وزیر نفت گفت: تمامی فازهای باقیمانده توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی ظرف 3 سال آینده با تامین منابع مالی ازسوی دولت و مجلس، در شبکه تولید قرار می‌گیرد.

پالایشگاه

به گزارش ایرنا، رستم قاسمی روز سه‌شنبه در حاشیه همایش بین‌المللی فناوری و نوآوری در صنعت نفت و گاز در جمع خبرنگاران افزود: 18 فاز باقیمانده در پارس‌جنوبی در مدار ساخت است.
او درخصوص توسعه لایه نفتی میدان پارس‌جنوبی گفت: یک لایه نفتی در میدان گازی پارس جنوبی وجود دارد که هم‌اکنون کشور قطر در حال برداشت از این لایه نفتی است و ما نیز در یک ماه اخیر از یک بلوک این لایه برداشت نفت را آغاز کرده‌ایم.

قاسمی درخصوص توسعه میادین مشترک گفت: توسعه میادین مشترک در اولویت برنامه‌های وزارت نفت قرار دارد و مسئله مهم اجرای این برنامه، موضوع تامین منابع مالی آن است. به گفته وزیر نفت، برنامه‌ریزی‌ها برای شروع فعالیت‌ها صورت گرفته که از جمله آنها توسعه میادین دارخوین، چنگوله و آذر است که ظرف چند ماه اخیر پروژه اجرایی آنها آغاز شده است.وزیر نفت از آغاز اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در دیگر میادین مشترک ظرف چند ماه آینده خبرداد. وی استفاده از منابع بودجه سالانه وزارت نفت، فروش اوراق مشارکت و فروش صکوک را از جمله راهکارهای جذب منابع مالی برای به‌کارگیری در پروژه‌های میادین مشترک ذکر کرد و از فروش 10هزارمیلیاردتومان اوراق مشارکت تا پایان سال‌جاری خبر داد.

وی گفت: فروش صکوک به تصویب رسیده است و هم‌اکنون در حال توافق با بورس هستیم تا فروش صکوک آغاز شود و پیش‌بینی می‌کنیم که مجوز 15میلیارد دلار در سال 90 را داشته باشیم تا بخشی از منابع میادین مشترک از این طریق تامین شود.قاسمی درخصوص قیمت نفت در بازار جهانی، آن را تابع بازار عرضه و تقاضا دانست و افزایش یا کاهش بی‌حد و حساب قیمت نفت در بازار جهانی را برای مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مناسب ندانست.

رئیس اوپک تصریح کرد: در حال حاضر رایزنی‌هایی با کشورهای عضو اوپک انجام می‌شود تا به توافق جمعی دست یابیم و از این طریق بتوانیم در مورد تولید نفت اتفاق نظر ایجاد کنیم. او توضیح داد: در شرایط فعلی قیمت نفت را در بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و ایران به‌عنوان یک کشور نفت‌خیز به‌دنبال قیمت‌های عادلانه نفت خام است.رئیس کنفرانس اوپک با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود تا زمستان امسال قیمت جهانی نفت ثابت بماند، تاکید کرد: یک هماهنگی بین کشورهای تعیین‌کننده اوپک وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود تا نشست دسامبر امکان یک هماهنگی جمعی بین کشورهای عضو اوپک فراهم شود.

تأکید دبیرکل بر جایگاه بالای ایران در اوپک

دبیرکل اوپک با تاکید بر اینکه ایران برای ما مهم است، گفت: خطری جایگاه این کشور ‌را در این سازمان تهدید نمی‌کند. به گزارش واحد مرکزی خبر، عبدالله سالم البدری در حاشیه همایش بین‌المللی «فناوری و نوآوری در صنعت نفت و گاز» افزود: ایران از پایه‌گذاران اوپک است و همکاری زیادی با این سازمان به‌ویژه در تامین کارشناس داشته است. وی با اشاره به چشم‌انداز بازار انرژی گفت: خوشبختانه صنایع نفت لیبی تخریب نشده است و در 15 ماه آینده تولیدش به سقف طبیعی برمی‌گردد.

کد خبر 150119
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز