گروه شهری: شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد اختصاص 10میلیارد تومان اعتبار برای کاهش آلودگی‌های ناشی از بخارات بنزین در شهر را به تصویب رساند.

شورای شهر

به گزارش همشهری، معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر با ارائه این طرح به شورای شهر اظهار داشت: ترکیبات آلی فرار به‌دلیل رعایت نشدن استاندارد در تولید بنزین و گازوئیل مشکلات جدی برای بهداشت و سلامت عمومی جامعه به‌وجود آورده است.

وی افزود: هم اکنون با معضلی به نام بنزن روبه‌رو هستیم که روند فزاینده‌ای دارد زیرا براساس آخرین اندازه گیری‌های صورت گرفته در سطح شهر میزان بنزن 30برابر حد مجاز است که این رقم در محدوده پمپ بنزین‌ها به 60 برابر حد مجاز نیز می‌رسد.

به همین منظور ابتکار از طرح تأمین بودجه مورد نیاز طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) سخن گفت و ادامه داد: وزارت نفت باید بر اساس طرح کهاب کار استاندارد‌سازی‌ بنزین و گازوئیل را در پمپ‌بنزین‌ها چه در هنگام تخلیه، چه در مخازن و از طریق دیس‌پنسرها دنبال کند.

وی حتی پیشنهاد کرد اگر چنانچه دولت نمی‌تواند این کار را انجام دهد شهرداری تهران تأمین این بودجه را تقبل کرده و قوه مقننه نیز در این ارتباط با طرح کهاب همکاری لازم را انجام دهد.

در این‌باره خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران اما نظر دیگری داشت.

وی گفت: مسئولان سوخت کشور در مصاحبه‌هایشان با اطمینان از کیفیت خوب بنزین و گازوئیل سخن می‌گویند به همین دلیل اینگونه اظهار نظرها بدون حضور مسئولان سوخت و فراهم کردن فرصت دفاع و پاسخ برای آنها درست نیست.

در پاسخ به اظهارات سخنگوی شورای شهر ابتکار گفت: بنزن که از تنفس مردم، زباله یا ساختمان ایجاد نمی‌شود؛ منشأ و منبع تولید بنزن تنها بنزین است و براساس اندازه‌گیری‌های صورت گرفته نیز میزان آلاینده بنزن در هوای تهران بیش از حد مجاز است و نقش آن نیز در بروز سرطان انکار ناشدنی است، اما واگر هم ندارد، به همین دلیل مسئولان باید تعهدات قانونی خود در این باره را عملی سازند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز بر اجرایی شدن طرح کهاب از سوی وزارت نفت تأکید کرد و گفت: شورای شهر باید از این طرح حمایت کند ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد خیلی بیشتر از 10میلیارد تومان برای اجرایی شدن این طرح نیاز است.

بنابراین گزارش اعضای شورای شهر تهران طرح تأمین بودجه مورد نیاز طرح کهاب جهت کاهش آلودگی محیط‌زیست ناشی از بخارات بنزین در شهر تهران را به تصویب رساندند.

توقف فعالیت عمرانی در حریم تئاتر شهر

در ادامه جلسه رئیس شورای اسلامی شهر تهران با ارسال نامه‌ای اعتراض‌آمیز دستور توقف فعالیت‌های عمرانی در حریم تئاتر شهر را صادر کرد.

این نامه پس از آن صادر شد که احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر در سخنان پیش از دستور خود نسبت به وضعیت بنای تاریخی و فرهنگی تئاتر شهر ابراز نگرانی کرد و گفت: حیف است این سرمایه فرهنگی فدا شود و با نصب چند هواکش بزرگ در فضای پیرامون آن خودمحورانه با این نشانه با ارزش به تقابل پرداخت.

وی ضمن اشاره به اینکه تئاتر شهر به‌عنوان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است گفت: در شورای شهر تهران 3سند در حمایت این مرکز تصویب کردیم که یکی از مفاد آن ممنوعیت هر گونه ساخت و ساز در حریم تئاتر شهر است.

وی خواستار احترام مدیران فعلی مترو به اسناد، تعهدات و توافقات در قبال تئاترشهر شد و گفت: با حضور مسئولان میراث فرهنگی شهرداری، شورای شهر و اهالی تئاتر دراین‌باره تعاملاتی انجام شد اما مدیران جدید مترو یکطرفه این توافقات را لغو کردند.

متعاقب این اظهارات مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران خواستار آن شد تا پس از پایان جلسه با ارسال نامه‌ای کار عملیات عمرانی در حریم تئاتر شهر متوقف شود تا کمیسیون عمران شورای شهر در جلسه‌ای مشترک با مسئولان ذیربط تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

گزارش عملکرد سامانه نظارت مردمی

سرپرست سامانه نظارت همگانی سازمان بازرسی شهرداری تهران 22 آذر ماه با حضور در جلسه علنی شورای شهر به ارائه گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های این سامانه پرداخت و گفت: از ابتدای راه‌اندازی سامانه 1888 تاکنون 2 میلیون و 200 هزار تماس گرفته شده یعنی متوسط تعداد تماس روزانه با این سامانه، معادل 1100تماس است.

همچنین فیضی رئیس سازمان بازرسی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری از انتقادات و شکایت‌های مردم استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: درصورتی که بخشی از سؤالات از طریق سامانه 1888 بی‌پاسخ بماند، افراد پیام‌دهنده را به ملاقات‌های مردمی روز دوشنبه که شهرداران مناطق دارند، ارجاع می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه از هر سازوکاری که امکان نظارت بر عملکرد شهرداری را افزایش دهد استقبال می‌کنیم گفت: با استفاده از اطلاعات خوب مردم برخورد قاطع و قوی با تخلفات گزارش شده داشتیم که به‌عنوان نمونه به عزل شهردار ناحیه و مدیران ارشد منطقه نیز انجامیده است.

انتقاد از عدم تحقق مدیریت واحد شهری

بنابراین گزارش محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز با حضور در جلسه علنی شورای شهر به ارائه گزارشی در مورد وضعیت تأمین و انتقال و توزیع آب شرب مناطق 21 و 22 پرداخت.

در پایان این گزارش خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر ضمن طرح برخی نگرانی‌ها درباره کیفیت آب جنوب شهر تهران گفت: شورای شهر تهران تأکید دارد که استاندارد‌های کیفیت آب مصرفی جنوب شهر تهران افزایش یابد و اختلاف میان شمال و جنوب شهر در این باره مرتفع شود.

دانشجو انتقاد دیگری را نیز درباره عدم تحقق مدیریت واحد شهری مطرح کرد و گفت: تا کی می‌شود شهر را به صورت جزیره‌ای و تکه‌تکه اداره کرد و تا کی مدیران اجرایی برای هماهنگی با یکدیگر باید دست به آسمان ببرند؟

وی با ابراز تأسف در این باره گفت: کمتر کشوری در دنیا مثل ما شهر را مدیریت می‌کند که یک روز شهرداری با پول مردم خیابان را آسفالت کند، روز دیگر به‌دلیل ناهماهنگی دستگاه‌ها شرکت گاز همان‌جا را بکند و لوله‌گذاری کند. کجای دنیا سرمایه‌های مردم‌‌اش را به‌دلیل اینگونه ناهماهنگی‌ها هدر می‌دهد؟

وی با بیان اینکه موضوع مدیریت یکپارچه شهری توسط مجلس به قانون تبدیل شده است گفت: هیچ‌یک از دولت‌ها آن‌را اجرا نکرده و موضوع تا امروز ادامه یافته است.

کد خبر 153775
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز