همشهری آنلاین: ممنوعیت کشیدن سیگار در فضاهای عمومی د ر فرانسه از پنج‌شنبه اول فوریه (12 بهمن) آغاز می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس از امروز 15 میلیون‌ نفر سیگاری فرانسوی از روشن‌کردن سیگار در محل‌های کار، مدارس، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و سایر مکان‌های عمومی "محصور و بسته" منع خواهند شد.

قرار است بیش از 175000 مامور  این ممنوعیت را با جریمه‌ 88 دلاری برای سیگاری‌ها و جریمه 174 دلاری برای کارفرمایان اعمال کنند.

در عرض یکسال این ممنوعیت به کافه‌ها و رستوران‌ها هم گسترش خواهد یافت و  تصویر مشهور از فرانسه، جایی که نویسندگانی مانند آلبر کامو و ژان پل سارتر با سیگاری در گوشه لب به یادآورده می‌شوند، تغییر خواهد کرد.

فیلیپ دلرم در چکامه‌ای در صفحه اول روزنامه لوموند برای سیگار با اشاره به تصویر گیرای روشنفکران سیگاری نوشت: "جهانی دارد فرو می‌پاشد. دوران خوبی بود. اما هیچکس به تلفات جانبی فکر نمی‌کرد."

آمار – مانند مرگ 66000 سیگاری در هر سال در فرانسه – و  دگرگونی هنجارها؛ خیالات  رومانتیک همراه سیگار را از سرها پرانده است. ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، انگلیس و ایرلند پیش از فرانسه سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی را ممنوع کرده‌اند.

سیگاری‌های فرانسه، علیزغم ابتکار عمل‌های متناوب ضددخانیات در ده سال گذشته، تا به حال با توجه به اینکه مقامات اعمال مقررات در این زمینه را جدی نمی‌گرفتند، به آنها بی‌اعتنا مانده بودند.

تقریبا یک چهارم فرانسوی‌ها سیگاری هستند، با این حال یک روز پیش از شروع ممنوعیت علامتی از نگرانی در خیابان‌ها دیده نمی‌شد.

بررسی پراکنده چند داروخانه نشان داد که تا به حال سیگاری‌ها آرام مانده‌اند و هجومی برای خرید برچسب‌های نیکوتین‌دار دیده نمی‌شد. با این حال دو شرکت که اتاق‌های با تهویه برای دود سیگار برای ادارات می‌‌سازند خود را آماده اوج‌گیری سفارش‌ها کرده‌اند.

دولت فرانسه نیز به افرادی که از قدرت درونی کافی برای ترک سیگار برخوردار نیستند، با بازپرداخت هزینه‌‌های شیوه‌های کمک به ترک سیگار، یاری خواهند رساند.

کد خبر 14716

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز