سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۵
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: کارشناسان می‌گویند سیگارهای ملایم(لایت و اولترا لایت)هم برای سلامتی زیان‌بار هستند.

یک دادگاه فدرال در آمریکا با محاکمه شرکت‌های دخانیات به خاطر فریب مشتری‌های خود در فروش سیگار‌های ملایم موافقت کرده‌است.

به گزارش بی‌بی‌سی، بر اساس موافقت این دادگاه، شرکت‌های فیلیپ موریس، آر. جی. رینولدز، شرکت دخانیات بریتیش آمریکن و چند شرکت دیگر به خاطر فریب سیگاری‌ها و ایجاد باور غلط درباره ضرر کمتر سیگارهای ملایم نسبت به سیگارهای معمولی، از سال آینده مورد محاکمه قرار خواهند گرفت.

مایکل هایوسفلد وکیل شاکیان پرونده سیگارهای ملایم می‌گوید: ممکن است تعداد شکایت‌کنندگان به ده‌ها میلیون نفر برسد و دادگاه در نهایت شرکت‌های دخانیاتی را محکوم به پرداخت ۲۰۰ میلیارد دلار به خریداران کند.

هایوسفلد می‌گوید: تولیدکنندگان سیگارهای ملایم باید به خاطر دروغ‌گویی و فروش مرگ محکوم شوند.

این شکایت بر اساس این حقیقت مطرح شده است که تولیدکنندگان اصلی دخانیات در آمریکا و سایر نقاط جهان از ۱۹۷۱ تاکنون با فریب مشتری‌های خود باعث شده‌اند تا آنها به خاطر باوری غلط درباره زیان کمتر سیگار ملایم به استعمال دخانیات ادامه دهند و علاوه بر لطمه زدن به سلامتی خود دچار ضرر مالی هم بشوند.

شرکت‌های دخانیات بریتیش آمریکن و آر. جی. رینولدز می‌گویند مدارک ارائه شده به دادگاه مستند نیستند و خواستار بازنگری در رای آن شده‌اند. اما  هایوسفلد با اشاره به اثبات رابطه میان مصرف دخانیات با ابتلا به سرطان ریه در سال ۱۹۵۴ می‌گوید تولیدکنندگان با عرضه سیگارهای ملایم در دهه ۱۹۷۰سعی کردند تا ضرر ناشی از کاهش فروش خود را جبران کنند.

 مدارک بسیار زیادی وجود دارد که بیانگر زیان سیگارهای ملایم برای سلامتی است. مؤسسه ملی سلامت در سال ۲۰۰۰ با انتشار گزارشی اعلام کرد در بعضی موارد ضرر سیگارهای ملایم از سیگار‌های معمولی هم بیشتر است.

با انتشار خبر موافقت قاضی دادگاه فدرال با محاکمه شرکت‌های تولیدکننده دخانیات، ارزش سهام شرکت‌های اصلی تولیدکننده سیگار آمریکا در بورس نیویورک در حدود ۴ درصد کاهش یافت.

کد خبر 4834

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز