همشهری آنلاین: گفته‌های وزیر اقتصاد آلمان صدای روزنامه‌ها و شخصیت‌های سیاسی انگلیس را درآورده است. برخی از این روزنامه‌ها پیش‌بینی ولفگانگ شویبله را اعلام جنگ دانسته و او را "دلقک" خوانده‌اند.

حمله شدید روزنامه‌ها و سیاستمداران انگلیسی به وزیر اقتصاد آلمان

به گزارش ایسنا، یک روز پس از آن‌که وزیر اقتصاد آلمان در گفت‌وگویی پیش بینی کرده بود انگلیس خیلی زود به واحد پولی اروپا خواهد پیوست، رسانه‌های انگلیسی به موضع‌گیری در برابر گفته‌های وی پرداخته و شویبله را به شدت مورد حمله قرار دادند.

روزنامه انگلیسی "اکسپرس" دراین‌باره نوشت: آلمان به "پوند"مان اعلام جنگ داد. گفته‌های شویبله خطری جدی برای خودمختاری انگلیس است.

این روزنامه درمطلبی درباره شویبله نوشت: آلمانی‌ها تلاش دارند پوند را به نابودی بکشانند.

وزیر اقتصاد آلمان از حزب دموکرات مسیحی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان عنوان کرده بود: انگلیس حق دارد در حال حاضر به یورو نپیوندد ولی شاید سریع‌تر از آن‌که برخی در جزیره فکر می‌کنند این اتفاق رخ دهد.

دیلی اکسپرس، دیگر روزنامه انگلیسی گفته‌های شویبله را سند دیگری برای "برتری جویی روز افزون آلمانی‌ها درون اتحادیه اروپا" خواند و به نقل از "پیتر بن" نماینده پارلمان انگلیس نوشت: شرط می‌بندم یورو زودتر از پوند محو شود. این تصور خامی است که هرگز به حقیقت نخواهد پیوست.

"داگلاس کارس‌وِل"، همکار بن نیز در واکنش به گفته‌های شویبله عنوان کرد: این یک تراژدی است که میلیون‌ها اروپایی سخت‌کوش حاکمان دلقکی همانند شویبله دارند.

دیلی میرور نیز از مخالفت سخت نخست وزیر انگلیس نوشت. دیوید کامرون روز جمعه در دیدار با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در برلین با کنایه شدید همتای آلمانی خود رو به رو شد که گفته بود انگلیسی‌ها در بحران مالی اخیر نباید قدرتمندتر از آنچه در واقع هستند، عمل کنند.

"گراهام هیسکات"، در مطلبی در روزنامه میرور نوشت: آلمانی‌ها چنان سرگرم راندن قطار یورو هستند که متوجه نیستند قطار پیشتر از خط خارج شده است! درست از آن‌جا که به واحد پول اروپا نپیوسته‌ایم، همانند ایتالیایی‌ها و دیگران در حوزه یورو با گرفتاری رو به رو نیستیم.

این روزنامه مخالفت نخست وزیر انگلیس را توهین تلقی کرده و از رسوایی آلمانی‌ها می‌نویسد.

دیلی میل نیز از گفته‌های شویبله به شدت انتقاد کرده و آن‌ها را "مداخله تحریک‌آمیز" بر می‌شمارد.

این روزنامه به نقل از "فیلیپ دیویس"، نماینده پارلمان انگلیس می‌نویسد: گویا وزیر اقتصاد آلمان در ابرها زندگی می‌کند. او به جای آن‌که به ما بگوید چه کار باید بکنیم باید به آنچه مردم آلمان می‌خواهند، گوش دهد. تقریبا مطمئن هستم که آنها ترجیح می‌دهند به مارک برگردند به جای آن‌که یونان وایتالیا را نجات دهند.

ایندیپندنت گفته‌های شویبله را "دیپلماتیک" ندانسته و آن را "جنگ لفظی" توصیف کرد؛ جنگی که به نوشته این روزنامه سه شنبه هفته گذشته از سوی فولکر کاودر آغاز شده بود. رئیس فراکسیون دموکرات مسیحیان در پارلمان آلمان در حاشیه دیدار دیوید کامرون گفته بود اروپا به زودی به زبان آلمانی سخن خواهد گفت.

تلگراف به نقل از جان میجر، نخست وزیر پیشین انگلیس نوشت: دموکراسی کشورهای عضو یورو با خطر جدی رو به روست. به گفته وی کشورهای ثروتمندتری چون آلمان و فرانسه اصرار دارند به سوی اتحادیه‌ای‌ مالی حرکت کنند.

به نوشته روزنامه آلمانی "ولت آن‌لاین" کامرون پس از انتقادهای مرکل در شرایط دشواری قرار گرفته است. چنانچه وی به جزیره باز گردد باید به عنوان نمونه به انتقادهای شدیدتری تن بدهد؛ انتقادهایی که از سوی روزنامه‌هایی چون سان مطرح می‌شوند. حتی روزنامه معتبری چون تایمز، کامرون را بر سر دوراهی می‌بیند و می‌نویسد: نخست وزیر باید تصمیم بگیرد که دولتش برای چه در راس کار است.

کد خبر 151651
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز