همشهری آنلاین: در پی دعوت مجدد ایران از هیات بلند پایه بازرسان آژانس بین المللی برای سفر به این کشور، سخنگوی آژانس گفته است امکان این دیدار برای انجام گفت‌وگو وجود دارد.

به گزارش پرس تی وی، جیل تیودور، سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۳۰ آذر، ۲۱ دسامبر) بدون اشاره به جزئیات گفت: ما در حال بررسی امکان انجام چنین دیداری هستیم.

دیپلمات‌های غربی روز دوشنبه گفتند، ایران بار دیگر پس از دعوت ماه اکتبر که مورد پذیرش آژانس قرار نگرفت از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت کرده است تا برای گفت‌وگو به این کشور سفر کنند.

یک دیپلمات ارشد که خواست نام او فاش نشود گفت، در صورت موافقت تهران با تامین خواسته‌های آژانس مبنی بر ارائه اطلاعات مورد نظر درباره برنامه هسته‌ای خود، ممکن است یک تیم بلند‌پایه از بازرسان آژانس آخر ماه ژانویه ۲۰۱۲ به ایران سفر کند.

در پی این دعوت، علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه از آمادگی تهران برای پرداختن به هرگونه نگرانی درباره برنامه هسته‌ای خود خبر داد.

وی با تائید این که ایران اوایل ماه دسامبر نامه‌ای برای یوکیو آمانو، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی فرستاد گفت: من همچنین با مقامات آژانس صحبت کردم و قصد داریم به ایران سفر کنیم.

سلطانیه تصریح کرد: ما درباره هر پرسشی گفت‌وگو می‌کنیم و برای از بین بردن ابهامات و حل‌وفصل این مساله همکاری خواهیم کرد.

آمریکا و رژیم اسرائیل با تکرار ادعای اثبات نشده خود مبنی بر احتمال ماهیت نظامی در برنامه های هسته‌ای ایران، همواره این کشور را با گزینه حملات نظامی تهدید کرده‌اند.

با وجود لفاظی‌ها و ادعاهای علنی واشنگتن، تل‌آویو و برخی از هم‌پیمانان اروپایی آن‌ها مبنی بر انحراف در برنامه هسته‌ای ایران، تهران تاکید می‌کند ماهیت برنامه‌هسته‌ای این کشور غیرنظامی و صلح‌‌آمیز است.

ایران همچنین تصریح کرده است، به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، از حق توسعه و دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار است.

کد خبر 154556
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز