گروه اقتصادی: با وجود اجرای سیاست‌های متعدد از سوی سیاستگذاران بخش مسکن به‌منظور کنترل قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها در تابستان، نرخ اجاره در این مدت تا مرز 30 درصد افزایش یافت و حتی اقدامات تعزیراتی نیز نتوانست جلوی این افزایش را بگیرد.

مسکن

در این مدت بسیاری از مستأجران که ابتدای فصل نقل و انتقالات به واسطه شعارهای داده‌شده از سوی دولت، هیچ‌گونه سختی و مشکل خاصی را پیش روی خود نمی‌دیدند با افزایش شدید قیمت‌ها مواجه شده مسیر رو به نزول خود را ادامه دادند.فعالان بازار مسکن معتقدند که سیاست‌های اجرا شده در بازار اجاره‌بها ضمانت اجرایی کافی نداشته و از کارآمدی لازم برخوردار نیستند. در این شرایط بسیاری از موجران منازل خود را خالی نگه داشته و از این طریق به واسطه عدم‌افزایش عرضه زمینه ساز اوج گرفتن قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها شده‌اند.

همچنین با آغاز برخوردهای تعزیراتی با متخلفان بازار مسکن اخبار متعددی درباره سرپیچی بسیاری از موجران و مشاوران املاک از قوانین وضع شده و یافتن راه‌های فرار از قانون منتشر شد. در مقابل، مقامات دولتی همواره با انکار افزایش قیمت‌ها سیاست‌های اجرا شده را برای کنترل بازار اجاره‌بها مناسب تلقی می‌کنند. اما این بار معاون وزیر مسکن اظهارات جدیدی درباره این افزایش قیمت ارائه کرده و با قبول ضمنی اوج‌گیری قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها به دفاع از عملکرد وزارت راه و شهرسازی طی سال‌جاری پرداخته است.

ابوالفضل صومعلو در گفت‌وگو با همشهری ضمن پذیرش افزایش اجاره‌بها در فصل تابستان نسبت به فصل بهار، این افزایش را 6 درصد عنوان کرده و می‌گوید: در مقایسه با پایان سال گذشته اجاره‌بها 15درصد افزایش یافته است. وی البته این ارقام را میانگین کل کشور می‌داند. به این معنی که ممکن است رقم افزایش در کلانشهرها به‌خصوص شهر تهران بسیار بیش از این میزان باشد. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ورود دولت و برخورد تعزیراتی با گرانفروشی در بازار اجاره به‌خوبی توانسته این بازار را کنترل کند. صومعلو سقف تعیین شده 7 تا 9 درصد برای افزایش اجاره‌بها را یک عدد کارشناسی می‌داند و بر این باور است که بسیاری از موجران به واسطه این اقدام دولت از افزایش اجاره‌بها خودداری کرده‌اند. وی این ورود دولت را بی‌سابقه عنوان کرده و می‌گوید: در این مدت وزارت راه و شهرسازی هرآنچه در توان داشت به‌منظور کنترل این بازار انجام داد.

کد خبر 146597
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز