گروه ادب و هنر: بهترین خبری که مستندسازان در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره سینما حقیقت شنیدند این جمله شفیع آقامحمدیان بود: «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، تمام فیلم‌های برگزیده جشنواره را خریداری می‌کند.»

جشنواره بین المللی سینما حقیقت

دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در این مراسم که شنبه‌شب در تالار وحدت برگزار شد از مستندسازان خارجی که نقشه‌های بی‌بی‌سی‌ را نقشه برآب کردند نیز تشکر کرد.

جواد شمقدری نیز در صحبت‌هایش به لزوم حمایت از سینمای مستند اشاره کرد؛ هرچند برخی مستندسازان مثل حسن نقاشی از او گلایه کردند که آنقدر که فیلمسازان قاره‌های دیگر را مورد توجه قرار می‌دهد، به فیلمسازان مستند توجه نشان نمی‌دهد.
ابـراهـیم حاتـمـی‌کیا هم که شناخته‌شده‌ترین چهره حاضر در مراسم بود و به‌ عنوان عضو هیأت داوران جشنواره در مراسم حضور یافته بود، سینمای مستند را دروازه طلایی ورود به سینمای اجتماعی دانست.

شفیع آقامحمدیان، دبیر جشنواره سینماحقیقت با اشاره به حاشیه‌های به‌وجود آمده برای بخش بین‌الملل جشنواره سینما حقیقت گفت: پس از اعلام اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش بین‌الملل جشنواره، چند نفر از فیلمسازان خارجی اعلام کردند که تمایلی به نمایش فیلمشان در جشنواره ندارند، اما ماجرا زمانی جدی شد که شبکه بی‌بی سی برنامه‌هایی را در این باره پخش و اینگونه مطرح کرد که ممکن است با نمایش ندادن فیلم توسط فیلمسازان غربی جشنواره تعطیل شود، بنابراین باید از فیلمسازان تشکر کنم که نقشه بی‌بی سی را نقش برآب کردند، زیرا آنها احساس می‌کردند با چنین رفتاری جشنواره به‌تعطیلی کشانده می‌شود.

در ادامه مراسم، جواد شمقدری، معاون سینمایی با بیان اینکه یکی از دلایل ورود او به حوزه سینما تماشای یک فیلم مستند بود، گفت: با دیدن مستند «برای آزادی» به کارگردانی حسین ترابی جادوی سینما مرا گرفت و تصور می‌کنم فیلم مستند و سینمای مستند جایگاه مهمی دارد. او با اشاره به حضور ابراهیم حاتمی کیا در مراسم اختتامیه گفت: حضور او در هیات داوران افتخاری برای ماست و نیز مایه افتخار است که یکی از مهم‌ترین فیلمسازان کشور اکنون در اینجا حضور دارد.

شمقدری در توصیف ابراهیم‌حاتمی‌کیا گفت: او شخصی است که در اتاق‌های بسته نمانده و تلاش کرده از درون وقایع و اتفاقات جامعه، سوژه‌ها را شکار کند. با یک سوژه‌، ساعت‌ها و ماه‌ها زندگی و تحقیق کرده و حتی فکر می‌کنم یکی از دلایلی که قبول کرده در هیات داوران حضور داشته باشد این است که می‌تواند به دریچه جدیدی ورود پیدا کند.

معاون سینمایی همچنین با بیان اینکه حضور دوربین مستندسازان در بخش‌های بین‌المللی باید استمرار پیدا می‌کرد، گفت:‌ تلاش کرده‌ایم سهم اعتبارات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را افزایش دهیم و نوعی از سینما را با نام مستند سینمایی مورد توجه قرار دهیم. علاوه بر این پیشنهاد شده است در راستای تشکیل سازمان سینمایی که به‌زودی اتفاق می‌افتد، ماموریت این مرکز در ساخت فیلم مستند و کوتاه متمرکز شود.

شمقدری تصریح کرد: قطعا ما کوتاهی‌هایی داشته‌ایم که باید جبران کنیم. مردم باید متوجه جایگاه ویژه فیلم مستند باشند و آنها را به سمتی ببریم که فرهنگسازی شود. همچنین می‌توان فیلم‌های مستند را در محیط هایی مانند کلوپ‌های سینمایی یا دانشگاه‌ها به نمایش گذاشت تا به نقد و بررسی آنها پرداخته شود.

ابراهیم حاتمی‌کیا که برای اهدای جایزه به برگزیدگان به روی صحنه آمد، گفت:‌ اگر در یک جمله سینمای مستند را خلاصه کنم باید بگویم دروازه طلایی ورود به سینمای اجتماعی، سینمای مستند است. کسی که ادب سینمای مستند را پیدا می‌کند حوصله می‌کند، تحقیق می‌کند و وقت می‌گذارد و در حوزه سینمای داستانی به هر سینمایی تن نمی‌دهد.

حاتمی‌کیا از خاطره‌ای هنگام تصویربرداری «روایت فتح» در کردستان یاد کرد و گفت:در آن زمان مردم اطراف «ماهوت» و روستاها مجبور به ترک خانه‌های خود بودند. وقتی آنها را با اثاث و وسایلشان می‌دیدم دوربین را روشن می‌کردم تا از آنها بپرسم چه حالی دارند، ولی پس از آنکه حس کردم که ممکن است دروغی را به آنها تلقین کنم با همان نخستین سؤال دوربین را خاموش می‌کردم تا دروغ ضبط نکنم؛ البته‌ای کاش خاموش نمی‌کردم.

کد خبر 151101

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز