گروه سیاسی: در آستانه مذاکرات هسته‌ای کشورمان روسیه و چین بار دیگر با تحریم‌های نفتی ایران مخالفت کردند.

ایران هسته ای

ایران همزمان با بحث از سرگیری مذاکرات با گروه 1+5، بررسی طرح گام‌به‌گام روسیه را نیز در دستور کار خود قرار داده است. این در حالی است که در آستانه این مذاکرات غنی‌سازی‌ 20 درصد اورانیوم در نطنز نیز همچنان جزو محورهای خبری رسانه‌های غربی است. سفیر ایران در روسیه با اعلام اینکه طرح اصلاح شده گام به گام روسیه به دست ایران رسیده است، تاکید کرد: اصل کلی مذاکرات ما در گفت‌وگو با 1+5 و لاوروف و همچنین در بیانیه تهران این است که از آنچه در پی تعهدات‌مان برای ما مترتب می‌شود، کوتاه نمی‌آییم. محمدرضا سجادی با بیان اینکه بحث هسته‌ای تنها یکی از محورهای مذاکره ایران با گروه 1+5 است به ایسنا گفت: نشست 1+5 لیست بلند بالایی دارد، اما طرح لاوروف صرفا روی موضوع هسته‌ای متمرکز است.

سجادی درباره تعامل روسیه با چین به‌عنوان یک عضو 1+5 نیز گفت که در حال حاضر روس‌ها در حال توجیه چین درباره‌ بحث هسته‌ای ایران هستند. وی با بیان اینکه غرب در موضع خود یکپارچه نیست و همه دنیا پشت آنها نمی‌ایستد افزود: طرح گام‌به‌گام باعث شده است که مسیر غرب در شورای حکام از چین و روسیه جدا شود . سفیر ایران در روسیه با اشاره به اینکه ایران یک بار توقف دوساله غنی‌سازی‌ اورانیوم را جهت اعتمادسازی تجربه کرده است، درخصوص خواسته غربی‌ها برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای تا از سرگیری مذاکرات تصریح کرد: این حرف زور است. ایران نمی‌تواند این حرف را بپذیرد، زیرا ممکن است فردا در حوزه نانوتکنولوژی هم همین را به ما بگویند همانطور که در حوزه بیوتکنولوژی گفته‌اند که این علم دو منظوره است و می‌تواند به ساخت سلاح میکروبی منجر شود. بنابراین این زورگویی باید یک‌جا به پایان برسد.

آمریکا 30سال در مقابل ملت ایران تحقیر شده است و نگران شده که ما منافعش را با صدور انقلاب و ایدئولوژی خود به منطقه به خطر بیندازیم. می‌خواهد یک جا ما را از حقوقمان منع کند و این مطلب برای ما کلیدی است. تا آنجا که چارچوب‌ها قانونی است ما هستیم اما آنجا که حرف زور مطرح می‌شود ما زیر بار نمی‌رویم.خبر آغاز غنی‌سازی‌ در تأسیسات فوردو روز دوشنبه توسط رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام شد. ‌

سلطانیه در واکنش به جوسازی‌های رسانه‌ای بعد از اعلام خبر آغاز غنی‌سازی‌ در سایت فوردوگفت: هدف از غنی‌سازی‌ در سایت فوردو تامین رادیو داروهای بیمارستان‌هاست. وی تاکید کرد: طبق اعلام قبلی به آژانس که در گزارش مدیرکل نیز منعکس شده غنی‌سازی‌ ۲۰ درصد برای تولید سوخت مورد نیاز راکتور تهران است که این راکتور برای بیمارستان‌ها رادیودارو تولید می‌کند. در این میان اگرچه آمریکا، انگلیس و آلمان این اقدام را ناقض تعهدات ایران توصیف کردند، اما ژیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بیانیه‌‌ای ضمن تأیید خبر راه‌اندازی تأسیسات اتمی فوردو اعلام کرد که «تمام فعالیت‌ها و تجهیزات این تأسیسات زیر نظارت و بازرسی آژانس خواهد بود».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از قول بازرسانی که هفته گذشته از تاسیسات هسته‌ای فوردو بازدید کرده‌اند، تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ فعال در این مجتمع را ۳۴۸ عدد اعلام کرد. اما ادعاهای اخیر غربی‌ها درخصوص قطعنامه‌هایی است که شورای امنیت از سال ۲۰۰۶ تا‌کنون صادر کرده و از ایران خواسته که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. مقامات کشورمان از آن سال تاکنون با استناد به حقوقی که در پادمان، پروتکل الحاقی و قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کشورهای عضو این آژانس برشمرده شده، تأکید کرده‌اند که غنی‌سازی‌ اورانیوم را حق ایران می‌دانند و قطعنامه‌های شورای امنیت جنبه سیاسی دارد. بر همین اساس نیز ایران تاکنون به غنی‌سازی‌ اورانیوم در مراکز هسته‌ای خود ادامه داده است.

تاکید چین بر حق ایران

چین دیروز اعلام کرد که حق ایران را در داشتن تاسیسات هسته‌ای فعال به رسمیت می‌شناسد. سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن اعلام این موضع گفت: اولویت حل موضوع هسته‌ای ایران تسریع در تلاش‌های دیپلماتیک و از سرگیری فوری مذاکرات بین تهران و 1+5 است. لیو وی مین در مورد سایت غنی‌سازی‌ فوردو افزود: ما به گزارش‌های منتشره در این رابطه توجه می‌کنیم. چین حق ایران در فعال بودن تاسیسات هسته‌ای با تضمین و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به رسمیت می‌شناسد. وی تاکید کرد: چین امیدوار است که ایران همکاری با آژانس را تقویت کرده و مسائل باقیمانده بر سر موضوع هسته‌ای را حل و فصل کند. یک مقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که بازرسان آژانس به‌زودی برای مذاکره درباره نگرانی‌ها ی مربوط به ‌برنامه هسته‌ای ایران به تهران سفر می‌کنند. یک مقام آژانس که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران درحال کار کردن روی زمان دیدار احتمالی‌تیمی از بازرسان آژانس‌ از ایران هستند. تهران ماه گذشته اعلام کرد که دعوت از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران را تکرار کرده است.

کد خبر 157018
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز