چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنان نخست وزیر ترکیه مبنی بر اینکه جوانان ترک تبار آلمان ابتدا باید زبان ترکی را یاد بگیرند با واکنش تند مقامات آلمانی روبرو شد.

ننه صنوبر با کشیدن نقاشی‌های کودکانه امرار معاش می‌کند

به گزارش ایرنا، ماریا بومر هماهنگ کننده دولت آلمان در امور مهاجران در این باره گفت: اظهارات اردوغان برای همگرایی مهاجران ترک الاصل در آلمان مضر است. آنکارا باید یاد بگیرد که دست از سر مهاجران در کشور ما بر دارد.

هانس پیترفریدریش وزیر کشور آلمان نیز در این زمینه گفت:زبان اول جوانان ترک تبار آلمان، آلمانی است و ترکی نیست.

رجب طیب اردوغان در گفت وگو روزنامه بیلد گفت: جوانان ترک تبار آلمانی در وهله اول باید زبان ترکی یاد بگیرند.

این در حالی است که انتقاد مقامات ترکیه از فعالیت های گروه تروریستی "پ ک ک" نیز در آلمان موجب تنش شده است.

جمیل چیچک رییس پارلمان ترکیه هفته گذشته به مناسبت پنجاهمین سال ورود کارگران ترکیه ای به آلمان در سخنان پرحاشیه ای که تحقیر آمیز توصیف شده است، گفت: تعداد اعضای پ ک ک در آلمان دو برابر شمار آنان در کوه های قندیل در شمال عراق است.

با توجه به این تنش ها، انتظار می رود که پیامد سفر روز گذشته اردوغان به آلمان موجب برجسته شدن اختلافات این دو کشور شود.

انتقاد ترکیه از آلمان مبنی بر اینکه برلین، آنکارا را برای عضویت در اتحادیه اروپا تنها گذاشته است و اختلاف نظر دو کشور در باره همگرایی ترک تبارهای آلمان، از جمله این اختلاف هاست.

نشریه اشپیگل نیز در تحلیلی دراین باره نوشت: تنش های قابل توجهی رابطه دو کشور را تهدید می کند و برلین با نگرانی زیاد به سیاست خارجی تهاجمی اردوغان نگاه می کند.

به نوشته این نشریه، همچنین مساله حساس و اختلاف برانگیزی مانند تحولات در آفریقای شمالی و خاورمیانه بر رابطه دو کشور تاثیر می گذارد.

این نشریه افزود: لحن آنکارا در هفته های اخیر بگونه قابل توجهی بویژه در مساله اسراییل که برای آلمان ها بسیار مهم می باشد، تشدید شده است. ترکیه از فلسطینی ها حمایت می کند و علاقمند به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل است، در حالیکه آلمان از اسراییل حمایت می کند و حتی به عضویت فلسطین در یونسکو نیز رای منفی داد.

ازسوی دیگر، تهدید ترکیه به تعلیق رابطه با اتحادیه اروپا در صورت ریاست دوره ای قبرس بر این اتحادیه و همچنین فعالیت رژیم صهیونیستی درآب های پیرامونی قبرس برای کشف نفت و گاز از دیگر موضوعات اختلاف برانگیز بین برلین و آنکارا است.

اشپیگل نوشت: اردوغان چندی پیش در سفر به آفریقای جنوبی، اسراییل را تهدیدی برای خاورمیانه خواند که واکنش تندی بین حامیان حزب صدراعظم آلمان داشت.

در همین حال، شماری از حقوقدانان آلمانی نیز درخواست پیگیری قضایی علیه نخست وزیر و نظامیان بلندپایه ترکیه به خاطر انجام عملیات در مناطق کرد نشین این کشور را به دادستان شهر کارلسروهه ارائه کرده اند.

کد خبر 150189
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز