گروه اقتصادی: برخلاف وعده مسئولان وزارت نفت مبنی بر راه‌اندازی فازهای ناتمام پارس‌جنوبی در مدت 35ماه، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در اظهارنظری با تأیید تأخیر در بهره‌برداری از فازهای پارس‌جنوبی تنها گفت:

بخشی از فازهای 15و 16تا پایان سال‌جاری افتتاح خواهد شد. این اظهارنظر احمد قلعه‌بانی نشان می‌دهد که اتمام فازهای پارس‌جنوبی به عمر دولت فعلی قد نمی‌دهد و دولت آینده باید این فازها را در فهرست طرح‌های نیمه تمام خود قرار دهد.
معاون وزیر نفت با تشریح دلایل تأخیر در راه‌اندازی فازهای جدید و 35ماهه پارس‌جنوبی اعلام کرد: تا پایان سال‌جاری تولید گاز در فاز 15و 16پارس‌جنوبی آغاز می‌شود. به گزارش همشهری، احمد قلعه‌بانی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی انرژی در کیش تصریح کرد: در سال‌جاری محدودیت‌های مالی وجود داشته با وجود این جذب سرمایه در پارس‌جنوبی تا پایان امسال به 17میلیارد دلار می‌رسد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا فازهای پارس‌جنوبی 35ماهه به بهره‌برداری خواهند رسید؟ اظهار کرد: طبیعتا به‌دلیل مشکلاتی در تأمین تدارکات و اجرا با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد زمان توسعه فازهای پارس‌جنوبی بیشتر خواهد شد. این مقام مسئول با اشاره بر اینکه در گذشته فازهای پارس‌جنوبی 40تا 48ماهه به بهره‌برداری می‌رسیدند، تأکید کرد:

با این حال بخشی از فازهای وعده شده در مدت 35‌ماه به بهره‌برداری خواهند رسید. براساس اعلام شرکت ملی نفت ایران در اوایل سال‌جاری قرار بود تولید زودهنگام گاز از پنج فاز 12، 15، 16، 17و 18پارس‌جنوبی امسال عملیاتی شود. همچنین قرار بود راه‌اندازی طرح توسعه 12، 15تا 18، 22تا 24و 13پارس‌جنوبی که در لیست پروژه‌های مهرماندگار دولت قرار دارد تا پایان فعالیت دولت دهم به بهره‌برداری برسد.

بازیابی جکت غرق شده فاز 13تا سه هفته دیگر

خبر دیگر اینکه محمد رضا زهیری سرپرست شرکت نفت و گاز درمورد وضعیت جکت غرق شده فاز 13در آب‌های خلیج‌فارس نیز اظهارداشت: عملیات مهندسی بازیابی جکت به‌دلیل شرایط نامساعد جوی با تأخیر آغاز شد و انتظار می‌رود مراحل مقدماتی و مهندسی خارج کردن جکت تا پایان هفته آینده ادامه داشته باشد. زهیری تصریح کرد: شرکت صدرا قول داده است تا سه هفته آینده جکت را از اعماق آب‌های خلیج‌فارس بیرون بیاورد. زهیری از پیش راه‌اندازی واحدهای آب، برق و بخار فاز 15و 16پارس‌جنوبی خبر داد و گفت: واحدهای جانبی فاز 15و 16به‌ترتیب طی سال‌جاری و آینده وارد سرویس می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم برای راه‌اندازی کامل پالایشگاه زمان تعیین کنیم باید واحدهای مختلف دستورالعمل‌های خود را طی کنند و گام به گام به راه‌اندازی نزدیک شوند.

کد خبر 200663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز