گروه سیاسی: واحدهای جنگ الکترونیک و پدافند هوایی نیروهای مسلح، 13 آذرماه اعلام کردند که موفق شده‌اند با اقدامات عملیاتی خود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع RQ170 را که به‌طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزان خارج ساخته و آن را با اندک خسارتی سرنگون کرده و در اختیار بگیرند.

هواپیما بدونه سر نشین

در روزهای نخستین سرنگونی این هواپیما شاهد ارائه اطلاعات متناقض از سوی مقامات آمریکایی بودیم که در نهایت سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه چگونگی کنترل این هواپیمای پیشرفته جاسوسی آمریکا را تشریح کرد و با نمایش هواپیمای پیشرفته جاسوسی آمریکا، ایران اعتراض رسمی خود را به اقدامات جاسوسانه آمریکا اعلام کرد و به جنگ رسانه‌ای غرب پایان داد.

پهپاد RQ170 تصاحب شده توسط نیروهای مسلح ایران از مدرن‌ترین پهپاد‌های ارتش آمریکاست که طراحی آن شبیه به جنگنده بمب‌افکن‌های رادارگریز است و از سال 2009 به‌صورت رسمی شروع به کار کرده است. این پهپاد فوق‌پیشرفته با توجه به قابلیت‌های جاسوسی آن تا پیش از این صرفا در اختیار سازمان سیا قرار داشته است.

دیروز سردار احمد وحیدی در حاشیه همایش آماد و پشتیبانی نزاجا با گذشت 13 روز از سرنگونی هواپیمای جاسوسی از توانایی ایران در حوزه تولید نمونه‌هایی از پهپادهای تهاجمی خبر داد و گفت که موضوع جنگ نامتقارن و بررسی ابعاد آن و پیش‌بینی دکترین‌ها، تاکتیک‌ها و جنگ‌افزارهای مناسب جزو دستور‌کار نیروهای مسلح بوده و برنامه‌ها را آماده کرده‌اند.

وحیدی با بیان اینکه دشمن علیه ما جنگ سایبری را انجام داده است، گفت: آنها قبلا هم تلاش کردند توسط ویروس‌ها به سیستم‌های ما وارد شوند؛ اما جمهوری اسلامی در این زمینه بسیار قوی ظاهر شد و آن بدافزارها را رفع کرد و به همین ترتیب در برنامه‌های دیگر مانند هواپیمای بدون سرنشین نیز شاهد بودیم که ایران قدرت خود را به دنیا نشان داد و نیروهای مسلح خود را برای انواع جنگ‌هایی که ممکن است دشمن در پیش بگیرد، آماده کرده است.

وحیدی با بیان اینکه در همه حوزه‌های فرکانسی که کار می‌کنیم، توانمندی‌های خوبی داریم، تاکید کرد: همچنین توانمندی ما در حوزه‌ هواپیماهای بدون‌سرنشین بالا بوده و هست. ما در حوزه شناسایی، هواپیماهایی با قدرت پروازی خوب، ماندگاری پرواز و قدرت شناسایی بالا داریم و همچنین چندین مدل از هواپیماهای هدف تولید شده و در حوزه هواپیماهای تهاجمی نمونه‌هایی داشتیم و نمونه‌هایی در دست تولید داریم و در حال تکامل در این راه هستیم.

وزیر دفاع در پاسخ به سؤالی درخصوص مهندسی معکوس هواپیمای بدون‌سرنشین آمریکایی اظهار داشت: تصمیمات راجع به این موضوع بنا نیست زیاد تشریح شود.علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه هم روز گذشته با تاکید بر اینکه ایران صاحب اختیار هواپیمای تجسسی آمریکاست به ایرنا، گفت: هرگونه تصمیم‌گیری در باره این هواپیما به‌عهده شورای‌عالی امنیت ملی است.
رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد که وزارت امور خارجه از بعد حقوقی نیز در حال بررسی این تجاوز است تا جنبه‌های خاصی را به اجرا بگذارد.

از سوی دیگر سرهنگ آناتولی تسیگانوک رئیس مرکز پیش‌بینی‌های انستیتو تحلیل‌های سیاسی - نظامی روسیه اعلام کرد که شکار هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط ایران در تاریخ نظامی جهان بی‌سابقه است و نشانگر توانمندی دفاعی فوق العاده این کشور است.وی افزود: این واقعه یک بار دیگر اشتباه بودن محاسبات آمریکا درباره توانمندی‌های نظامی - دفاعی ایران به‌خصوص در عرصه جنگ سایبری و الکترونیک ایران را به وضوح نشان داد و درس خوبی برای واشنگتن است که از این پس جمهوری اسلامی ایران را دست کم نگیرد.دیروز 2 مقام عالی‌رتبه آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کردند که هواپیمای فوق پیشرفته آمریکاییRQ 170 در حال انجام ماموریت اکتشاف و شناسایی مورد نظر سازمان سیا بوده است.
به گفته آنها، گروه اعزام‌کننده این پهپاد جاسوسی، هم جامعه اطلاعاتی و هم کارکنان نظامی بودند که در پایگاهی در افغانستان مستقر شده‌اند.

اوباما عذرخواهی کند

یک مجله آمریکایی با اشاره به درخواست آمریکا از ایران برای بازگرداندن پهپاد جاسوسی آمریکا، تأکید کرد که اوباما باید از ایران معذرت بخواهد و دلیل ورود این پهپاد به قلمرو ایران را توضیح دهد. مجله آمریکایی فارین پالسی، نوشت: به‌طور قطع پهپاد RQ - 170آمریکا کاری به جز جمع‌آوری اطلاعات نمی‌توانسته انجام دهد. ما دلایل بسیار خوبی برای جمع‌آوری اطلاعات در داخل ایران داریم اما دولت آمریکا یک عمل جاسوسی انجام داده است و به‌طور مخفیانه وارد یک کشور دیگر شده است که این کار با وجود آنکه در سطح گسترده‌ای انجام می‌شود اما غیرقانونی است.

فارین پالسی سپس به درخواست اوباما از ایران اشاره کرد و نوشت: با توجه به اینکه حدود چندماه پیش دولت آمریکا نیروهای سپاه قدس را به توطئه برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن متهم کرد، درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا از ایران برای پس دادن پهپاد بدون آنکه توضیحی درباره اقدام آمریکا که منجر شد حین ارتکاب جرم وقیحانه جاسوسی گرفتار شود، بسیار احمقانه به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 154105
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز