گروه ادب و هنر: جواد شمقدری از افزایش تولیدات سالانه سینمای ایران به 300 فیلم خبر داد. این وعده‌ای بود که او در ابتدای حضورش در معاونت سینمایی داده بود و حالا پس از گذشت 2سال و نیم و در شرایطی که به نظر می‌رسد رسیدن به چنین چشم‌اندازی به مراتب دشوار‌تر از سال‌های گذشته است، شمقدری همچنان در چنین رویایی به سر می‌برد.

سینما

شمقدری البته سقف زمانی 5ساله برای رسیدن به این آمار را در نظر گرفته است. باید دید سینمای ایران در سال‌های اخیر چه مسیری را برای رسیدن به چنین چشم‌اندازی طی می‌کند. به خصوص اینکه در یک سال اخیر سینمای ایران به شدت از مسئله رکود تولید رنج برده است.

از منظری این البته می‌تواند چندان مهم نباشد چون شمقدری وعده تولید 300 فیلم در سال را برای دورانی داده که شاید دیگر خودش سکاندار هدایت سینمای ایران نباشد. معاون امور سینمایی به نوعی شاید وعده به محال می‌دهد.

جواد شمقدری در دیدار با مسئولان سینمایی وزارت فرهنگ ترکیه عنوان کرد که سینمای ایران در آستانه تغییر و تحولات بزرگی است که نمونه آن افزایش تولید سالانه تا 300 فیلم در 5 سال آینده است. مدیران فرهنگی و سینمایی وزارت فرهنگ و توریسم کشور ترکیه در دفتر معاون امور سینمایی با وی دیدار کردند. در این جلسه بلند آراسلی مدیرکل روابط خارجی و هماهنگی امور اروپایی ترکیه و اوکان یوجه مدیر امور سینمایی ترکیه و هیات همراه حضور داشتند. بلند آراسلی با اشاره به روابط دوستانه دو کشور درخصوص برگزاری سال فرهنگی ایران و ترکیه که پیشنهاد آن برای سال 2013 و 2014 است توضیحاتی ارائه کرد و سپس اوکان یوجه مدیر امور سینمایی ترکیه با اظهار خرسندی از حضور در کشور ایران درخصوص تغییر و تحولاتی که پس از سال 2004 براساس قوانین و مقررات وضع شده در سینمای ترکیه رخ داده است، توضیحاتی را ارائه و اظهار تمایل کرد تا با روند فیلمسازی در ایران آشنا شود.

در این دیدار جواد شمقدری ضمن خوش‌آمد‌گویی به مدیران فرهنگی ترکیه با اشاره به اشتراکات فرهنگی فراوان و ارتباط عمیق فرهنگی بین دو کشور درخصوص ظرفیت‌های همکاری بین آنها تأکید کرد. معاون امور سینمایی با اشاره به پخش برخی از فیلم‌های ترکیه از تلویزیون ایران، آنها را دارای مفاهیم معنوی و دینی دانست و عنوان کرد که سینمای ایران از ابتدا به‌دنبال این موضوع بوده است. وی پیشنهاد کرد که کمیته‌ای پژوهشی به جهت فراهم آوردن فضایی کارگاهی و آموزشی برای ارتقای محتوا و ساختار آثار سینمایی دینی و معنوی دو‌کشور تشکیل شود. در ادامه معاون امور سینمایی اعلام کرد که سینمای ایران در آستانه تغییر و تحولات بزرگی است که نمونه آن افزایش تولید سالانه تا 300‌فیلم در 5 سال آینده است که 30درصد این فیلم‌ها قرار است با توجه به الگوی تولید مشترک ساخته شوند.

شمقدری این موضوع را برای سینمای ترکیه فرصت مناسبی قلمداد کرد و خواستار گسترش روابط سینمایی فی‌مابین شد. ساخت فیلم با موضوعات مشترک مانند تولید فیلم مولانا که صحبت‌هایی راجع به آن انجام شده است، ساخت شهرک‌های سینمایی، تضمین سرمایه بخش خصوصی در روند فیلمسازی دو کشور و رساندن محصولات سینمایی ایران به علاقه‌مندان و مهاجرین ترک ازجمله مواردی بود که معاون سینمایی در این جلسه مطرح کرد. جواد شمقدری با اشاره به اینکه عده‌ای هستند که می‌خواهند روابط دوستانه دو کشور مخدوش شود، ضمن اعلام حساسیت مدیریت سینمایی کشور مبنی بر اینکه روابط سینمایی و فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه دستخوش تعرض نشود، از مقامات فرهنگی ترکیه نیز خواست تا آنان نیز نسبت به کشور قدرتمند و سرافراز ایران چنین حساسیتی داشته باشند. در ادامه جلسه بهمن حبشی مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و مجامع سینمایی، برگزاری جشنواره‌ای مشترک با موضوع تحکیم خانواده را پیشنهاد داد.

چهارمین هفته فیلم ایران در ترکیه

همچنین چهارمین هفته فیلم ایران در ترکیه با حضور مسئولان و هنرمندان دو‌کشور ایران و ترکیه و با همت مؤسسه رسانه‌های تصویری در دانشگاه دوکوزایلول ازمیر برگزار شد. این برنامه با حضور محمد احمدی و حمید فرخ نژاد کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی حقیقت گمشده، دکتر خلیل کوسه معاون رئیس دانشگاه دوکوز‌ایلول، استادان، دانشجویان ترک و ایرانی و همچنین علاقه‌مندان سینمای ایران، توسط مؤسسه رسانه‌های تصویری در مرکز فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی دانشگاه دوکوز ایلول ازمیر ترکیه افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه محمد احمدی ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری هفته فیلم ایران در شهر فرهنگی ازمیر گفت: این باعث افتخار من است که یکی از فیلم‌های من در این هفته فیلم به نمایش در خواهد آمد. سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی مسیر رو به رشدی را طی کرده است. کارگردان فیلم حقیقت گمشده ادامه داد: امروز در دنیا کمتر فستیوالی است که در آن فیلم‌های ایرانی به نمایش درنیاید و جایزه کسب نکند، در مجموع در سینمایی کار می‌کنم که به خاطر جذب مخاطب از مقولاتی مانند خشونت و مسائل غیراخلاقی استفاده نمی‌کند و شهرت سینمای ایران به خاطر مفاهیم انسانی است که در آن به کار برده می‌شود.

کد خبر 154697

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز