همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به مشکلات متعددی که این شرکت به دلیل عدم تخصیص یارانه بلیت مترو با آن مواجه است، گفت: هم اکنون بسیاری از قطارهای مترو با مشکل کمبود قطعات یدکی مواجه‌اند.

علی‌محمد قلی‌ها در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه بر اساس قانون دولت امسال 85 میلیارد تومان بابت یارانه بلیت باید به مترو بپردازد، اظهار کرد: 85 میلیارد تومان از هزینه جابه‌جایی مسافر نیز از سوی شهرداری تهران باید تامین می‌شد که شهرداری تا‌کنون 130 درصد این رقم، یعنی بیشتر از سهم خود را پرداخت کرده است.

 وی ادامه داد: دولت هفته گذشته 28 میلیارد تومان از یارانه بلیت متروی تهران را تخصیص داد که این رقم در مقابل مشکلاتی که مترو با آن مواجه است ناچیز است.

 به گفته قلی‌ها دولت باید تا پایان آذرماه امسال حدود 62 میلیارد تومان از یارانه بلیت را به مترو تخصیص می‌داد، این در حالی است که پس از ماه‌ها تاخیر در پرداخت یارانه بلیت، هم‌اکنون تنها 28 میلیارد تومان از این رقم را به شرکت بهره برداری مترو پرداخت کرده است.

 مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با بیان اینکه یارانه بلیت صرف اموراتی نظیر تامین قطعات یدکی، تعمیر و نگهداری قطارها و مواردی از این دست می‌شود اظهارکرد: هم‌اکنون شمار قابل توجهی از واگن‌های مترو با کمبود قطعات یدکی مواجه است و این در حالی است که به دلیل عدم تخصیص به موقع اعتبارات از سوی دولت، ال سی هایی که برای تامین قطعات باز کرده بودیم دچار مشکل شده است.

 قلی‌ها خاطرنشان کرد: 28 میلیارد تومان یارانه بلیتی که تخصیص یافته تنها یک چهارم اعتباری است که برای تامین قطعات یدکی قطارهای مترو مورد نیاز است و این رقم نمی‌تواند مشکل مترو را حل کند.

 وی ادامه داد: شرکت بهره‌برداری مترو مدتها با طرف خارجی بر سر تامین قطعات با کیفیت و مبلغ این قطعات مذاکره می‌کند اما از آنجا که پول به موقع به دست این شرکت نمی‌رسد دچار مشکل می‌شویم و شرکت‌های خارجی نیز به مرور از فروش قطعات یدکی لازم به ما دلسرد می‌شوند و تمایل خود به معامله را از دست می‌دهند.

 مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با بیان اینکه سیاست شهرداری تهران این است که مانع مشکل ساز شدن عدم همکاری دولت و مترو برای مردم شود عنوان کرد: هم‌اکنون با تعمیر و نگهداری قطعات قبلی، قطارهای مترو را سرپا نگه داشته‌ایم اما به هر حال این رویه تا ابد شدنی نیست و مشکل یک جا سرباز می‌کند.

 قلی‌ها خاطرنشان کرد: 85 میلیارد تومان در مقابل اعتبارات در اختیار دولت رقم قابل توجهی نیست و اگر این اراده در دولت باشد که مشکل را حل کند قطعا به راحتی قابل تامین است.

 وی در خاتمه بار دیگر از دولت درخواست کرد که نسبت به تخصیص به موقع اعتبارات یارانه بلیت مترو اقدام کند.

کد خبر 153277
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز