همشهری آنلاین: مراسم گرامی‌داشت یاد زنده‌یاد مریم امجدی رزمنده و راوی کتاب دفاع مقدسی «پوتین‌های مریم» صبح روز جمعه هشتم شهریور در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامی‌داشت یاد زنده‌یاد مریم امجدی پیش از ظهر روز جمعه هشتم شهریور در مسجد حضرت ولیعصر (عج) تهران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمعی از اهالی سینما و قلم همراه بود، چهره‌هایی چون مرتضی سرهنگی، رضا فیاضی و فخرالدین صدیق شریف حضور داشتند.

همچنین در حاشیه این مراسم نسخه‌هایی از کتاب «پوتین‌های مریم» شامل خاطرات مرحوم مریم امجدی در میان حاضران توزیع شد.

 این گزارش حاکی از آن است که مراسم بزرگداشت مرحومه امجدی نیز از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به زودی برگزار می‌شود.

 مریم امجدی یکی از دختران خرمشهری بود که در شهریور 1359 و در هجوم ارتش عراق به خاک کشورمان تنها 17 سال داشت. وی در جریان جنگ پابه پای مردان سرزمینش با یک اسلحه ژ3 دو خشابه و یک کلت رو در روی دشمن ایستاد.

 وی پس از انقلاب ضمن تحصیل در دبیرستان به‌عضویت حزب جمهوری اسلامی، جهاد سازندگی و بسیج‌ مستضعفان خرمشهر درآمده و دوره‌های امدادگری و فنون نظامی را آموزش می‌بیند. با شروع تهاجم عراق به خرمشهر، او در مشاغل‌مختلف چون امدادرسانی در بیمارستان دکتر مصدق، نگهداری ازانبار مهمات مسجد جامع خرمشهر خدمت می‌کند و در این مدت ‌گاهی نیز به خط مقدم جبهه می‌رود.

 مریم امجدی در «پوتین‌های مریم»، راوی خاطراتی است که در نوع خود کم نظیر است. وی که در ایام جنگ کار امدادرسانی به مجروحان جنگی را در خرمشهر به عهده داشته، اما در شرایطی بحرانی دست به اسلحه می‌برد و در نبرد با دشمن شرکت می‌کند.

 خانواده وی هم به نوعی درگیر مسائل جنگ بوده‌اند؛ برادرش در جبهه حضور داشته و پدر وی هم که درگیر با مسائل جنگ و پشت جبهه بوده در اثر یک انفجار جان خود را از دست می‌دهد.

 مریم امجدی که همه به او می گفتند خدای خاطره، در 7 ساعت مصاحبه خاطرات روزهای مبارزه اش را در «پوتین‌های مریم» روایت می کند که این کتاب اخیرا به چاپ ششم رسید.

 این رزمنده دفاع مقدس و راوی کتاب «پوتین‌های مریم» که 48 سال بیشتر نداشت، پس از طی یک دوره بیماری و گذراندن شرایط کما در بیمارستان بقیه الله الاعظم تهران (عج)، در سی و یکمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی به سرای ابدی شتافت.

کد خبر 147038
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز