سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوردر اولین سالگرد اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها تصریح کرد که با اجرای این قانون فاصله طبقاتی کاهش پیدا کرد.

احمدی نژاد

 به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در همایش اولین سالروز هدفمندسازی یارانه‌ها، با اشاره به سخنرانی وزراء‌ و مقامات مربوطه در ارتباط با آثار و تبعات هدفمند کردن یارانه‌ها، اظهارکرد: این صحبت‌ها و آمار و ارقام نشان داد تقریبا تمام ایراداتی که از قبل در مورد این قانون گرفته شد، پایه درستی نداشته است، البته این سخن به این معنا نیست که در اجرای این قانون تحولی و گسترده هیچ ضعف و اشکالی نبوده است.

 وی با بیان این‌که «در برخی از جاه‌ها ضعف‌ها و اشکالاتی وجود داشته است» گفت: من یادم هست در آن زمان می‌گفتند این کار را انجام ندهید، سال بعد انتخابات است و به دولت ضربه وارد می‌شود، عده‌ای نیز می‌گفتند که طرح خطرناکی است و کل سیستم و نظام حاکم بر کشور با اجرای این طرح به هم می‌خورد، آن‌ها فکر می‌کردند تمام تولید، ارتباطات اجتماعی، صادرات و واردات و نظام اقتصادی کشور با اجرای این طرح به هم می‌خورد و کسی نمی‌تواند آن را جمع کند.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که «اکنون ضعف‌هایی وجود دارد، ولی در برابر آن پیش‌بینی‌ها، این ضعف‌ها قابل اعتنا نیست» ‌گفت: البته باید این ضعف‌ها را نیز برطرف کرد.

 رئیس‌جمهور در ادامه به دستاورد‌های این طرح اشاره کرد و افزود: به نظر من اجرای این طرح چند دستاورد پایه‌ای و تحولی در نظام فکری و برنامه‌ریزی کشور ایجاد کرد.

 احمدی‌نژاد در تشریح سخنان خود گفت: تمام مدل‌ها و تئوری‌های اقتصادی که در ایران مرسوم بود، تحلیل و پیش بینی می‌کردند که با اجرای این قانون ما با چالش‌های جدی روبرو می‌شویم، ولی با اجرای این قانون معلوم شد که اقتصاد ایران را باید با مدل‌های خودی تحلیل کرد و کسانی که می‌گفتند با اجرای این قانون تورم 150 درصدی در کشور ایجاد می‌شود، براساس مدل‌هایی این پیش‌بینی را می‌کردند که اکنون معلوم شد، ما باید در دروس دانشگاهی و مدل‌های طراحی اقتصادی‌مان تجدیدنظر کنیم، این مدلی است که می‌تواند در کشورهای دیگر نیز اجرا، بومی شود.

 رئیس‌جمهور با بیان این‌که «این طرح و اجرای آن اندیشه اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار داد»، افزود: امیدوارم که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی تبعات آن گسترده تر شود.

 احمدی‌نژاد در ادامه به تشریح دستاورد دوم اجرای این قانون پرداخت و گفت: با اجرای این قانون توانمندی کشور و مدیریت اقتصادی کشور برای انجام کارهای بزرگ به اثبات رسید.

 وی ادامه داد: برخی از مخالفت‌هایی که در اجرای این قانون وجود داشت، به خاطر ضعف خودباوری و اعتماد به نفس بود و به همین خاطر سال‌های قبل در مورد این موضوع صحبت می‌شد، ولی عملی نمی‌شد و به محض این‌که مطرح می‌شد، می‌گفتند آنقدر پیچیده است که بهتر است به سمت آن نرویم.

 رئیس جمهور ادامه داد: با اجرای این قانون معلوم شد که بزرگترین و پیچیده‌ترین مسائل را می‌شود، باز، بررسی و عملیاتی کرد. این یک دستاورد بزرگ است. مراکز سیاست‌گذاری زیادی در عرصه جهانی به تمجید از مدیریت این کار بزرگ اقتصادی پرداختند و این امر قابل توجهی است.

 وی با بیان‌این‌که «خیلی‌ها دوست ندارند، به توانمندی‌های مدیریتی این کشور اذعان کنند»، افزود: بیش از 100 کشور در مراوادات و رفت‌وآمدها تقاضای نظر مشورتی در این ارتباط از ما کردند و خیلی‌ها از ما خواستند که به برنامه‌ریزی اقتصادی آنها با توجه به این تجربه کمک کنیم و این طرح را در کشورشان اجرا کنیم.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که «تا دو سه سال پیش کشور ما مصرف‌کننده تجربیات دیگران بود و اکنون ما در این زمینه به یک مرجع تبدیل شده‌ایم» گفت:‌هر روز که بگذرد نیز پیشرفت این موضوع خود را بیشتر نشان می‌دهد و مسوولان اقتصادی کشورهای دیگر از مسوولان اقتصادی ما در این ارتباط سوال می‌کنند که ما چگونه این کار را انجام دادیم و این اتفاق بزرگی است که شایستگی ملت ایران را نشان می‌دهد .

 احمدی‌نژاد افزود: اجرای این قانون نشان داد که ملت ایران ظرفیت کارهای بزرگی دارد ، توانمندی‌های بزرگی دارد، البته ملت ایران بارها ظرفیت خود را نشان داده بود، از جمله در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس.

 رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: بدترین کار در مدیریت، کوچک شمردن ظرفیت‌های یک ملت است و بدترین حاکمان کسانی هستند که ملت را کوچک می‌شمارند و با این کارشان یک ملت را له می‌کنند و همانطور که گفتم این تجربه بار دیگر ظرفیت‌های بزرگ ملت ایران را نشان داد.

 احمدی‌نژاد با اشاره به اهمیت اعتماد متقابل مردم و مسئولان با یکدیگر وضعیف بودن این اعتماد در سال‌های گذشته، گفت: این به خاطر فاصله‌ای بود که وجود داشت، ادبیات یکدیگر را متوجه نمی شدند و دغدغه‌ها متفاوت بود یک واهمه‌ای از مردم وجود داشت و به همین دلیل نیز در هنگام اجرای این قانون برخی می‌گفتند که با اجرای قانون آشوب و مشکل ایجاد می‌شود.

 رئیس‌جمهور با بیان این‌که «اجرای این قانون نشان داد که ظرفیت ملت ایران خیلی بالاست» گفت: ظرفیت این ملت بزرگتر از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست. ملت ایران این ظرفیت و شایستگی را دارد که در صدر پیشرفتگان دنیا قرار بگیرد.

 احمدی‌نژاد تاکید کرد که قدرت اصلی مردم هستند و اگر این قدرت به درستی مدیریت شود ، در هر بخشی که جاری شود انقلاب و تحولی را ایجاد می‌کند.

 احمدی‌نژاد در تشریح دیگر اثرات اجرای این قانون گفت: اجرای این قانون باعث شد که فاصله طبقاتی کاهش پیدا کند و نباید این را اتفاقی کوچک شمرد، این خود یک انقلاب است.

 وی با بیان این‌که «در کشور ما فاصله‌ای بین مردم و دولت وجود ندارد و به توانمندی‌های ملت اعتماد وجود دارد» گفت: این سخن بدین معناست که ما می‌توانیم به اهداف خیلی بزرگتر فکر کنیم و برنامه‌ریزی‌هایمان باید در مقیاس توانمندی‌های ملت ایران تعریف شود .

 رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که این «تازه شروع کار است و باید دست به دست هم دهیم و دیگر گام‌های طرح تحول اقتصادی را نیز اجرا کنیم»، گفت: معلوم شد که با توجه به توانمندی‌های ملت ایران می‌توان تمام قله‌ها را فتح کرد.

 وی با اشاره به خودباوری که در بین ملت ایران وجود دارد، تاکید کرد: دستاورد دیگر این طرح این است که نوع نگاه به اقتصاد و مدیریت اقتصادی در کشور تغییر کرد . نگرش بنگاه‌های اقتصادی و مردم به پول و ثروت و انرژی تغییر کرد.

 رئیس‌جمهور با اشاره به مثال‌هایی در این زمینه در تشریح این مثال‌ها به بحث آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: در بحث الودگی هوای تهران یکی از مطالبی که مطرح می‌شود، بحث حمل و نقل است و روزانه 14 میلیون لیتر گازوییل و بنزین در بحث حمل و نقل مصرف می‌شود، اما مشعل‌های گرمایی که در فصل سرما روشن می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد، 45 میلیون لیتر انرژی مصرف می‌کند.

 وی افزود: این میزان بیش از 3 برابر میزانی است که برای حمل و نقل در روز مصرف می‌شود و آلودگی ایجاد می‌کند و اگر ما همین مشعل‌ها را به درستی تنظیم کنیم مصرف آن یک سوم می‌شود. حال ما چقدر برای رفع آلودگی برنامه‌ریزی و هزینه می‌کنیم و در مورد آن هشدار می‌دهیم.

 وی خاطرنشان کرد: اگر در همین مورد نیز نگاه‌ها عوض شود، خیلی از اتفاقات رخ می‌دهد و اکنون 14 میلیون سفر در تهران انجام می‌شود و ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی و تغییر نوع نگاه چهار میلیون آن را با سفر با دوچرخه و یا پیاده‌روی انجام دهیم.

 وی یکی دیگر از اثرات اجرای این طرح را همزبانی مدیران اقتصادی با مردم عنوان کرد و گفت: این کار باید ادامه پیدا کند، اکنون در وضعیتی قرار داریم که مردم متوجه ادبیات ما می‌شوند و ما نیز متوجه ادبیات مردم در این زمینه می‌شویم و این یک نکته اساسی و کلیدی است.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که «بدون مردم نمی توان کاری کرد» گفت: با اجرای این طرح ادبیات مدیران به ادبیات مردم نزدیک شد و ما باید این را حفظ کنیم.

 رئیس‌جمهور با تاکید دوباره براین‌که «ما در آغاز راه هستیم، و مراحل بعدی آن را باید اجرا کنیم» گفت: برنامه‌ریزی می‌شود که با کمترین تبعات به فضل الهی این اتفاق انجام شود، البته از داخل و خارج شیطنت‌هایی شد، از جمله مشکلاتی که در بازار سکه پیش آمد و انشاءالله این موضوع نیز جمع و جور می‌شود.

 رئیس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که درآمدهای ارزی ما خیلی بیشتر از مصارف ارزی‌مان است، گفت:‌ افرادی هستند که اصرار دارند که قیمت ارز باید بالا برود، این یک کار غیرعادی است و پایه اقتصادی ندارد و همانطور که گفتم درآمدهای ارزی ما خیلی بیشتر از مصارف ارزی‌مان است، به جز چند درصد تورمی که به ما تحمیل کردند، شرایط خوب است، گرچه برخی اصرار دارند، بگویند شرایط اقتصادی کشور بحرانی است که به نظر من این جنگ روانی است.

 وی با بیان این‌که «انشاءالله ما به سمت ثبات اقتصادی بیشتر حرکت می‌کنیم و خود را باید برای تحولات بیشتر آماده کنیم»، گفت:‌در اجرای قانون طرح تحول اقتصادی خیلی‌ها زحمت کشیدند ،‌همراهی کردند و من از همه آنها تشکر می‌کنم، در مرحله نهایی شدن اجرای این قانون اقشار گوناگون مردم همراهی کردند و شاید در تاریخ ایران و دنیا این قدر از همراهی مردم با یک طرح تحول اقتصادی ثبت نشده باشد. این طرح زندگی همه را تحت تاثیر قرار داد و مردم همراهی زیادی کردند، به نحوی که خود مردم طرح را اجرا کردند.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود به همراهی اصناف در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: تحلیل‌گران بیشترین نگرانی را در زمینه حمل و نقل در راستای اجرای این قانون داشتند، ولی عزیزانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، بیشترین همکاری را انجام دادند و خود پرچم گرفتند و حرکت کردند.

 وی ادامه داد: خوشبختانه در این طرح دیدیم که اصناف، اهالی تولید، صنعت‌گران و کشاورزان همه عالی همراهی کردند. اهالی تولید قیمت‌ها را مدیریت و همراهی کردند و رسانه‌ها نیز همراهی خوبی انجام دادند و من از تمام ملت ایران تشکر می‌کنم.

 رئیس‌جمهور در ادامه به بیان توصیه‌هایی پرداخت و گفت: ما باید این راه و کار را ادامه دهیم، جلسات طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به صورت مرتب برگزار می‌شود و اطلاعات آن و گام‌های بعدی که برداشته می‌شود و چگونگی آنها به اطلاع مردم رسانده خواهد شد و مردم را در جریان تمام اقدامات خود قرار می‌دهیم.

 رئیس جمهور تصریح کرد: آثار مثبت هدفمند کردن یارانه‌ها را در بخش تولید، توزیع، صادرات و واردات باید پیش برد و در مورد سایر بخش‌های طرح تحول اقتصادی نیز همه باید به سرعت به جلو برویم.

 رئیس‌جمهور خطاب به مردم گفت:‌ دولت بدون مردم و همراهی مردم کاری نخواهد کرد و هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم با جزییات به مردم توضیح می‌دهیم و دولت هم پا به پای مردم حرکت می‌کند، اگر مشکلی باشد مردم را در جریان می‌گذاریم ما یکی هستیم و با هم هستیم، باید ایران را با کمک یکدیگر به جلو ببریم، از بزرگترین کارها تلاش برای ساختن و پیشرفت ایران و اصلاح امور است.

 رئیس جمهور در ادامه با تشکر از امام زمان(عج)، تصریح کرد: باید به این نکته توجه کرد، انسان منهای آسمان کمتر از صفر است و اگر کسی ادعا کرد که می‌تواند تمام کارها را درست کند و انجام بدهد یا نمی‌فهمد یا دروغگو است. انسان وقتی با خدا باشد و تقوا داشته باشد خدا نیز به او کمک می‌کند .

 احمدی‌نژاد ادامه داد: یکی از علما از من در مورد علت موفقیت اجرای این طرح پرسید که من گفتم علت اول این بود که گروهی که می‌خواستند، این کار را انجام دهند، با دقت کار را جلو بردند و برنامه‌ریزی انجام شد، وقت زیادی گذاشته شد و از طرف دیگر اعتماد بین دولت و مردم وجود داشت ، اما عامل سوم که خود مسبب دو عامل اولی بود، این بود که امام زمان(عج) این کار را انجام دادند.

 احمدی‌نژاد تصریح کرد:‌خداوند متعال فرموده، اگر شما برای خدا کار کنید، خدا به شما کمک می‌کند و قدرت تشخیص می‌دهد و راه را به شما نشان می‌دهد اگر ملتی برای خدا کار کند، بن‌بستی برای آن ملت وجود نخواهد داشت .

کد خبر 154420

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز