همشهری آنلاین: شماره‌گذاری وانت پیکان که به دلیل ایمن نبودن این خودرو متوقف شده بود با تغییر نظر سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و با قول‌های وزیر صنایع و ایران خودرو از سر گرفته شد.

به گزارش همشهری آنلاین، در حالی که 45 هزار دستگاه وانت پیکان شماره‌گذاری نشده در محوطه کارخانه سازنده در تبریز نگهداری می‌شد و کارخانه سازنده در تبریز به تعطیلی کشانده شده بود، کمیسیون صنایع مجلس وارد عمل شد و با حضور مسئولان اجرایی، پلیس و خودروساز تشکیل جلسه داد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، وزیر صنایع، رئیس پلیس اهور ناجا، رئیس سازمان استاندارد و مدیرعامل ایران خودرو غروب سه‌شنبه 29 آذر ماه بر سر یک میز با نمایندگان عضو کمیسیون صنایع مجلس نشستند تا توافق کنند که شماره‌گذاری وانت پیکان آغاز شود.

سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران 30 شهریور ماه 90 طی نامه‌ای به پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خواستار منوعیت شماره‌گذاری وانت پیکان از اول مهر ماه 90 شده بود. البته برای یافتن منشأ توقف شماره‌گذاری وانت پیکان باید قبل از اشاره به درخواست سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از پلیس، به یک مصوبه مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که 10 خرداد ماه 89 به تصویب رسیده و در آن آمده است که هیچ خودرویی تولید یا وارد نشود مگر اینکه در بالاترین سطح ایمنی یا کیفیت باشد.

جدول تصمیمات چندگانه برای شماره گذاری وانت پیکان

تاریخ تصمیم
10 خرداد ماه 89  تصویب قانون ارتقای کیفی تولید خودرو توسط نمایندگان مجلس
30 شهریور ماه 90 نامه درخواست سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از پلیس برای توقف شماره گذاری وانت پیکان
25 آبان ماه 90 تصویب ادامه تولید وانت پیکان در کارگروه حمایت از تولید در دولت
29 آبان ماه 90 نامه درخواست سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از پلیس برای از سر گیری شماره گذاری وانت پیکان
29 آذر ماه 90 شکستن مقاومت پلیس و از سرگیری شماره گذاری وانت پیکان با مسئولیت وزارت صنایع و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

به هر ترتیب پس از اینکه مدتی از توقف شماره‌گذاری وانت پیکان بر اساس درخواست سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و با پشتوانه‌ای قانونی گذشت، نمایندگان ویژه رئیس جمهوری 25 آبان ماه 90 در کارگروه حمایت از تولید تصویب کردند که تولید وانت پیکان تا پایان سال 90 ادامه پیدا کند تا این خودرو به استانداردهای لازم دست پیدا کند.

به این ترتیب سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که پیشتر خواستار توقف شماره گذاری وانت پیکان شده بود، 29 آبان ماه 90 طی نامه ای از پلیس تقاضا می کند توقف شماره گذاری وانت پیکان را شکسته و شماره گذاری این خودرو را از سر گیرد.

هر چند سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در پیروی از مصوبه نمایندگان ویژه رئیس جمهور، نظر خود درباره شماره گذاری وانت پیکان را تغییر داد و قانون مصوب 10 خرداد ماه 89 مجلس شورای اسلامی را نیز به دست فراموشی سپرد. این درحالیست که وانت پیکان که دارای قدمت تولید چند دهه ای در کشور است تا کنون فقط موفق به اخذ 13 استاندارد از استانداردهای 51 گانه خودرو شده است.

با وجود تغییر نظر سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران درباره شماره گذاری پیکان وانت اما پلیس راهور کماکان بر عدم شماره گذاری این خودرو تاکید داشت اما در جلسه شب گذشته کمیسیون صنایع مجلس، مقرر شد پلیس تا پایان سال 90 شماره گذاری پیکان وانت را انجام دهد.

وزارت صنایع، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و ایران خودرو در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس قول دادند پیکان وانت تا پایان سال 90 به 36 استاندارد از استانداردهای 51 گانه خودرو دست پیدا کند.

کد خبر 154496
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز