یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

پس از کنارگذاشتن بنیاد مستضعفان از مناطق 2و 3آزادراه تهران - شمال، اعلام شد که یک کنسرسیوم داخلی در این مناطق جایگزین شده است.

 احمد صادقی

اما به‌علت تمام نشدن دور جدید مطالعات در این مناطق زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال کنار گذاشتن این کنسرسیوم هم به گوش می‌رسد. در این ارتباط با احمد صادقی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • به‌نظر می‌رسد که عملیات اجرایی پروژه آزادراه تهران - شمال باز هم با تعویق نسبت به وعده‌های اخیر مواجه شود.

برنامه زمانبندی که پیش از این اعلام شده بود، مربوط به مناطق یک و 4بود. قولی که داده‌ایم این بود که تلاش می‌کنیم منطقه 4 را تا پایان امسال و منطقه یک را تا قبل از پایان دولت دهم تکمیل کرده و تحویل دهیم. اما در مورد مناطق 2 و 3تلاش‌ها بر این است که بتوانیم تا آخر سال این مناطق را که طی حدود 15 سال گذشته هیچ کاری در آن صورت نگرفته بود، اجرایی کنیم. طول این مناطق نزدیک به 70 تا 80 کیلومتر است.

  • یعنی هنوز برنامه مشخصی برای زمان تکمیل مناطق 2و 3وجود ندارد؟

خیر، در مورد این مناطق فقط قول اجرایی‌کردن آنها را داده‌ایم، چون این مناطق هنوز نه پیمانکار دارد و نه سرمایه‌گذار آن تعیین شده؛ فقط تفاهمنامه آن امضا شده است. تا زمانی هم که این تفاهمنامه تبدیل به قرارداد نشود نمی‌شود روی آن حساب کرد.

  • آیا کنسرسیومی که از آن به‌عنوان جایگزین بنیاد مستضعفان در مناطق 2 و 3 آزادراه تهران - شمال نام برده می‌شد، فعالیت خود را آغاز کرده است؟

خیر، این شرکت تا‌کنون آمادگی خود را کتبا اعلام نکرده و هنوز توجیه فنی و اقتصادی را ارائه نکرده است. البته پیش از این تفاهمنامه‌ای با این شرکت امضا شد اما تفاهمنامه در مراحل بعد باید تبدیل به قرارداد شود. اساسا در سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های دولتی ابتدا یک تفاهمنامه اولیه امضا می‌شود و بعد در مورد بقیه موارد یعنی مطالعات، جدول درآمد و هزینه و نرخ سود اقدامات لازم صورت می‌گیرد. بعد از آن اگر به تفاهم نهایی رسیدند قرارداد امضا و اجرایی می‌شود.

  • چرا بعد از این مدت نسبتاً طولانی مطالعات این شرکت به اتمام نرسیده است؟

مطالعات قطعات 2 و 3خیلی وقت گیر بوده و الان هم منطقه پوشیده از برف است و امکان اعزام نقشه‌بردار و ماشین به آن منطقه بسیار دشوار است. از طرفی برای استخراج برآوردهای دقیق باید یک عملیات میدانی و صحرایی در منطقه صورت بگیرد. به همین خاطر است که همچنان صحبت‌های اولیه ادامه دارد. علاوه بر این با گروه‌های دیگری هم غیراز کنسرسیوم مذکور مذاکراتی صورت گرفته است و هر کدام از آنها که کارشان زودتر آماده و ارائه شود، موفق به انعقاد قرارداد نهایی با وزارت راه و شهرسازی می‌شود.

کد خبر 158720
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز