همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه تولیدات فرهنگی در حال حاضر به گونه‌ای نیست که گرایش مردم به ماهواره‌ها را کاهش دهد، گفت: در حال حاضر پلیس هزینه کم‌کاری و بی‌توجهی سایر بخش‌ها را می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با اشاره به شعار هفته ناجا (سهم من در امنیت و آرامش)، اظهار کرد: با طرح این شعار سه ضلع حاکمیت، مردم و پلیس که در ایجاد امنیت نقش مهمی ایفا می‌کنند مخاطب این شعار هستند.

وی با اشاره به نقش سنتی پلیس که وظیفه‌اش دفاع از حاکمیت در برابر مردم بود، گفت: در نگاه جدید، پلیس از مردم در برابر خطرات دفاع می‌کند.

احمدی مقدم با اشاره به تحولات اخیر منطقه و دنیا، افزود: در این اتفاقات شاهد آن هستیم که پلیس برای دفاع از حاکمان در برابر مردم قرار می‌گیرد.

به گفته وی مردم به عنوان یکی از اضلاع ایجاد امنیت در کشور باید مشارکت فراوانی در این زمینه داشته باشند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه پلیس برای افزایش امنیت در کشور باید توانایی‌های خود را متناسب با نیاز جامعه افزایش دهد، گفت: در گذشته تهدیدات به شکل سرقت، قتل و آدم‌ربایی، ظهور و بروز می‌کرد؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی با پدیده تهدیدات ناپیدا مواجه هستیم، به گونه‌ای که دشمنان در قالب لباس دوستی وارد شده و فرد را با استفاده از ابزارهای فرهنگی و بدون سلاح به فساد و انحراف می‌کشانند.

احمدی‌مقدم در ادامه سخنان خود در برنامه تلویزیونی (صبح بخیر ایران) در توضیح تغییرات نیروی انتظامی در مدت مدیریت وی با اشاره به نگاه سنتی مدیریتی که یک نفر به عنوان مدیر تمامی مسئولیت‌ها و موفقیت‌ها را بر عهده می‌گرفت، گفت: در حال حاضر در نیروی انتظامی نظام مدیریتی ـ مشارکتی حاکم است و با برقرار شدن این نظام مدیریتی، کسی نمی‌تواند تحولات و موفقیت‌ها را به نام خود اختصاص دهد.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی، بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها و کارشناسان، پلیس را با انجام پژوهشهای مختلف در پیشبرد اهداف خود یاری می‌کنند.

احمدی‌مقدم در ادامه با اشاره به بحث ضرورت تجهیزات پلیسی و استانداردهای این تجهیزات لجستیکی، به ورود چهارهزار خودرو بنز به ناوگان خودرویی ناجا در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: از مجموع 35 هزار خودرویی که در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، چهارهزار دستگاه آن را بنزهای وارداتی تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه به بحث ضرورت نوسازی ناوگان لجستیکی ناجا اشاره کرد و با بیان اینکه توزیع خودرو در میان پلیس‌های تخصصی نیروی انتظامی تعریف شده و بر اساس کلاس‌بندی انجام شده است، اظهار کرد: پلیس یگان ویژه، یگان امداد و پلیس راه متناسب با نوع عملکردشان تجهیزات و خودرو دریافت می‌کنند.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در هنگام ورود بنز به کشور خودرویی به دردبخور و مقبول در کشور برای انجام ماموریت‌های نیروی انتظامی وجود نداشت، گفت: در ضمن سیاست‌های امروز کشور به گونه‌ای است که ورود تجهیزات و ماشین‌آلات توسط سازمان‌های حکومتی ممنوع است.

وی با بیان اینکه در حوزه پلیس شهری استفاده از موتورسیکلت در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: در برخی شهرها به دلیل حجم ترافیک، پلیس خود در ترافیک زمین‌گیر می‌شود و نمی‌تواند به مشکلات رسیدگی کند که با تحقیقات انجام شده سعی داریم موتورسیکلت و یا خودروهایی که توانایی تحرک بیشتر در ترافیک تهران را دارند به ناوگان حمل و نقل اضافه کنیم.

احمدی مقدم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قانون متناسب با نیازهای جامعه نیست، گفت: امروزه وقتی اتفاقی در سطح کشور رخ می‌دهد مردم تنها به نقش پلیس توجه می‌کنند و دیگر دستگاه‌ها و نقش آنان را نادیده می‌گیرند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در هنگام تصویب و تنظیم قانون رعایت نمی‌شود آن است که به بخش تسهیلات و فرهنگ‌سازی توجه نمی‌شود و از پلیس می‌خواهیم به صورت خشک این قانون را اجرا کند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه امروزه از پلیس می‌خواهند که با گردانندگان سگ‌ها در سطح جامعه برخورد شود، ادامه داد: این خواسته در حالی است که تنها یک قانون مبنی بر اینکه سگها باید توسط خودروهای مخصوص حمل شود وجود دارد و اگر مردم و مسئولان فردی را در معابر و یا پارک‌ها ملاحظه کنند که اقدام به سگ‌گردانی می‌کند از پلیس توضیح می‌خواهند، در صورتی که پلیس باید پشتوانه قانونی در اختیار داشته باشد.

به گفته وی در گذشته نگاه حاکمیت و دستگاه‌های قانونگذار از بالا به پایین بود، تصریح کرد: در گذشته کدخدا دستوری را ارائه می‌داد و پاسگاه مجبور به انجام آن بود؛ اما امروزه اگر در هنگام تصویب قانونی به بعد فرهنگ‌سازی توجه نشود با مقاومت مردم در هنگام اجرای قانون مواجه می‌شویم و قانون در پشت سر اتفاقات و نیازهای جامعه قرار دارد.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه با بیان اینکه بودجه نیروی انتظامی در مقایسه با وضعیت بودجه عمومی قابل قبول و در حال رشد است، گفت: با این حال بودجه نیروی انتظامی متناسب با نیازها نیست و این بودجه برای پاسخگویی و به روز رسانی پلیس در برابر تهدیدات جدید مناسب نیست.

احمدی‌مقدم در ادامه به بحث جمع‌آوری ماهواره و انجام عملیات راپل اشاره کرد و با بیان اینکه پلیس برای برخورد با جرم مشهود نیاز به حکم ندارد، اظهار کرد: مامورین پلیس در مرحله اول به افراد دارنده تجهیزات ماهواره‌ای تذکر و در مرحله بعدی به مدیر ساختمان تذکر می‌دهند؛ اما گاها با این پاسخ روبه‌رو هستیم که صاحب واحد دارنده ماهواره در سفر به سر می‌برد و پلیس برای اجرای قوانین، خود اقدام به انجام این عملیات می‌کند.

وی با بیان اینکه این نوع عملیات نیز ابتکاری از سوی پلیس است، گفت: از مسئولان انتظامی تهران خواسته‌ایم فعلا از انجام این عملیات در تهران اجتناب کنند.

احمدی مقدم با بیان اینکه تمام مراجع قانونی و قضایی از پلیس می‌خواهند تا قوانین را اجرا کنند، یادآور شد: پلیس در تلاش است تا کمترین اصطحکاک را با مردم داشته باشد.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی به ماموران پلیس دستور داده شده است که از ورود به واحدهای مسکونی برای جمع‌آوری ماهواره خودداری شود.

وی با انتقاد از صدا و سیما، گفت: رسانه‌ها نیز می‌توانند در تبیین مضرات این ماهواره نقش بسزایی ایفا کنند و با تشریح اهداف و آثار ماهواره مضرات این دستگاه را برای مردم باز کنند.

احمدی مقدم در پایان این گفتگوی تلویزیونی با طرح این سوال که چرا تولیدات فرهنگی به گونه‌ای نیست که گرایش مردم به ماهواره کاهش یابد، گفت: در حال حاضر پلیس هزینه کم‌کاری و بی‌توجهی سایر بخشها را می‌پردازد و در حال حاضر مردم تصور می‌کنند که پلیس یکی از امکانات و تسهیلات زندگی آنان را از دسترس خارج می‌کند در حالی که مردم با تهدیدات و آثار و مضرات ماهواره آشنایی کمی دارند.

کد خبر 147696

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز