آیدا ابوترابی: چهارمین نمایشگاه «انسان و فضا» 15 تا 20 مهر ماه در اصفهان برگزار شد.

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 623

پوسترهایی با امضای فضانوردان، ماکت موشک، مجموعه تمبرهای فضایی، غذا و دستکش فضانوردان و کلی چیز هیجان‏انگیز دیگر همگی به مناسبت «هفته جهانی فضا» در اتاق بازرگانی شهر اصفهان گرد هم آمدند تا ما را از نزدیک با رویدادهای فضایی دنیا و دستاوردهایش آشنا کنند.

حمیدرضا کریم‏پور، سردبیر ماهنامه «آسمان شب» در گفت‏وگوی اختصاصی با دوچرخه، به شرح این رویداد علمی می‌پردازد. 

  • این نمایشگاه چه هدفی را دنبال می‌کرد؟

این نمایشگاه به همت ماهنامه «آسمان شب» و سیروس برزو، کارشناس مسائل فضایی برگزار شد و هدف از آن، ترویج دانش فضایی و شناساندنش به مردم بود. در این نمایشگاه، اشیای بسیار باارزشی به نمایش درآمد که از آن‌جمله می‏توان به یادمان‏های فضایی، مینیاتور استاد فرشچیان که در سال 1385 بدست یک فضانورد روس به نام «ویندوگراف» و به پیشنهاد آقای سیروس برزو به فضا رفت و نیز مدال‏های فضانوردان و یادگارهایشان اشاره کرد.

این مجموعه طی سال‏ها فعالیت حرفه‏ای آقای برزو در این رشته جمع‏آوری‏ و به موزه اهدا شده‏اند. یکی‌دیگر از اشیای باارزش این نمایشگاه، قرآنی بود که سال گذشته با همکاری «الکساندر کالری» به فضا رفت و پس از شش ماه به زمین بازگشت. ما توانستیم روز نخست نمایشگاه از آن رونمایی کنیم.

  • استقبال از نمایشگاه چه‏طور بوده؟

بسیار خوب بود. با این‌که تبلیغات چندانی نداشتیم، تعداد زیادی از مردم برای تماشای این مجموعه به نمایشگاه آمدند که حضور جوانان و نوجوانان علاقه‏مند و مشتاق بین جمعیت جلب توجه ‏می‌کرد.

  • یک فضانورد هم مهمان نمایشگاه بود، درست است؟

بله، «ویکتور گارباتکو»، یکی از فضانوردان معروف دنیا و هم‌دوره «گاگارین» به مناسبت هفته فضا به ایران آمد و در این مدت روزی یک ساعت به نمایشگاه می‏آمد و به سؤال‌های بازدیدکنندگان پاسخ می‏داد. این بخش یکی از جالب‏ترین اتفاق‌های نمایشگاه امسال بود و بیشتر سؤالات را نوجوانان مطرح می‏کردند.

  • این سؤال‌ها بیشتر در چه زمینه‌هایی بودند؟

این‌که احساسش زمانی که اولین‌بار به فضا رفته، چه بوده و نظرش درباره ایران چیست و پیشرفت‏ها و دستاوردهای دانش فضایی را چه‏طور ارزیابی می‏کند.

  • خب، جواب‏ها چه بودند؟

آقای گارباتکو پاسخ داد ایران را اولین بار از بالا دیده! گفت که به پیشرفت‏های فضایی ایران خیلی امیدوار است و دوست دارد کشورمان به عنوان چهارمین کشور دنیا باشد که انسان به فضا می‏فرستد. ضمناً او به تمدن ایران هم علاقه‏مند شده و از فرهنگمان تعریف زیادی کرد.

  • ماجرای مسابقه‌ای‏ که برگزار شد، چه بود؟ گویا آن هم به ایران ربط داشت؟

بله، در این مدت یک مسابقه فضایی داشتیم که در آن 20 عکس که فضانوردان از مدار زمین و فراز ایران گرفته بودند، به نمایش درآمدند. مردم باید محل را شناسایی می‏کردند و برایمان پیامک می‏زدند. این مسابقه با استقبال زیادی مواجه شد و قرار است برندگان در بهمن ماه معرفی شوند.

  • جریان این «باغ‌موزه فضایی خاورمیانه» چیست؟

با حضور آقایان گارباتکو و برزو، کلنگ احداث این موزه در خمینی‏شهر زده شد. قرار است این مکان به نمایش آخرین دستاوردهای فضایی بپردازد و به نخستین موزه فضایی در خاورمیانه تبدیل شود.

  • به عنوان کسی که سال‏هاست در زمینه فضا تحقیق و کار کرده، فکر می‏کنید چرا باید چنین نمایشگاه‏هایی برگزار شود و اصلاً دانستن مسائل فضایی چه نقش و جایگاهی در زندگی انسان‏ها دارد؟

به یک جمله مهم اشاره می‌کنم که «فضا میراث بشریت است». ما باید مردم را با فضا آشنا کنیم و دستاوردهای فضایی را به آنها انتقال دهیم. به این ترتیب می‏توانیم کمک بزرگی به حل مشکلات کره زمین کنیم که بالارفتن دمای زمین، یکی از آنهاست. از طرفی دانش فضایی به بهتر شدن سطح زندگی انسان‏ها کمک می‏کند. اگرچه کشور ما دیر وارد این عرصه شده است، اما موفقیت‏های مهمی ظرف همین مدت کسب کرده‏ایم و باید مردم را از آنها آگاه کنیم. 

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 623

کد خبر 149126
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز