گروه سیاسی: اتحادیه اروپا به‌دلیل ترس از تبعات تحریم نفتی ایران و تاثیرات آن به‌ویژه بر اقتصاد کشورهای ایتالیا، اسپانیا و یونان، اجرای تحریم‌ها را 6 ماه به تاخیر انداخت.

مجامع بین المللی

 یک مقام آگاه اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا تحریم نفتی ایران را 6ماه به تاخیر می‌اندازد تا یونان، ایتالیا و اسپانیا که بیش از 68درصد واردات اتحادیه اروپا از ایران را دارند، بتوانند جایگزینی برای تامین نفت خود بیابند. این مقام آگاه افزود: تحریم‌های نفتی ایران که باید مورد تایید 27 وزیر خارجه اتحادیه اروپا در روز 23 ژانویه(3 بهمن) قرار گیرد شامل ایتالیا نمی‌شود و نفت خام ایران می‌تواند به بزرگ‌ترین شرکت نفت ایتالیا یعنی شرکت انی‌اس‌پی‌ای فروخته شود. این خبر تاثیر بسیار زیادی بر قیمت نفت داشت و از روز گذشته تاکنون قیمت نفت 1.8 درصد کاهش یافت و در بازار نیویورک به 99.1رسید.

توجیهی برای تحریم

اقدامات خصمانه ایالات متحده علیه ایران در حالی است که دبیر شورای امنیت ملی روسیه ضمن هشدار درباره تبعات سنگین تحریم نفتی ایران برای اتحادیه اروپا، ادعاهای آمریکا درباره برنامه هسته‌ای تهران را تنها توجیهی برای اعمال تحریم‌های بیشتر دانسته است. نیکلای پاتروشف در گفت‌وگو با اینترفکس ضمن هشدار به اعضای اتحادیه اروپا درباره پیوستن به تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران گفت که این تحریم‌ها تبعات اقتصادی بسیار سنگینی را برای این اتحادیه به همراه خواهد داشت.دیمیتری راگزین، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز ضمن هشدار درباره هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، گفت: اگر اتفاقی برای ایران بیفتد، آن اقدام تهدیدی مستقیم برای امنیت ما خواهد بود.

درخواست غیرمنطقی

پیش از این لیو ویمین، سخنگوی وزارت خارجه چین هم در یک نشست خبری گفت که غیرمنطقی است که کشوری قوانین داخلی خود را به جای قوانین مهم بین‌المللی اعمال کند و از دیگر کشورها نیز بخواهد آنها را به اجرا بگذارند.ویمین افزود: چین به‌عنوان یک کشور در حال توسعه بزرگ به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد تا تقاضای معقول انرژی خود را تامین کند.سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: ما همواره تکرار کرده‌ایم که همکاری چین با ایران در بخش انرژی عادی و شفاف است و این همکاری‌ها ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت نیستند. وی در ادامه افزود: پکن ارتباط برنامه ‌هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با انجام مبادلات بازرگانی با این کشور را رد می‌کند.

ویمین تصریح کرد: چین معتقد است همکاری‌های عادی در بخش انرژی و تقاضای معقول، هیچ ارتباطی با برنامه هسته‌ای ایران ندارد و این همکاری‌ها نباید تحت‌تأثیر قرار بگیرند.سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین همکاری بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برنامه هسته‌ای تهران را خواستار شد.

عقب‌نشینی ژاپن از تحریم نفتی

دولت ژاپن از تعهدش مبنی بر پیوستن به تلاش‌های واشنگتن برای تحریم صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرد. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که 24 ساعت پس از آنکه وزیر دارایی ژاپن اعلام کرد توکیو با درخواست‌های آمریکا مبنی بر تحریم نفت ایران همراستا خواهد شد، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه ژاپن هر دو از اظهارات وی عقب‌نشینی کردند. تانر ییلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه با تاکید بر ادامه مبادلات نفتی شرکت‌های نفتی ترکیه با ایران گفت: تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران شامل ترکیه نمی‌شود.

وزارت امور خارجه سنگاپور در واکنش به تحریم نفتی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: این قانون داخلی آمریکاست و اینها تحریم‌های یک‌جانبه است که آمریکا علیه افراد و شرکت‌ها به دلیل تبادلاتشان با ایران اعمال می‌کند و این کار فراتر از تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل است که برای دولت‌های عضو الزام‌آور است. در حالی که مقامات ارشد اروپایی ایده تحریم نفتی ایران را به هند پیشنهاد کرده‌اند، با این حال هند به لحاظ سیاسی همچنان متحد ایران باقی مانده است و ایران را قدرتی مهم در خلیج فارس در نظر می‌گیرد.

این در حالی است که شرکت‌های نفتی و پالایشگاه‌های ایتالیا، اسپانیا و یونان قراردادهای مربوط به خرید نفت از ایران در سال2012 میلادی را تمدید کرده‌اند. ایران در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ روزانه ۶۲۲ هزار بشکه نفت خام به چین صادر کرد که این میزان جایگاه ایران را به‌عنوان سومین کشور تامین‌کننده نفت خام مورد نیاز چین محفوظ می‌دارد. آمریکا و هم‌پیمانان این کشور به همراه رژیم صهیونیستی، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای متهم می‌کنند و با استفاده از این اتهامات، شورای امنیت سازمان ملل را متقاعد کردند دور چهارم تحریم‌های خود را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند.

کد خبر 157146
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز