جمعه ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

حسین رویوران* فرود آوردن هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط جمهوری اسلامی ایران دارای تاثیر زیادی در مناسبات منطقه‌ای است زیرا در حال حاضر در سطح جهانی شاهد تحولی عظیم در بحث نیروی هوایی کشورها هستیم به این نحو که بخش وسیعی از نیروی هوایی دنیا از هواپیمای جنگی با سرنشین به هواپیماهای جنگی بدون سرنشین تغییر شکل داده‌اند.

به‌عنوان نمونه می‌توان رژیم صهیونیستی را مثال زد که مقرر کرده است که تا پایان سال 2012 نیمی از نیروی هوایی خود را به هواپیماهای بدون سرنشین تبدیل کند زیرا هزینه هواپیمای بدون‌سرنشین یک پنجاهم هواپیمای باسرنشین است. از مزیت‌های این هواپیما ارزان، بدون هزینه انسانی و بی‌نیاز از باند پرواز طولانی بودن، است ازهمین رو گرایش به این سمت در کل دنیا وجود دارد.

اینکه ایران در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین در یک جایگاه قابل‌قبولی قرار دارد که می‌تواند ارتباط هواپیما را با مرکز قطع و آن را بدون آسیب فرود بیاورد، این موضوع تردیدهای جدی در میان دشمنان ایران ایجاد می‌کند.نکته دیگر اینکه توانمندی جمهوری اسلامی ایران تحولی بزرگ را در منطقه خاورمیانه به‌وجود می‌آورد به این صورت که وقتی اسرائیلی که قرار است نیمی از هواپیماهای ارتش خود را مجهز به هواپیماهای بدون سرنشین کند، انتقال این تکنولوژی به همپیمانان ایران یعنی حزب‌الله و حماس می‌تواند برای این رژیم یک فاجعه و هراس بزرگ محسوب شود.

فرود آوردن هواپیمای جاسوسی آمریکا از سوی ایران خبر ناگواری برای رژیم صهیونیستی است برای همین غربی‌ها در تلاش هستند این موضوع را القا کنند که این هواپیما را جمهوری اسلامی ایران فرود نیاورده و به سبب نقص فنی خودش فرود آمده است.

ولی قطعا زمانی که آنها واقعیت‌ها را درک کنند متوجه خواهند شد که در مقابل یک چالش جدی قرار گرفته‌اند و ممکن است بسیاری از برنامه‌های آینده آنها نیز تحت‌الشعاع توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد. دو اتفاق رخ داده که قطعا روی موقعیت آمریکا در منطقه تأثیرگذار خواهد بود. اول اینکه در حدود 2 سال پیش یک هواپیمای بدون سرنشین ایران از ناو آمریکایی در منطقه خاورمیانه عکسبرداری کرد و سپس آن تصاویر توسط ایران برای رسانه‌های غربی ارسال شد، در این واقعه آمریکا دچار تردید جدی شد به این علت که هواپیمای ایرانی رادار گریز بود و به‌رغم تمام توانمندی‌های ناو آمریکایی ایران توانسته بود از آن تصاویری تهیه نماید و این مطلب آسیب‌پذیری ناو آمریکایی را نمایان کرد.

فرود آوردن هواپیمای جاسوسی آمریکا نیز بعد دیگر مسئله است به این معنا که ایران اگر توانمندی بالایی در تولید و تسلط بر این فناوری نداشت قطعا نمی‌توانست این هواپیمای جاسوسی را فرود بیاورد بنابراین توانمندی ایران در اولویت اول قرار دارد. به همین دلیل فرود RQ-170 مکمل ساخت هواپیمای رادارگریز از سوی جمهوری اسلامی ایران است.

براساس این واقعیات می‌توان شرایط جدیدی برای منطقه متصور شد که در این وضعیت آمریکا ضمن اینکه نمی‌تواند توانمندی ایران را کتمان کند از زاویه دیگر هم دچار ضعف شده است. اکثر کشورهای خاورمیانه نیز در این میان از ایرانی قوی هراس دارند و دلیل اصلی آن هم وابستگی آنها به غرب است و متأسفانه در مورد بحث هواپیمای جاسوسی هم کشورهای عربی تا حد زیادی سکوت پیشه کردند و آن هم باز می‌گردد به نقطه ضعفی که در آن قرار دارند. آنها هر چقدر بخواهند نسبت به توانمندی‌های نظامی ایران اقرار کنند این موضوع از نگاهشان به زیان آنها خواهد بود برای همین سکوت را بر صحه گذاشتن بر توانمندی‌های ایران ترجیح می‌دهند.

*کارشناس مسائل خاورمیانه

کد خبر 153983
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز