یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

این سؤال‌های شاعرانه و انتقادی مهدی مرادی است که در تازه‌ترین مجموعه‌شعرش، «ساعت بدون تیک‌تاک» آمده است؛ مجموعه‌ی 16 شعر در قالب‌های مختلف چهارپاره، مثنوی، نیمایی و...

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 631
  • ساعت بدون تیک‌تاک

«چرا از فصل پروانه/ کسی چیزی نمی‌داند/ چرا درباره‌ی گل‌ها/ کسی شعری نمی‌خواند/ چرا این‌جا تمام سال / هوای دوستی ابری است / چرا این‌جا کسی دیگر/ به فکر مهربانی نیست...»

طبیعت‌گرایی در شعرهای ساعت بدون تیک‌تاک(مثل بیشتر مجموعه شعرهای نوجوان) بسیار پررنگ است و قله‌ای که خانه‌اش بالای کوه است و جیرجیرکی که شب گرم کار است و سارهایی که روی سیم‌های برق نشسته‌اند، مرادی را به سرودن شعر وا داشته‌اند. این‌دسته از شعرها ممکن است به مذاق بعضی از نوجوانان که دنبال دغدغه‌های مربوط به این دوره از زندگی در شعرهایشان هستند، چندان خوش ننشیند: «روی سیم‌های برق/ سارها نشسته‌اند/ بال‌های خسته را/ مدتی است بسته‌اند»

اما بخشی از این شعرها نیز می‌توانند مخصوص هر مخاطبی با هر سن و سالی باشند و بیانگر حس‌ها و حرف‌های لحظه‌های خاص او باشند:

«باران پشت پنجره زیباست/ مثل خیال و خاطره با ماست/ ما، بچه‌های خانه‌ی باران/ سرشار از ترانه‌ی باران/ نم‌نم، زلال، جاری و یک‌ریز/ در روزهای ساکت پاییز...»

اما هنر مرادی در شعرهایی نهفته که با نگاهی صادقانه‌تر به دنیای امروز، سعی در تصویر کردن گوشه‌گوشه‌ی زندگی دارند:

«چه‌قدر تنگ و کوچک است/ تراس این آپارتمان/ دلم گرفت راستی/ خوشا به‌حال آسمان/ غبارهای پایتخت/ نشسته روی خانه‌ها/ نمی‌شود نگاه کرد/ به دوردست‌ها چرا؟»

«ساعت بدون تیک‌تاک» 32 صفحه دارد و به‌دست علیرضا جلالی‌فر تصویرگری شده است. ناشر این کتاب 1500 تومانی، انتشارات امیرکبیر (کتاب‌های شکوفه) است.

  • عاشقم پس هستم

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 631«ابر سپید پنیر/ نیمروز نیمرو/ نان کوهپایه/ و سبزی دامنه‌ها.../ چه نقاشی اشتهاآوری!»

تعجب ندارد، وقتی آشپز شاعر باشد، نقاشی هم اشتهاآور می‌شود دیگر! این شعر را از کتاب «عاشقم پس هستم» سروده‌ی سعیده موسوی‌زاده برایتان نقل کردم. در هر صفحه‌ی این مجموعه‌، یک شعر چاپ شده که در نهایت کوتاهی سعی در ارائه‌ی یک نکته‌ی شاعرانه دارد. این نکته گاهی ارائه‌ی تعریفی تازه از چیزهای تکراری است:

«لب/ آغاز گرسنگی/ ابتدای عطش»

و گاهی جان‌گرفته از یک تصویر ساده:

«مرا هم که بشکنی/ در تکه‌هایم/ تکثیر می‌شوی»

گاهی انتقاد مهربانانه‌ای که با بازی کلامی بامزه‌ای هم همراه است:

«دستم را می‌خوانی/ خودم را نمی‌خوانی؟»

البته این کوتاهی شعرها و خلاصه‌شدنشان در یک تعبیر یا حکم ساده، گاهی آنها را به شعار، حرف معمولی یا حتی نصیحت‌ نزدیک می‌کند:

«شعر را تفسیر نکن/ بنوش»

«حرف بزن/ الفبا بلدم»

«عاشقم پس هستم» را انتشارات دارینوش (22000400) در 80 صفحه و با قیمت 1800تومان منتشر کرده است.

  • جهان هستی در 15 پرده

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 631شاید ندانید که «گلشن» نام باغچه‌ی کوچکی است در شمال غربی تبریز، در روستایی به نام شبستر که زادگاه و آرامگاه عالمی بزرگ، عارفی وارسته و شاعری با ذوق است. در دنیای ادبیات و فلسفه همه او را به نام شیخ شبستری می‌شناسند که آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته است. یکی از این آثار «گلشن راز» نام دارد.

گلشن راز کتابی است برای پاسخ دادن به بعضی از سؤال‌های فلسفی. اصل کتاب و پاسخ به این سؤال‌ها به شکل منظوم است. خواندن این اشعار شاید برای نوجوان‌ها دشوار باشد. اما ناهید رضاعلی برای فهم بهتر شعرها آن را به صورت نمایش‌نامه‌ای در پانزده پرده نوشته است. شخصیت جوان به عنوان سؤال‌کننده و شیخ شبستری به عنوان پاسخ دهنده به گفت‌وگو می‌پردازند که در لابه‌لای آن محتوای کتاب گلشن راز ارائه می‌شود.

شاید وقتی شبستری گلشن راز را می‌سرود، فکر نمی‌کرد که این کتاب نه فقط در ایران، بلکه در جهان یکی از آثار ارزشمند ادبی و عرفانی شمرده شود. شبستری در گلشن راز به دور از لفاظی و به کمک مثال‌های ساده، مفاهیم جهان هستی و عرفانی را روشن می‌کند. برای زیبایی و درک بهتر نوشته‌ها مانلی منوچهری تصویرهای زیبایی برای کتاب کشیده است. نشر پیدایش (66970270) این کتاب را با بهای 4500 تومان منتشر کرده است.

کد خبر 154177
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز