شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گروه دانش‌و سلامت- آرش نهاوندی: دکتر سجاد رضوی رئیس مرکز نظارت بر درمان وزارت بهداشت اعلام کرد:

ماساژ درمانی

 هرگونه انتشار اطلاعیه‌های تبلیغاتی درباره ماساژدرمانی خلاف قانون است و مورد تأیید وزارت بهداشت نیست. اعلام این خبر زمینه ساز گفت‌وگوی روزنامه همشهری با وی شد. این گفت‌وگو به بررسی دلایل قانونی نبودن انتشار اطلاعیه‌های تبلیغاتی درباره ماساژ درمانی و اساسا غیرعلمی بودن آن می‌پردازد.

  • شما پیش‌تر در گفت‌وگویی به این نکته اشاره کرده بودید که ماساژ‌درمانی غیرعلمی است. در این باره بیشتر توضیح دهید و دلایل اینکه ماساژ درمانی را غیرعلمی می‌دانید چیست؟

زمانی که در اطلاعیه‌ها عنوان می‌کنند: «ماساژ درمانی» ما باید توجه داشته باشیم که درمان زیر نظر پزشک انجام می‌شود، اما مواقعی هم پیش می‌آید که فرد برای ریلکسیشن و استراحت به ماساژور مراجعه می‌کند که ما بحث و مخالفتی در این زمینه نداریم، شنا کردن هم به فرد احساس ریلکسیشن می‌دهد و نمی‌توان به این دلیل شنا را ممنوع اعلام کرد، اما نمی‌توان و نباید نام درمان را بر ماساژوری گذاشت، زیرا درمان، تنها زیر نظر پزشک انجام می‌شود.

  • پس به‌دلیل تخصصی نبودن و اینکه ماساژوری زیر نظر پزشک انجام نمی‌گیرد، شما معتقدید که نباید در تبلیغات از واژه درمان استفاده شود؟

بله دقیقا همین طور است.

  • آیا وزارت بهداشت راهکاری را برای برخورد با این اطلاعیه‌ها ارائه داده است؟

بله اگر ما شکایت داشته باشیم برخورد خواهیم کرد، از نظام پزشکی نیز درخواست کرده‌ایم که نسبت به جمع‌آوری و برخورد با انتشار اینگونه اطلاعیه‌ها با ما همکاری داشته باشد. هر کس بخواهد در درمان دخالتی داشته باشد یا بخواهد نام هر روشی را درمان بگذارد، باید کار وی زیر نظر پزشک انجام بگیرد. ما اساسا ماساژ درمانی نداریم، طرف اطلاعیه می‌دهد، درمان سیاتیک، درمان درد کمر و غیره، زمانی که از واژه درمان استفاده می‌شود فردی که دچار عارضه‌ای در ناحیه کمر یا کانال‌های عصبی خود است، به جای اینکه به پزشک مراجعه کند، پیش ماساژور خواهد رفت و تصور خواهد کرد که با ماساژ خواهد توانست عارضه‌ای را که به آن مبتلاست درمان کند. اما در نهایت ممکن است به‌دلیل عدم‌درمان تحت نظر پزشک و عدم‌تشخیص صحیح عارضه، حتی فلج شود که در نهایت ماساژور به وی توصیه خواهد کرد که به پزشک مراجعه کند و پزشک نیز نخواهد توانست کاری برای وی انجام دهد زیرا دیگر کار از کار گذشته است. بنابراین، وضعیت نباید به‌گونه‌ای باشد که فرد ابتدا به فیزیوتراپ یا ماساژور مراجعه کند، بلکه تنها درصورت تجویز پزشک باید به فیزیوتراپ و ماساژور مراجعه کند. اما درصورتی که فرد فیزیوتراپ اطلاعیه بدهد و در آن ادعا کند که ماساژ‌درمانی می‌کنم و درصورت مراجعه فرد بیمار به وی ادعا کند که من درد سیاتیک را با ماساژ درمان می‌کنم، این اقدامی غیرقانونی و حتی جنایی است.

گفت‌وگو با دکتر مسلمی فرد

به‌منظور بیشتر پرداختن به این بحث نظرات دکتر مسلمی فرد نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی را نیز جویا شدیم.

  • آقای دکتر سجاد رضوی اعلام کرده‌اند که اطلاعیه‌هایی که تحت عنوان ماساژ درمانی انتشار می‌یابد غیرقانونی هستند و از نظام پزشکی نیز درخواست شده که با اطلاعیه دهندگان خاطی در این زمینه برخورد شود، شما چقدر در جریان این مسئله هستید؟

ما به‌عنوان افراد دانشگاهی در جریان کارهایی هستیم که مجوز آنها را صادر می‌کنیم. اما یک سری از مسائل نیز در خارج از حوزه مجوزی ماست یعنی ما مجوز نمی‌دهیم، در این میان ممکن است اتفاقاتی نیز رخ دهد که ما با آن برخورد می‌کنیم. ماساژ درمانی جزو این موارد است که از مجوز برخوردار نیست. ماساژدرمانی از جمله کارهای من‌درآوردی است که تا‌کنون نیز دستورالعملی درباره صدور مجوز به آن صادر نشده است. وزارت بهداشت و درمان و معاونت درمان دانشگاه که وظیفه صدور مجوزهای مؤسسات مختلف را عهده دار است، تا‌کنون مجوزی برای ماساژ درمانی صادر نکرده‌اند.

  • پس شما نیز معتقد هستید که درج اطلاعیه‌های ماساژ درمانی خلاف قانون است؟

بله حتی معتقدم اگر مؤسسه‌ای نیز ادعا ‌کند که ما مجوز داریم، صاحب یا صاحبان این مؤسسه امری خلاف واقع را اعلام کرده‌اند. قرار دادن واژه درمان در کنار واژه ماساژ یک تخلف محسوب می‌شود. اگر لازم نیز باشد، ما درباره این مراکزی که به‌طور خلاف واقع ادعای ماساژ درمانی دارند، به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد که به این مراکز مراجعه نکنند چرا که بسیاری از این مراکز غیرقانونی، خطرات بسیار و متعددی را برای افراد مراجعه‌کننده ایجاد کرده‌اند، متأسفانه این ماساژ درمانی عوارض اجتماعی داشته و برای بسیاری از افراد عوارض جسمانی نیز ایجاد کرده است. حتما با توجه به هماهنگی که میان سازمان نظام پزشکی و تعزیرات وجود دارد با این مراکز برخورد خواهد شد.

کد خبر 148510
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز