گروه سیاسی: علی اصغر سلطانیه تایید کرده که ایران از مقامات آژانس برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای کشورمان دعوت کرده و گفته است آژانس به این دعوت پاسخ مثبت داده اما مقامات آژانس درباره این نامه و دعوت ایران اظهارنظری نمی‌کنند.

مجامع بین المللی

علی اصغر سلطانیه گفته است که ایران از مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از کشورمان به‌منظور انجام گفت‌وگو دعوت کرده و آماده است درباره‌ نگرانی‌ها درخصوص برنامه‌ هسته‌ای مذاکره کند اما سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از هرگونه اظهارنظر درباره دریافت نامه ایران مبنی بر دعوت از آژانس برای سفر به تهران، خودداری کرد و گفت که نامه‌نگاری‌ میان آژانس و دولت‌های عضو موضوعی محرمانه است و ما معمولا در اینگونه موارد نه تنها درباره ایران بلکه درباره هیچ کشور دیگری اظهارنظر (رسانه‌ای) نمی‌کنیم. نامه‌ای که سلطانیه به آمانو نوشته، در تاریخ 9 دسامبر (18 آذر ماه) برای یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس ارسال شده است. در این نامه از هرمان ناکارتس معاون امور پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حضور در ایران دعوت شده است؛ دعوتی که قبلا در ماه اکتبر (8 آبان) هم صورت گرفته بود اما آمانو ضمن لغو سفر ناکارتس به تهران این نامه را رد کرد.

سلطانیه در این زمینه به رویترز گفت: من همچنین با مقامات آژانس مذاکراتی داشته‌ام و در حال برنامه‌ریزی برای این بازدید هستیم و قصد داریم درباره هرگونه پرسشی مذاکره و در جهت رفع ابهامات و حل مسئله حرکت کنیم. اگرچه گیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشته که آژانس درباره دریافت نامه سلطانیه و اینکه آیا پاسخی به آن می‌دهیم یا خیر، اظهارنظری نمی‌کند و این موضوع‌ در نشست بعدی شورای حکام که در ماه مارس برگزار می‌شود، بررسی خواهد شد اما برخی دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند که ممکن است بازدید مقامات آژانس از ایران در دی ماه و اوایل سال آینده میلادی انجام شود. سلطانیه گفته است که ایران با دعوت مجدد از آژانس حسن نیت خود را نشان می‌دهد و هدف از آن ‌کارکردن برای رفع هرگونه ابهامات با هدف حل مسائل و خاتمه دادن و متوقف کردن این روند بی‌پایان است.

ایران زرادخانه‌های هسته‌ای ندارد

درحالی‌که آمانو در گزارشی که ماه گذشته درباره ایران منتشر کرد ادعای غیرصلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان را مطرح کرده بود، هانس بلیکس ـ مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ـ در یک گفت‌وگوی تلویزیونی بیان کرده که ایران زرادخانه‌های هسته‌ای در اختیار ندارد و گزارش اخیر آژانس نیز نشان می‌دهد که چنین اسلحه‌هایی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ سند‌ تاریخی وجود ندارد که نشان دهد ایران آغازگر جنگ‌ها بوده‌است، گفت که احساس نمی‌کند به این زودی‌ها تهدیدی از سوی این کشور مطرح شود. به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، وی تصریح کرد: غرب در گفت‌وگو با ایران از زبان استعماری استفاده می‌کند که بهتر است آن را به کناری نهاده و به تهران به‌عنوان یک شریک مساوی و مهم نگاه کند؛ چرا که ملت ایران همانند سایر ملت‌ها احساس عزت و افتخار می‌کند.

کد خبر 154575
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز