همشهری آنلاین: یک تحقیق گسترده در بریتانیا نشان داد اجرای رادیوتراپی، پیش یا حین شیمی درمانی برای زنان مبتلا به سرطان پستان زودهنگام، تا حد زیادی برگشت سرطان را در پستان‌ها یا دیواره‌های سینه کاهش می‌دهد.

cancer

طبق این پژوهش، درمان فوق که به «رادیوشیمی درمانی همگام» موسوم است، کمترین اثرات جانبی را روی بیماران دارد و هیچ اثر مضری برای آنها در طول زندگی به وجود نمی‌آورد.

به گزارش ایسنا، نتایج این پژوهش که در 48 مرکز سرطانی در بریتانیا به انجام رسید، نشان داد: این درمان خطر بازگشت سرطان‌های موضعی را تا 35 درصد در زنان مبتلا به سرطان پستان زودهنگام کاهش می‌دهد.

در این پژوهش بعد از یک بررسی 8 ساله تنها 41 بیمار در گروه درمانی «رادیوشیمی همگام» دچار بازگشت بیماری شدند، این درحالی است که در گروه درمان رادیوتراپی و شیمی درمانی به صورت ترتیبی 63 بیمار به این مشکل دچار شدند.

دکتر «فرناندو» عضو گروه تحقیق از دانشگاه «بیرمنگام» در این باره گفت: رادیوتراپی و شیمی درمانی اصولا بعد از جراحی سرطان پستان اجرا می‌شوند تا سلول‌های سرطانی باقیمانده در پستان یا دیواره‌های سینه را به منظور جلوگیری از بازگشت سرطان‌های منطقه‌ای از بین ببرند.

«رادیوشیمی ترتیبی»، درمانی استاندارد است که در آن ابتدا شیمی درمانی انجام می‌شود و سپس رادیوتراپی به اجرا در می‌آید. به هر حال محققان معتقدند تفاوت در بازگشت سرطان در دو گروه درمان رادیوشیمی همگام و ترتیبی بسیار قابل توجه است و اجرای همگام آن تا حد زیادی می‌تواند از بازگشت سرطان جلوگیری کند.

 

کد خبر 151260
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز