گروه اجتماعی - مینا شهنی: بیمه‌های تکمیلی درمان در واقع پاسخی به نیاز بیماران برای دستیابی به درمان مناسب است.

امیر حسین قاضی‌زاده

این بیمه‌ها هر چند توانسته‌اند نیاز مخاطبانشان را به‌خوبی پوشش دهند اما با حضورشان یک نکته را مدام یادآوری می‌کنند؛ چرا بیمه پایه دولتی دچار کاستی است که این بیمه‌ها در بازار فرصت جولان دارند؟‌ با اینکه هر سال بودجه قابل توجهی برای ساماندهی بخش درمان در کشور درنظر گرفته می‌شود اما خدمات درمانی ارائه شده در مراکز درمانی دولتی رضایت مخاطبان را به‌دنبال نداشته است. با امیر حسین قاضی‌زاده، نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت، ‌گفت‌وگویی در این باره انجام داده‌ایم:

  • از نظر مردم بیمه‌های تکمیلی درمان امکان خوبی برای دستیابی به درمان با کیفیت بالا هستند. در واقع مردم از پولی که به‌عنوان حق بیمه به این شرکت‌ها پرداخت می‌کنند راضی هستند اما حق بیمه‌ای که به صندوق‌های بیمه پایه درمان می‌پردازند عملا برایشان استفاده‌ای ندارد. شما با این تفکر موافقید؟

پولی که مردم به صندوق‌های بیمه درمان پایه می‌پردازند اگر بر مبنای نیازهای پزشکی کشور مورد استفاده قرار بگیرد، به حضور بیمه‌های موسوم به تکمیلی نیازی نداریم. در واقع نقش مخربی که بیمه‌های تکمیلی در بازار درمان برای خودشان ایجاد کرده‌اند سبب بر‌هم خوردن تعادل این بازار و نارضایتی مردم از درمان در بخش دولتی شده است.

  • ولی عملا مراکز درمان دولتی نتوانسته‌اند مردم را راضی کنند؟

در حال حاضر 7 هزار میلیارد تومان بودجه برای بخش درمان دولتی هزینه می‌شود و 4 هزار میلیارد تومان در بخش بیمه تکمیلی درمان. خب منطقی این است که این دو رقم یکی شده و خدماتی با کیفیت قابل‌قبول به مردم ارائه شود؛ در این صورت دیگر با نارضایتی مردم از مراکز درمان دولتی روبه‌رو نخواهیم بود و این همه بدبینی به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی از بین خواهد رفت.

  • در این صورت باید قیمت‌گذاری‌ها هم یکسان شود؟‌

بله. اصلا یکی از مواردی که می‌بایست به‌شدت دنبال شود ایجاد نرخ‌های یکسان برای بخش دولتی و خصوصی است؛ لازم نیست یک جراح اگر یک عمل جراحی را در یک بیمارستان خصوصی انجام می‌دهد 10 برابر دستمزدی را بگیرد که در بیمارستان دولتی در ازای همین جراحی دریافت می‌کند.

  • در این صورت بیمارستان‌های خصوصی نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند؟

مشکل همین جاست که این تفکر از سوی صاحبان قدرت در بخش بیمه و درمان جاافتاده که قیمت‌گذاری یکسان قطعا شکست بخش خصوصی را به‌دنبال خواهد داشت اما این طرز تفکر از پایه غلط است؛ اصلا نباید به ماجرا اینگونه نگاه کرد.

  • این در حالی است که هم‌اکنون دستمزد پزشکان در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی تفاوت چشمگیری دارد؟‌

بله. این تفاوت بسیار چشمگیر است. به همین دلیل است که پزشکی که سمت استادی هم دارد و عضو هیات علمی دانشگاه هم هست در ساعت اداری که می‌بایست در خدمت بخش درمان دولتی باشد بیمارستان دولتی و دانشجو و مریضش را به‌امان خدا رها می‌کند و می‌رود بیمارستان خصوصی عمل جراحی انجام می‌دهد؛ خب این واقعا ظلم به مردم است. اگر می‌خواهیم در بخش درمان شاهد تعادل باشیم می‌بایست 2چیز از میان برداشته شود: اول بیمه‌های تکمیلی به این شکلی که در حال حاضر فعالند و دوم تفاوت تعرفه بیمارستان‌های خصوصی و دولتی.

کد خبر 147195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز