همشهری آنلاین: یک تحلیل‌گر سیاسی گفته است، با وجود طرح‌های ضد ایرانی مقامات آمریکایی، موفقیت ایران در فرود آوردن هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا، ضربه سنگینی بر دستگاه اطلاعاتی آن کشور وارد کرده است.

آمریکا

اسماعیل سلامی در مقاله‌ای که پنج‌‌شنبه (۲۴ آذر، ۱۵ نوامبر) در تارنمای شبکه پرس تی‌وی منتشر شد نوشت:  اگر واقعیت گفته شود، سرنگونی هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکایی به طور یقین ضربه سنگینی به دستگاه اطلاعاتی سازمان سیا وارد کرده و خشم‌ فراوانی را در واشنگتن برانگیخته است.

این تحلیلگر برجسته ایرانی افزوده است، کمین الکترونیکی ایران، در حالی که هواپیما جاسوسی آمریکا حریم هوایی ایران را نقض کرده بود، سبب تحقیر مقامات واشنگتن شد.

هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آر-کیو ۱۷۰ آمریکا یکشنبه گذشته در یک نبرد الکترونیک، بر فراز آسمان شهر کاشمر در ۲۲۵ کیلومتری مرز افغانستان با اندک آسیبی در اختیار نیروهای مسلح ایران قرار گرفت.

دو مقام ارشد آمریکایی که خواستند نام‌شان فاش نشود، ۱۵ آذر ( ۶ دسامبر) به شبکه سی‌ان‌ان گفتند که این هواپیمای بدون سرنشین مربوط به بخش عملیات شناسایی سازمان سیا بوده و از پایگاه اطلاعاتی آمریکا در افغانستان هدایت می‌شده است.

سلامی در مقاله خود تصریح می­کند: آشکار است که واشنگتن به تازگی فعالیت‌های خرابکارانه خود در ایران را افزایش داده است.

تحلیل­گران و ناظران در حالی به حرکات خصمانه واشنگتن در ایران اشاره دارند که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران ۲۱ می اعلام کرد ۳۰ تن از اعضای یک شبکه را به اتهام خرابکاری و جاسوسی برای آمریکا، بازداشت و ۴۲ تن از عوامل مرتبط با این شبکه نیز شناسایی شدند.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران درباره دستگیری این شبکه گفت، حلقه جاسوسی به طور مستقیم دستورهای خود را از سازمان سیا دریافت می‌کرد.

سلامی در مقاله تحلیلی خود درخواست واشنگتن را برای بازپس گیری هواپیمای جاسوسی ساقط شده آمریکایی در ایران، عجیب و مضحک خوانده و افزوده است: تاکید آمریکا برای بازپس‌گیری این هواپیمای بدون سرنشین برخاسته از نگرانی امنیتی واشنگتن از دستیابی ایران به فن‌آوری­‌های این نوع هواپیمای جاسوسی بدون‌سرنشین است.

در پی چندین روز سکوت درباره هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا که در اختیار نیروهای مسلح ایران قرار گرفته، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه (۲۱ آذر، ۱۲ دسامبر) از ایران خواست این هواپیما را به واشنگتن بازگرداند.

وی در کنفرانس خبری مشترک با نوری المالکی نخست وزیر عراق در واشنگتن گفت: ما خواستار بازگرداندن این هواپیما شدیم. باید دید ایرانی‌ها چگونه پاسخ خواهند داد.

ایران اعلام کرده است قصد دارد بر روی این هواپیمای جاسوسی که طراحی آن شبیه به بمب‌افکن رادارگریز بی ۲ نیروی هوایی آمریکا است عملیات مهندسی معکوس انجام دهد.

این تحلیل‌گیر سیاسی با اشاره به انتقاد خشمگینانه اخیر دیک چنی، معاون اول رئیس جمهوری پیشین آمریکا از اوباما به علت ناکامی در بازپس‌گیری یا انهدام این هواپیما فوق سری نوشت: بهتر است مقامات آمریکایی به جای نسبت دادن سرنگونی این هواپیما به سیاست نادرست رئیس جمهوری خود، به قدرت نظامی ایران اعتراف کنند.

دیک چنی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: پاسخ درست این بود که بی‌درنگ پس از آن که این هواپیما تحت کنترل ایران درآمد، آن را منهدم می‌کردید.

سلامی در پایان نتیجه‌گیری کرد: عملیات مخفیانه هواپیمای بدون سرنشین... این دیدگاه را تقویت می‌کند که واشنگتن بیش از پیش به فعالیت مخفیانه سیاه در ایران می­پردازد و قصد دارد با انجام برنامه‌های مخفیانه مخرب، حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران را سازمان‌دهی کند.

کد خبر 153922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز