید، اما وی با عملیات مخفی و هواپیماهای بدون سرنشین خود بر علیه تمام دشمان آمریکا حملات گسترده‌ای را سازماندهی کرده و این جنگها را به خارج از مناطق جنگی آشکار در عراق و افغانستان هم گسترش داده است.

نویسنده در ادامه به افزایش عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در دوران حکومت باراک اوباما اشاره کرده و نوشت: بر اساس گزارش موسسه "نیو امریکن فونداسیون" تنها در سال 2010 هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی 118 بار راکت هایی را روی مظنونان ترور در پاکستان شلیک کردند. بیش از 1700 نفر در این عملیات ها کشته شده اند که بسیاری خانواده های بی گناه از جمله آنها بوده اند.

بسیاری از کشورهای دنیا نیز این طور به نظر می رسد که در حال الگوبرداری از این طرح آمریکایی هستند. رژیم صهیونیستی نیز برنامه های جاه طلبانه ای را در این راستا مد نظر قرار داده و چین نیز در حال کپی برداری از این طرح واشنگتن است.

در این میان کارشناسان سازمان ملل در این باره شدیدا ابراز نگرانی کرده اند. سازمان ملل اخیرا به همه نیروها و سازمانهای امنیتی اعلام کرده که تلاشهای خود را دو برابر کنند تا در حملات نظامی خود کشتار غیر نظامیان به ویژه زنان و کودکان بی گناه را کاهش دهند.

سازمان ملل به ویژه به عملیاتهای هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا انتقاد وارد کرده است. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در حمایت از کودکان در درگیریهای مسلحانه نیز اعلام کرده که شمار بالای افراد بی گناه کشته شده در این عملیات ها بسیار نگران کننده است.

تاگس اشپیگل در ادامه گزارش خود نوشت: در آمریکا شمار پروازهای کنترل از راه دور از حدود 100 تا در سال 2003 به بیشتر از 7000 تا در سال 2009 افزایش پیدا کرده است.

بر اساس بررسی موسسه  "نیو امریکن فونداسیون" از ژوئن 2004 تا آوریل 2011 بین 1435 تا 2283 نفراز طریق حمله های هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کشته شده اند که تنها 1145 تا 1822 نفر از آنها از مخالفان آمریکا محسوب می شدند. پس تقریبا حدود 1100 نفر از افرادی که در این درگیریها هیچ مداخله ای نداشتند بی گناه کشته شده اند. ادارات پاکستانی اعلام کرده اند که تنها در سال 2009 حدود هفتصد غیرنظامی در عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خاک کشورشان کشته شده اند.

این در حالی است که به عقیده کارشناسان آمریکایی اطلاعات موثقی از شمار قربانیان در این عملیات هوایی از طرف واشنگتن منتشر نشده و حکومت آمریکا آن را کمتر از حدی که هست نشان می‌دهد.

به گفته یک کارشناس آمریکایی از زمان ورود اوباما به کاخ سفید در سال 2009 شمار عملیاتهای هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی شدیدا افزایش پیدا کرده و این برنده جایزه صلح نوبل در دو سال اولیه حکومت خود تقریبا چهار برابر سلف خود با این عملیاتها در خاک دیگر کشورها موافقت کرده است.

بر اساس گزارشی که در مجله تخصصی Foreign Affairs به چاپ رسیده به صورت متوسط اوباما هر چهار روز یکبار یک عملیات هواپیماهای بدون سرنشین را مجوز می‌دهد در حالی که تحت حکومت بوش هر چهل روز یک حمله شکل می‌گرفت.

این در حالی است که بر اساس نظرسنجی موسسه آمریکایی گالوپ تنها نه درصد پاکستانی‌ها از عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در خاک کشورشان حمایت می‌کنند. بررسی‌های موسسه "نیو امریکن فونداسیون" نیز نشان می‌دهد که دو سوم مردمی که در مناطقی زندگی می‌کنند که آمریکا هواپیماهای بدون سرنشین خود را به آنجا هدایت می‌کند عملیات تروریستی علیه آمریکایی‌ها را منطقی ارزیابی می‌کنند.

اکثر نظامیان آمریکایی از جمله "دنیس بلر" رئیس سابق سازمان امنیتی NSA در این باره هشدار داده‌اند که برنامه‌ها و پروژه‌های هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بیش از آنکه فایده داشته باشد مضر است.

حدود هشتاد درصد همه عملیات‌های تروریستی که در افغانستان گروه‌های بین‌المللی را هدف قرار می‌دهد در مناطقی شکل می‌گیرد که آمریکا در آن مناطق جنگ‌های کنترل از راه دور خود را هدایت می‌کند.

کد خبر 147724
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز