همشهری آنلاین: گالری AB سوئیس همزمان دو نمایشگاه از آثار دو هنرمند جوان سمیرا علیخانزاده و سمیرا هدایی و نمایشگاه دیگری باعنوان "به سادگی کلمات" با آثاری از فریده لاشایی و سه هنرمند از کشورهای سوئیس، عربستان و کشور پاکستان را برپا می‌کند.

به گزارش ایلنا، این دو نمایشگاه روز 5 فوریه (16 بهمن) آغاز به کار می‌کنند و آثار در سالن لوسرن گالری AB به نمایش گذاشته می‌شوند.

در نمایشگاهی که از فریده لاشایی (ایران)، کلوریا مایر (سوئیس)، سیمین فرهت (پاکستان) و منال الدوایان (عربستان) باعنوان "به سادگی کلمات" در همین تاریخ افتتاح می‌شود، هر یک از این هنرمندان به کلمه به عنوان پدیده‌ای که برای همه قابل فهم باشد، اینکه چگونه فراتر از مرزهای فرهنگی برود و جایگاه آن در دنیای دیجیتال و جهانی شده، کجاست؟ نگاه کرده‌اند و آثارشان را آفریده‌اند.

این نمایشگاه تا تاریخ 20 اسفند امسال در گالری AB برپاست و قرار است آثار فریده لاشایی یکی از معروفترین زنان هنرمند ایران روی دیوارهای سالن لوسرن این گالری برود.

همچنین در نمایشگاهی که از دو هنرمند جوان ایرانی به نام‌های سمیرا علیخانزاده و سمیرا هدایی برپا می‌شود، تا تاریخ 30 اسفند جدیدترین آثار این هنرمندان به نمایش گذاشته می‌شود.

سمیرا علیخانزاده که از هنرمندان جوان و بااستعداد ایرانی است، آثار نمایشگاه خود را از گالری اثر به این گالری آورده است.

وی درباره این نوع آثار خود می‌گوید: آلبوم‌های قدیمی عکس‌های خانوادگی همیشه تخیلم را برمی‌انگیزند.

مدت‌ها است با این عکس ها(چهره‌ها) مشغولم. بعضی‌هایشان را می‌شناسم، بیشترشان را نه. اما با چشم‌ها و نگاه‌های همه‌شان گفتگو می‌کنم، به زبان دیدار و تصویر، با بازی دیدن و ندیدن، دیده شدن و دیده نشدن، مثل بودن و نبودن.

وی که در آثارش زنان ازنظر اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرند، درباره استفاده از آینه در کارهایش می‌گوید: آینه‌ها کمک کردند تا من و آن‌ها به دنیای یکدیگر وارد شویم. دید و بازدیدی از پس سالیان با آنان و با خود.

با آینه‌های برجسته اما گم می‌شوم دربرابرشان می‌ایستم و خودم را نمی‌یابم. مثل حضور در تالارهای آینه‌کاری شده قدیمی و گم شدن لابلای هزاران بازتاب تصاویر. هربار فکر می‌کنم این آخرین سفرم با آینه‌ها و چهره‌هاست.

اما همچنان از دیدن عکس‌های خانوادگی آلبوم‌های قدیمی و خیره شدن در آینه‌ها لذت می‌برم. رو به روی یکدیگر می‌ایستیم و در سکوت با هم گفتگو می‌کنیم.

سمیرا هدایی نیز از هنرمندان جوان کشورمان در کنار آثار سمیراعلیخانزاده، آثارش را به نمایش گذاشته، در این آثار بیشتر تزئینات قاجار با استفاده ازچهره زنان دوره قاجار به صورت آوانگارد به تصویر کشیده است.

این دو هنرمند زنان جامعه را از نظر تاریخی و معاصر مورد بررسی قرار داده‌اند.

گالری AB که در کشور سوئیس واقع شده، بیشتر آثار هنرمندان ایرانی ازجمله آثار صادق تیرافکن را به نمایش گذاشته است.

 

کد خبر 157530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز