گروه اجتماعی - محمدعلی بدری: فرمانده نیروی انتظامی گفت: وانت‌پیکان اساسا فاقد استاندارد است.

وانت پیکان

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با بیان اینکه کنترل استاندارد خودروها از وظایف قانونی پلیس است به ایسنا گفت: هر وقت استاندارد وانت پیکان را آوردند ما هم آن را شماره‌گذاری خواهیم کرد اما در حال حاضر مشکل ، جای دیگری است و به نیروی انتظامی ربطی ندارد.

احمدی‌مقدم البته در این گفت‌وگو درباره «جای دیگر» بیشتر توضیح نداد و مانند رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از یک عامل مجهول خارج از نیروی انتظامی سخن گفت.

روی پلیس فشار می‌آورند

سردار اسکندر مومنی در نشست خبری اخیر خود با خبرنگاران، درحالی‌که درباره میزان تصادف در کشور آمار ارائه می‌کرد، با بیان اینکه در قانون جدید دیگر تنها راننده متهم حوادث نیست، تاکید کرد: براساس قانون جدید اگر نقص راه یا وسیله نقلیه در بروز تصادف نقش داشته باشد قطعا سهم بخش مربوطه در این خصوص مشخص و دستگاه متخلف به دادگاه معرفی می‌شود.

مومنی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا فشارهایی روی پلیس وجود دارد که این دستگاه‌های متخلف معرفی نشوند یا خیر؟ گفت: حتما در این خصوص فشارهایی بر پلیس وارد می‌شود اما این فشارها هیچ تاثیری در فعالیت پلیس نخواهد داشت و ما دستگاه‌های متخلف را به دادگاه معرفی می‌کنیم.

اکنون نیز احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی در شرایطی بر غیراستاندارد بودن وانت پیکان و خودداری پلیس از شماره‌گذاری آن تاکید می‌کند که براساس اعلام راهور شماره‌گذاری این خودرو باید از پایان شهریور متوقف می‌شد.3 هفته پیش اما ایران خودرو از صدور مجوز هیات‌دولت برای ادامه‌ تولید وانت پیکان تا پایان سال 90 خبر داد.

اگرچه عامل بسیاری از حوادث رانندگی، خودروهای غیرایمن ساخت داخل است، پیش از اعلام ایران خودرو، نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در کارگروه حمایت از تولید، تصمیم گرفته‌اند که خارج از ضوابط سازمان استاندارد و ممنوعیت‌های پلیس راهور تولید و شماره‌گذاری وانت پیکان را مجاز اعلام کنند.وانت پیکان از 51 مورد استاندارد یک خودرو، 13 مورد را دارد، کیسه هوا ندارد و از ترمز ضدقفل هم بی‌بهره است.

«قانون» علیه قانون

اواخر آبان 90 بیرون از چارچوب‌های رسمی استاندارد، نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در کارگروه حمایت از تولید، تصمیم گرفتند که تولید یک خودروی غیراستاندارد را مجاز اعلام کنند. این تصمیم مستند به اصل 127 قانون اساسی اعلام شده است. در اصل 127 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: رئیس‌جمهور می‌تواند در موارد خاص، بر حسب ضرورت با تصویب هیأت وزیران، نماینده یا نمایندگان ویژه با اختیارات مشخص تعیین نماید.

در این موارد تصمیمات نماینده یا نمایندگان مذکور در حکم تصمیمات رئیس‌جمهور و هیأت وزیران خواهد بود.آنچه اکنون به‌عنوان «مورد خاص» درنظر گرفته شده، بازگرداندن یک خودروی غیراستاندارد به چرخه تولید است. این در حالی است که رئیس سازمان ملی استاندارد از این تصمیم ابراز بی‌اطلاعی کرده است و فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز در گفته‌های همیشگی خود، بارها بر غیرقانونی بودن بازگشت خودروهای ناایمن به چرخه تولید تاکید کرده است.

تصمیم در دولت

فرمانده ناجا دیروز درباره موضوع شماره‌گذاری یک خودروی دیگر هم «براساس تصمیم یکی از کمیته‌های دولت» خبر داد. احمدی‌مقدم درباره خودروی کشنده‌ فراز گفت: براساس تصمیم یکی از کمیته‌های دولت مقرر شد 500 دستگاه از این خودروها شماره‌گذاری شوند تا پس از گذراندن یک دوره آزمایشی در صورت موفقیت‌آمیز بودن و عدم هرگونه اشکال فنی، روند شماره‌گذاری آن ادامه یابد.

وانت نیسان با کیسه هوا می‌آید

نمونه آزمایشی خودروی وانت نیسان مجهز به کیسه هوای راننده به تولید رسید. چندی پیش مدیرعامل زامیاد از برنامه‌ریزی برای تجهیز وانت نیسان به کیسه هوا خبر داده بود. به گفته رضا سرایی، پروژه نصب کیسه هوا روی وانت نیسان توسط مرکز تحقیقات سایپا در حال انجام است. براساس گزارش ایسنا، نمونه آزمایشی وانت نیسان مجهز به کیسه هوا تولید شده و تست موفقیت آمیزی نیز داشته است. گفته می‌شود برای نصب کیسه هوا روی خودروی وانت نیسان تغییراتی در بخش‌هایی همچون جانمایی فرمان این خودرو صورت گرفته است.

کد خبر 153295
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز