همشهری آنلاین: کتاب بخش آثار منتخب پوستر سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نگاهی تاریخ نگارانه بر طراحی پوستر تئاتر ایران خواهد داشت.

به گزارش همشهری آنلاین، سید ابراهیم حسینی، گفت:کتاب آثار منتخب بخش مسابقه پوستر در ایام برگزاری جشنواره توزیع خواهد شد.

در این کتاب علاوه بر آثار بخش مسابقه، فصلی نیز به مرور طراحی پوستر تئاتر ایران اختصاص خواهد یافت که جنبه تاریخ نگاری دارد. همچنین در صورت توافق، در بخشی نیز به مرور تاریخچه دوره های گذشته مسابقه پوستر جشنواره تئاتر فجر خواهیم پرداخت.

وی از دشواری‌های داوران، در انتخاب نمایش‌هایی با دو پوستر خبر داد و گفت: در مورد برخی پوسترهایی که به مرحله نهایی انتخاب راه یافته بودند، متوجه شدیم که نمایش مورد نظر، پوستر دیگری هم دارد.

حسینی ادامه داد: برای حل شدن این مشکل، ناچار شدیم از کارگردان نمایش ها بخواهیم پوستر اصلی را معرفی کنند. نکته تاسف بار این است که در بعضی موارد پوستر بهتر از نظر داوران، پوستری بود که بعد از سفارش و اجرا از سوی کارگردان رد شده بود.

مدیر بخش مسابقه پوستر توضیح داد: گمان می‌کنم این هشداری است برای گروه‌های نمایشی که در انتخاب طراح پوستر نمایش خود دقت بیشتری کنند.

زیرا بهترین پوستر، کاری است که گرافیست آن در جریان تمام مراحل اجرا باشد.

او با اشاره به این که در چینش داوران تلاش شد، سلیقه سه نسل از هنرمندان گرافیک ایران لحاظ شود، تاکید کرد: امسال مشاهده شد که حدود 6 نفر از گرافیست‌های برجسته کشور کاری برای شرکت در مسابقه نفرستاده بودند.

دلیل این موضوع نیز این بود که هیچکس در طول یک سال گذشته به این دوستان سفارشی نداده بود.

این هنرمند، درباره پوسترهای نمایش های تک اجرایی نیز گفت: برخی پوسترها برای نمایش‌های تک اجرایی بودند.

پوستر این نمایش‌ها که عموما برای اجراهای جشنواره آماده می‌شوند، از فیلترهای خاص پوستر در کشور ما عبور نکرده اند و به این نتیجه رسیدیم که در سال‌های آینده در صورت نیاز این بخش را به صورت جدا بررسی کنیم.

حسینی، در ادامه به پوسترهای بخش سمینارها و جشنواره ها اشاره ای کرد و گفت: این گروه از آثار ارزش ویژه‌ای برایمان دارند، زیرا بدون شک نگاه موشکافانه به آنها، در آینده، مدیران و برگزارکنندگان سمینارها و جشنواره های تئاتر را به توجه ویژه در بخش طراحی پوستر جلب خواهد کرد.

وی تقلید برخی طراحان از نمونه‌های خارجی پوستر تئاتر را یکی از ضعف‌های این دسته از پوسترها دانست و گفت: این موضوع از چشم داوران دور نماند و در داوری مورد توجه قرار گرفت.

بر آن هستیم که حتی نمایشنامه‌های خارجی، باید در بازتاب گرافیکی خود در کشور ما رنگ و بوی بومی بگیرند تا مخاطب ایرانی بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

او استفاده درست طراحان ایرانی از رایانه به عنوان یک ابزار کار را از نکات امیدوارکننده این دوره از مسابقه پوستر جشنواره سی‌ام تئاتر فجر دانست و تصریح کرد: خوشبختانه رایانه در کنار دیگر بخش‌های گرافیکی مورد استفاده بیشتر طراحان ما است.

از طریق بررسی پوسترهای رسیده به دبیرخانه به راحتی می‌توان روند تلاش و ترقی طراحان تئاتر کشور را مشاهده و بررسی کرد.

حسینی درباره دیده نشدن پوستر تئاتر در کشور ما هشدار داد: متاسفانه پوسترهای خوبی دیدیم که در طول سال به خوبی دیده نشده اند.

حتی می‌بینیم که پوستر تئاتر، بیش از سیصد عدد تکثیر نمی‌شود. درواقع ما هنوز چاپ افست پوستر نداریم.

این در حالی است که بسیاری از طراحان ما با علاقه و زحمت برای تئاتر پوستر طراحی می‌کنند.

کتاب فروشی و کافه محل مناسبی برای نصب پوستر تئاتر نیست و نهادهای مربوطه باید به فکر محل‌های دائم برای نصب پوستر باشند.

حسینی با اشاره به این که حاصل کار این بخش از جشنواره در آینده به عنوان سندی مورد وثوق در اختیار محققان تئاتر قرار می‌گیرد، درباره مطالبات خود به عنوان یک طراح پوستر تئاتر گفت: مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد نیز لازم است وارد عمل شده و از طراحان پوستر تئاتر و نیز بخش مسابقه طراحی پوستر جشنواره تئاتر حمایت کند تا بتوانیم شاهد شکوفایی این بخش باشیم.

مرحله انتخاب آثار مسابقه پوستر سی‌امین جشنواره تئاتر فجر در حالی به پایان رسید که داوران از میان 172 اثر رسیده به این جشنواره، توانستند در مجموع 43 اثر را برای شرکت در جشنواره انتخاب کنند.

سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری رحمت امینی از تاریخ 5 تا 22 بهمن سال جاری برگزار می‌شود.

علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت جشنواره تئاتر فجر www.fitf.ir مراجعه کنند.

کد خبر 156413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز