دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۸
۰ نفر

بانک مرکزی در سال‌جاری برای مدیریت بازار ارز بارها و بارها سیاست ارزی خود را دستکاری کرد ولی چرخش سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های ارزی با وجود روی کارآمدن 2 معاون ارزی و وعده‌های رنگارنگ محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، ثمربخش نبود؛

 نه وعده او برای بمباران ارزی و نه تصمیمش برای تعادل بخشیدن به بازار ارز. روزشمار چرخش سیاست‌های ارزی خود گویای رسمیت نیافتن نوسان نرخ ارز است.

1390/03/02
هشدار به صرافی‌ها

صرافی‌ها ملزم به ثبت معاملات و تراکنش‌ها در سامانه نصب‌شده در صرافی هستند در غیر این صورت از فعالیت آنها جلوگیری و مجوزشان باطل می‌شود.

1390/03/09
ارز مسافری فقط توسط صرافی بانک‌ها

بانک مرکزی علاوه بر شعب بانک‌های تجاری و صرافی‌های مجاز، نسبت به فروش ارز مسافری از طریق صرافی بانک‌ها نیز اقدام می‌کند.

1390/03/19
الزام بانک‌ها به تأمین ارز

تمامی بانک‌ها (دولتی و غیردولتی) باید در راستای تأمین ارز تمامی متقاضیان ترتیبی اتخاذ کنند تا ارز مورد نیاز متقاضیان اعم از حواله یا اسکناس را تأمین کرده و هیچ‌گونه وقفه‌ای در این زمینه ایجاد نشود. واحدهای ارزی و شعب بانک‌ها باید نرخ فروش درهم امارات متحده عربی را حداکثر 10ریال بیش از نرخ مرجع بانک مرکزی تعیین کنند.

1390/04/21
تغییر معاون ارزی بانک مرکزی

سید‌کمال‌ سیدعلی به‌عنوان معاون ارزی بانک مرکزی جانشین حمید برهانی شد. او پیش از این مدیریت اداره صادرات بانک مرکزی و مدیرعاملی صندوق ضمانت صادرات ایران را بر عهده داشت.

1390/05/16
حواله ارز تا مبلغ 500هزاردلار

بانک مرکزی اعلام کرد که حواله ارز تا معادل مبلغ 500هزار دلار به منظور ورود کالا به داخل کشور مجاز است. پیش از این واردکنندگان و تولیدکنندگان فقط مجاز بودند تا مبلغ 100هزار دلار حواله کنند. بر اساس بخشنامه جدید، واردات کالا با کسب مجوزهای قانونی و طی مراحل ثبت‌سفارش در وزارت بازرگانی و رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه تا معادل مبلغ 500هزار دلار از طریق حواله، مستقیما در وجه ذی‌نفع بلامانع است.

1390/05/24
تغییر روش فروش ارز مسافرتی

فروش ارز مسافرتی علاوه بر شعب بانک‌ها و صرافی‌های مستقر در مبادی خروجی کشور (فرودگاه‌های بین‌المللی و...) از طریق همه شعب ارزی بانک‌های ملی، ملت و صادرات در سراسر کشور امکان‌پذیر بوده و فروش ارز مسافرتی توسط سایر صرافی‌ها و بانک‌های کشور مجاز نخواهد بود.

1390/07/05
خرید ارز مسافرتی در فرودگاه امام(ره)

بانک مرکزی اعلام کرد به منظور رفاه حال هموطنان عزیز، کماکان امکان خرید ارز مسافرتی در فرودگاه بین‌المللی حضرت امام‌خمینی‌(ره) فراهم است. این اقدام به منظور بهبود و تسهیل روند فروش و پرداخت ارز به متقاضیان و کاهش فشار بر شعب ارزی بانک‌ها صورت گرفته است و از این پس، مسافران می‌توانند در مراکز یادشده، با اطمینان کامل و در تمام ساعات شبانه‌روز نسبت به خرید ارز مورد نیاز خود اقدام کنند.

1390/07/07
فروش ارز مسافرتی در شعب مرکزی بانک‌ها

علاوه بر شعب ارزی بانک‌های ملی، ملت و صادرات در سراسر ایران و صرافی‌ها و بانک‌های مستقر در مبادی خروجی کشور (فرودگاه‌های بین‌المللی و...) شعب مرکزی سایر بانک‌ها نیز مجاز به فروش ارز مسافرتی هستند.

1390/07/12
کاهش سهمیه ارز مسافرتی

فروش ارز مسافرتی در هر سفر و برای هر یک از مسافران هوایی به مقصد تمامی کشورها (به استثنای عراق و سوریه) مبلغ 2000دلار و برای مسافران زمینی، ریلی و دریایی مبلغ 500دلار یا معادل آن به سایر ارزهاست. همچنین فروش ارز مسافرتی هوایی، زمینی، ریلی و دریایی کشورهای عراق و سوریه 500دلار است و فروش ارز مسافرتی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور به میزان 50درصد مبالغ فوق خواهد بود.

1390/07/25
تأمین نیازهای ارزی تمامی متقاضیان

اطلاعیه بانک مرکزی چنین بود: به آگاهی تمامی متقاضیان خرید ارز اعم از واردکنندگان کالا و خدمات و سایر مشتریان بانک‌ها می‌رساند، جهت خرید ارز با مراجعه به شعب ارزی تمامی بانک‌ها می‌توانند نیازهای ارزی خود را در چارچوب مقررات سرزمین اصلی و یا مناطق آزاد تجاری- صنعتی کشور تأمین کنند. درصورت عدم اجابت نیاز ارزی متقاضیان، ادارات بین‌الملل تمامی بانک‌ها و همچنین اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی این بانک‌ها آمادگی بررسی مکاتبات دریافتی را دارند.

1390/08/10
ارز مسافرتی هم نیمه‌آزاد شد

امیر رحیمی، مدیر اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی اعلام کرد که ازدحام مسافرین غیرواقعی در بانک‌ها و کمیاب شدن بلیت مسافرتی برای مسافرین واقعی، بانک مرکزی را بر آن داشت تا در راستای یکی از وظایف مهم این بانک یعنی صیانت از منابع ارزی و جلوگیری از هدررفتن آن، بخشنامه ارائه ارز مسافرتی بر پایه نرخ بازار فرعی ارز را صادر کند. او افزود: نرخ بازار فرعی ارز، نرخی است که واحدها و شعب ارزی مستقر در مناطق آزاد براساس آن نسبت به فروش ارز اقدام می‌کنند و توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود.

1390/08/28
عمر معاون ارزی کوتاه بود

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، سید‌کمال سید‌علی، معاون ارزی خود را پس از 4 ماه انتصاب برکنار کرد؛ آن‌هم بدون هیچ توضیحی! با حکم بهمنی، خانم مینو کیانی‌راد به‌عنوان معاون ارزی بانک مرکزی منصوب شد. کیانی‌راد پیش از این مدیر کل امور بین‌الملل بانک مرکزی بود.

1390/09/02
شورای پول و اعتبار هم تکان خورد

نشست ویژه بررسی نوسان قیمت ارز در شورای پول‌ و‌ اعتباربرگزار شد. به‌گفته محمود بهمنی، شورا سرانجام همان خط‌مشی بانک مرکزی مبنی بر حرکت به‌سمت تک نرخی‌کردن ارز و تعدیل نرخ ارز را تصویب کرد و تصمیم گرفته شد حمایت از صادرات ملاک عمل قرار گیرد. وی اضافه کرد: در بخش واردات نیز کنترل‌های لازم از طریق بخش بازرگانی صورت خواهد گرفت.

1390/09/10
دستورالعمل جدید ارزی هم رسید

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌های ملی، توسعه صادرات، سپه، کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن، صادرات، ملت، تجارت و رفاه کارگران اعلام کرد بانک‌های مذکور مجاز به فروش ارز‌های رایج در شبکه بانکی کشور به هر میزان به نرخ فروش رسمی ارز در سرزمین اصلی به واردکنندگان کالا و خدمات در جهت مصارف آتی آنها به شرح ذیل هستند:
1- در زمان فروش ارز، حساب ارزی متقاضی به میزان ارز فروخته شده بستانکار شود.
2- وجوه ریالی ارزهای فروخته شده جهت خرید ارز می‌بایست تا پایان همان روز کاری به حساب بانک مرکزی واریز شود.
3- ارزهای فروخته شده و واریزی به حساب‌های ارزی واردکنندگان، قابل استفاده و برداشت توسط آن بانک و مشتری نبوده و صرفا توسط خود صاحب حساب (بدون حق واگذاری و توکیل به غیر‌) جهت واردات کالا و خدمات براساس مقررات سرزمین اصلی قابل استفاده است.
4- استفاده از ارز فوق‌الاشاره منوط به نگهداری مبالغ مربوط به مدت حداقل 6ماه در حساب مشتری بوده و قبل از سررسید 6ماه،  صرفا امکان بازخرید ارز مذکور به نرخ روز فروش ارز به مشتری وجود خواهد داشت.
5- چنانچه خریدار ارز به هر دلیلی امکان استفاده از ارز مذکور را جهت واردات کالا و خدمات نداشته باشد، درصورت تقاضا، بانک عامل نسبت به بازخرید ارز مورد اشاره به نرخ فروش ارز به مشتری اقدام کرده و حساب مشتری به همان میزان تسویه خواهد شد.

1390/09/10
زورآزمایی بانک مرکزی با بازار

بانک مرکزی اعلام کرد که از تمام ظرفیت‌های موجود برای ساماندهی بازار ارز استفاده خواهد شد. هدف بانک‌مرکزی از اجرای ‌این سیاست، حذف زمینه‌های رانت‌‌خواری افراد سودجو و‌ کنترل نوسانات بازار است و این اطمینان را به مردم خواهد داد که در زمینه تأمین نیازهای ارزی واقعی و تأمین طلای مورد نیاز مردم از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

1390/09/17
فروش ارز نامحدود برای واردات

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به 10بانک کشور، مکانیسم فروش ارزهای رایج در شبکه بانکی کشور را مشخص کرد و به واردکنندگان کالا و خدمات اطمینان داد که بانک‌های عامل موظف شدند ارز مورد تقاضای گروه مذکور را به هر میزان جهت مصارفی که در آینده خواهند داشت به فروش برسانند. بر این اساس بازخرید تمام یا قسمتی از ارزهای فروخته شده به متقاضیان، با نرخ خرید رسمی ارز در سرزمین اصلی در روز مراجعه متقاضی به آن بانک خواهد بود.

1390/10/14
ارز مسافرتی هم نصف شد

فروش ارز مسافرتی برای هریک از مسافران هوایی به مقصد تمام کشورها (به استثنای عراق و سوریه که 400دلار است) به میزان 1000دلار یا معادل آن به سایر ارزها و فروش ارز مسافرتی به مسافرین زمینی، ریلی و دریایی تمامی کشورها به میزان400دلار یا معادل آن به سایر ارزهاست. ضمنا در تمامی موارد فوق، فروش ارز مسافرتی به نرخ بازار فرعی و یک‌بار در سال صورت می‌گیرد. براساس این بخشنامه فروش ارز مسافرتی به مسافرین با سن قانونی کمتر از 2 سال امکان‌پذیر نبوده و برای سنین 2 تا 12 سال به میزان 50درصد در هر یک از حالات فوق خواهد بود.

کد خبر 157363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز