همشهری آنلاین: در این مراسم نمادین از محسن رفیق دوست، امیرسرتیپ منوچهر کهتری، پاسدار غلامرضا خسروی‌نژاد، دریادار اکبر اخگر جواد ملاک، سرهنگ خلبان صمد بالازاده، سرتیپ ۲ رضا یزدی و علی دارابی تجلیل شد.

هیئت رئیسه مجلس امروز یکشنبه سوم مهرماه در جلسه علنی از چندتن از فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس تجلیل کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در این مراسم نمادین که در جایگاه هیئت رئیسه برگزار شد، از محسن رفیق دوست، امیرسرتیپ منوچهر کهتری، پاسدار غلامرضا خسروی‌نژاد، دریادار اکبر اخگر جواد ملاک، سرهنگ خلبان صمد بالازاده، سرتیپ ۲ رضا یزدی و علی دارابی تجلیل و قدردانی شد.

گفتنی است درحین برگزاری این مراسم یک شاخه گل و یک چفیه هم به نمایندگان و دیگر حاضران اهدا شد.

برخی از هواپیمای ما مجهز‌تر از تجهیزات آمریکایی است

در این مراسم سردار محسن رفیق دوست، طی سخنانی گفت: از مجلس هشتم بسیار ممنون هستیم که سنتی را در مجلس پایه گذاری کرد که هر سال دوبار نظامیان فرصت حضور در مجلس شورای اسلامی را یافته و سخنان خود را ایراد کنند.

وی دربیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس ابراز داشت: در ابتدای جنگ هیچ امکاناتی در اختیار سپاه قرار نمی‌گرفت و تمام امکانات ما امکاناتی بود که ارتش به ما می‌داد که متأسفانه همین امکانات هم با قرار گرفتن بنی صدر در سمت فرماندهی کل قوا قطع شد.

رفیق دوست گفت: وقتی جنگ شروع شد سپاه بر اساس وظیفه خود و بر اساس قانون اساسی تشخیص داد که هستی انقلاب به خطر افتاده و به همین دلیل وظیفه خود دید که با دست خالی وارد جنگ شود.

وی اضافه کرد: اگرچه سپاه با دست خالی وارد جنگ شد اما روزی که از جنگ بیرون آمدیم یکی از مدرن‌ترین و مجهز‌ترین نیروهای نظامی منطقه حتی جهان شدیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت موقت و دولت بنی صدر سپاه را دوست نداشتند و به همین دلیل هیچ کمکی به آن نمی‌کردند.

رفیق دوست با اشاره به خاطراتی از چگونگی تامین اسلحه برای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، گفت: در آن سال‌ها سراغ هر کشوری می‌رفتیم می‌گفتند همه تجهیزاتمان را به عراق دادیم و یا اینکه می‌گفتند زیر نظر شوروی هستیم و نمی‌توانیم امکانات نظامی را در اختیار شما قرار دهیم.

وی افزود: خدا رحمت کند آقای حافظ اسد را که وقتی ما مسایل خود را با او در میان گذاشتیم گفت شما هرچه می‌خواهید به اسم سوریه بخرید، اما خریدهایی که به اسم سوریه انجام شد برای ما بار نکردند.

رفیق دوست گفت: در کل دنیا تنها سه کشور کره شمالی، سوریه و لیبی را یافتیم که به ما تجهیزات نظامی دادند.

وی افزود: تا فتح خرمشهر یا از این سه کشور تجهیزات نظامی می‌گرفتیم و یا اینکه تجهیزات ما از غنایمی بود که رزمندگان آن را تهیه می‌کردند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس اضافه کرد: ما به نوعی در جنگ به دنبال رزمندگان بودیم یعنی برای مثال آن‌ها تانگ دشمن را می‌گرفتند و ما به دنبال تهیه لوازم یدکی آن.

وی تصریح کرد: تمام صنایعی که امروز تولید می‌شود و تمام افتخارات نظامی امروز ما در زمان جنگ پایه ریزی شد.

رفیق دوست با بیان اینکه برخی افراد از‌‌ همان ابتدای جنگ، از جنگ ما با دشمنان مخالف بودند، گفت: متأسفانه در آن زمان وقتی از جنگ بر می‌گشتیم و مسایلی را بیان می‌کردیم آن‌ها عنوان می‌کردند که کی جنگ تمام می‌شود و برخی هم اصرار داشتند که بعد از فتح خرمشهر باید قطعنامه را می‌پذیرفتیم و جنگ را پایان می‌دادیم.

رفیق دوست افزود: من طرفدار ادامه جنگ بودم چرا که معتقدم با پایان جنگ در آن مقطع زمانی کلاه بر سرمان می‌رفت.

وی افزود: امام خمینی اگر شعار جنگ را عوض کرده و گفتند جنگ جنگ تا رفع فتنه به دلیل دور اندیشی ایشان بود و اگر امروز می‌بینیم که آخرین گزینه دشمن در مقابل کشورمان حمله نظامی است به دلیل شش سال پایانی مقاومت ما در جنگ بود.

فرمانده دوران دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز برخی از تجهیزات نظامی ما و از جمله برخی از هواپیمای ما مجهز‌تر از تجهیزات آمریکایی است، گفت: امروز برای دفاع از کشور به هیچ چیز از خارج کشور نیاز نداریم و دریک کلام خودکفا هستیم.

 

کد خبر 146530
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز