حمیدرضا طهماسبی پور: قائم‌مقامی وزارت راه‌و‌ترابری از جمله سمت‌هایی است که سابقه زیادی ندارد و تنها در دوران وزارت اکبر ترکان و آن هم با حکم ابلاغی وجود داشته است. «قائم‌مقام»، آن دوره که پست سازمانی به‌شمار نمی‌رفت و تنها حکم ابلاغی داشت به بازرگان سپرده شده بود‌.

رضا پیل‌پایه

این تجربه در وزارتخانه مذکور تا سال 87 تجربه نشد و قائم‌مقامی وزارت راه‌و‌ترابری در این سال به‌عنوان یک سمت جدید سازمانی ایجاد شد تا حمید بهبهانی، مهدی‌هاشمی را به این کسوت برگزیند.

هر چند که وی تلویحا این انتصاب را اراده خود نمی‌دانست و در نهایت هم این پست در دوره وزارت حمید بهبهانی در وزارت راه‌و‌ترابری محل حواشی این حوزه شد، اما بعد از گذشت ایامی به ناگاه حذف شد تا تجربه خوبی از این سمت در اذهان فعالان این حوزه باقی نماند.

اما در اسفند 89 و اندک زمانی پس از استیضاح حمید بهبهانی و سرپرستی علی نیکزاد بر وزارت راه‌و‌ترابری سابق، رضا پیل‌پایه که پس از سال‌ها فعالیت در حوزه راه‌و‌ترابری به بخش دولتی بازگشت و این بار قائم‌مقام وزارتخانه شد.

حضور پیل‌پایه در بخش راه‌و‌ترابری که پس از مدتی به وزارت راه‌و‌شهرسازی تبدیل شد، کمبودهای اطلاعاتی علی نیکزاد، به‌عنوان وزیر در بخش حمل‌ونقل را جبران می‌کرد. رضا پیل‌پایه که این روزها در بیشتر مناسبت‌های حوزه حضور دارد و فعالانه بازدید از پروژه‌های بخش را مد نظر قرار داده است، فارغ‌التحصیل رشته عمران از دانشگاه امیر‌کبیر است.

رضا پیل‌پایه در نگاه فعالان بخش جاده‌ای به‌خوبی شناخته شده است و این روزها در کسوت قائم‌مقامی تلاش دارد تا علاوه بر بخش جاده‌ای، دیگر بخش‌های حمل‌ونقل را نیز مورد توجه این وزارتخانه قرار دهد. در ادامه گفت‌وگوی همشهری اقتصاد با قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی که با اخبار جالب‌توجهی نیز همراه شده است را می‌خوانید:

  • برنامه‌های وزارتخانه راه‌و‌شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل ریلی را توضیح بفرمایید؟

وزارت راه‌و‌شهر‌سازی در حوزه ریلی هدف‌گذاری ساخت حداقل حدود 500‌کیلومتر تا 700‌کیلومتر مسیر ریلی تازه را انجام داده است. عملکرد این وزارتخانه در سال‌های گذشته حدود 300 تا 350‌کیلومتر مسیر ریلی جدید در سال بوده است‌.

امسال با تلاش‌های زیادی که از سال‌های گذشته کارهای آن انجام و شروع شده است، حدود هزار‌کیلومتر مسیر ریلی طی سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید که حدود 600‌کیلومتر آن تا‌کنون محقق شده است. این عملکرد در بخش 2‌خطه کردن، مسیر‌های جدید و توسعه خطوط بوده است‌.

هدف‌گذاری 25‌هزار کیلومتر خطوط ریلی برای سال‌1404 در کشور شده است که در این راستا حدود 15‌هزار کیلومتر مسیر کم داریم که باید در سال‌های آینده ساخته شود. فکر می‌کنم ضمن این‌که تاکید بر توسعه خطوط ریلی است باید قبل ازآن و بیش از آن به خطوط فعلی و بهسازی، برقی کردن و 2‌خطه کردن خطوط نیز توجه ویژه داشته باشیم چرا که باید حمل و نقل بار و مسافر را بهبود ببخشیم و ترانزیت را که از محورهای مهم توسعه ریلی کشور است ارتقا دهیم.

  • درحال‌حاضر اولویت ریلی کشور بر بخش مسافری ریلی استوار است یا بخش باری؟

تقاضا در بخش مسافری اهمیت دارد و بالاست اما در ایران و همه جای دنیا حمل‌ونقل مسافری سود‌ده نیست و راه‌آهن‌ها از بخش باری منفعت می‌برند و در بخش مسافری هزینه می‌کنند تا مسافران جا‌به‌جا شوند. بنابراین باید اولویت در بخش باری باشد تا درآمد بیشتری کسب شود و بتوانیم در بخش مسافری جا‌به‌جایی بیشتری داشته باشیم و رضایت مردم را کسب کنیم.

  • با وجود این‌که مسئولان بخش ریلی از کمبود اعتبار برای توسعه برنامه‌های در دست ساخت این حوزه یاد می‌کنند، چندی پیش راه‌آهن خرم‌آباد- دورود در وزارت راه‌و‌شهرسازی کلنگ‌زنی شد؛ با توجه به این‌که بخش ریلی ایران پروژه‌های معوق بسیاری را در دست ساخت دارد، کلنگ‌زنی‌های تازه با چه دیدگاهی انجام می‌شود و آیا این رویکرد باعث نخواهد شد فقط تعداد پروژه‌های مورد مطالبه مردم بیشتر شود؟

راه‌آهن جنوب کشور و راه‌آهن تهران به سمت بندر امام، راه‌‌آهن مهمی است‌. عبور از مسیر زاگرس که به‌صورت یک‌خطه انجام می‌شود از مسیر صعب‌العبوری است که کم‌بازده است. لذا مسیر دورود - خرم‌آباد طراحی شده است تا به شکل 2خطه انجام وظیفه کند و بار بسیاری را از دوش حمل‌ونقل کشور بردارد و در مسیر بندر امام و به سمت تهران گره ترافیکی بزرگی را باز کند.

  • یکی از مسائلی که مدیران بخش در‌خصوص این پروژه و همزمان با کلنگ‌زنی اعلام کردند این پیش شرط بود که اگر تامین اعتبار شود در زمان اعلام شده این مسیر بهره‌برداری خواهد شد. با توجه به کمبود اعتبار در پروژه‌های کلنگ‌زده شده ‌چه روشی برای تامین مالی مورد‌نظر است تا مشکل افزایش نیابد؟

سعی کرده‌ایم بخشی از اعتبار این پروژه را از محل واگذاری سهام کارخانه‌های دولتی تامین کنیم که در این‌خصوص با پیمانکار به تفاهم رسیده‌ایم که زیر‌سازی را از این محل تامین کنیم و از اعتبارات عمومی استفاده نشود. در بحث روسازی مسیر خرم‌آباد - دورود نیز برنامه داریم تا از فاینانس تامین اعتبار انجام شود.

  • در‌خصوص ساخت آزاد‌راه تهران- ‌شمال پس از اخراج بنیاد از پروژه مذکور اعلام شد که قرار است کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های داخلی وارد پروژه شود، ترکیب این کنسرسیوم مشخص شد؟

باید اعلام کنم که در انجام کار توسط بخش خصوصی به قطعیت رسیده‌ایم و نهایی است‌. شک نداریم که ساخت آزاد‌راه تهران - ‌شمال توسط بخش خصوصی انجام شود. اما در‌خصوص چگونگی کار به‌دلیل تغییراتی که در مناطق 2 و 3 انجام شده و مسیر قرار است دچار تغییر شود هنوز توافق نهایی حاصل نشده است.

  • تغییر مسیر؟ کدام مسیر از آزاد‌راه تهران - شمال قرار است تغییر کند؟

ضروری است یک نکته اطلاع‌رسانی ‌‌شود. آزاد‌راه تهران - ‌شمال به چهار منطقه توسعه‌ای تقسیم شده است و سخت‌ترین منطقه که کوهستانی و صعب‌العبور است که در مناطق 2 و 3 قرار دارد و اتفاق خاصی در آن نیفتاده است.

در منطقه 3 که تاکنون کار خاصی صورت نگرفته است و در منطقه 2 نیز کار اندکی صورت گرفته است، قرار است سرعت مسیر که تاکنون در این مسیر 80 کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده بود و سرعت خوبی برای آینده این آزاد‌راه محسوب نمی‌شد را به 100 کیلومتر در ساعت برسانیم. این اتفاق در قطعاتی خواهد افتاد که کاری در آن‌ها صورت نگرفته بود پس مسیر تغییراتی می‌کند.

  • در راستای حذف تونل‌ها این تغییرات رخ می‌دهد؟

صرفا برای حذف تونل‌ها نیست؛ برای این است که سرعت و ایمنی افزایش یابد و شعاع و شیب قوس‌ها اصلاح شود.

  • یعنی طراحی اشکال داشته است؟

طراحی گذشته برای حدود 20 سال قبل بوده است و با توجه به امکانات گذشته مناسب بوده است. اگر امروز بخواهیم با آن طرح و برنامه پیش برویم ممکن است با امکانات و خودروهای امروز و انتظارات عمومی برای سرعت بالا همخوان نباشد. ضمن این‌که درحال‌حاضر راه 2خطه دیده شده است که ممکن است ما بخواهیم به‌صورت 3‌خطه آن را بسازیم.

  • پس با این شرایط که می‌گویید هنوز موضوع قطعی نشده است؟

تغییرات در ارتقای پیش‌بینی‌های قدیمی در حال انجام است‌. مسیر تغییر خواهد کرد. مذاکرات ما با بخش خصوصی در موضوعات فنی در حال انجام است. به دلیل تغییر مسیر و قیمت‌ها در حال تصمیم‌گیری برای تغییرات هستیم اما باید بگویم که در نهایت، انتقال از بنیاد به بخش خصوصی قطعی شده است.

  • در‌خصوص وضعیت توسعه‌ای بخش دریایی کشور چندی است اطلاع‌رسانی دقیقی نمی‌شود و سازمان بنادر و دریانوردی با سکوت معنا‌دار خبری گذران ایام می‌کند. در‌خصوص وضعیت پروژه مهم توسعه فاز 2 بندر شهید رجایی توضیح دهید که سرانجام این پروژه طولانی به کجا رسیده است؟

در بندر شهید رجایی کارها با قوت در حال انجام است. حدود 2 ماه پیش بازدیدی از روند توسعه‌ این پروژه داشتم و می‌گویم که کارها با قوت در حال انجام است و مشکلی نداریم. ظرفیت این بندر نیز ارتقا می‌یابد‌.

  • در‌خصوص توسعه بندر چابهار وضعیت چطور است؟

در‌خصوص این بندر از آقای صدر رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اطلاعات دقیق را می‌توانید پیگیری کنید.

  • متاسفانه در این حوزه سازمان بنادر در سکوت خبری شدیدی به سر می‌برد! آیا از سوی وزارتخانه دستوری مبنی بر عدم اطلاع‌رسانی یا گفت‌وگو صادر شده است که خبری درج نمی‌شود؟

خیر. هیچ دستوری در این خصوص داده نشده است و سیاست وزارت راه‌و‌شهرسازی اطلاع‌رسانی است. اولین بار است چنین چیزی را می‌شنوم و به‌دلیل این‌که اطلاعات دقیق در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی است خواستم که از آقای صدر اطلاعات دقیق‌تر را اخذ کنید.

  • وضعیت پروژه ریلی راه‌آهن غرب کشور با توجه به اهمیت این بخش از کشور که هنوز به خطوط ریلی کشور متصل نیست در چه حالی است؟ بر‌اساس اعلام مسئولان شرکت زیرساخت، بعد از افتتاح مسیر اراک - ملایر بودجه مناسبی برای توسعه باقیمانده مسیر وجود ندارد‌. چه سرنوشتی برای این پروژه متصور هستید؟

مسیر تهران - اراک - ملایر - کرمانشاه - خسروی، راه‌آهن موسوم به غرب کشور است که با پوشش ریلی غرب کشور مسیر سفر به کربلا را فراهم خواهد کرد. در‌خصوص این پروژه در سفر اخیر رهبر به کرمانشاه یک تکلیف ویژه برای ما ایجاد شده است.

همزمان با سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه و تاکید ایشان بر تسریع در این پروژه، جناب آقای نیکزاد، وزیر محترم اعلام کردند که پیگیری ویژه‌ای در این‌خصوص انجام شود.‌ در این‌خصوص با گروه چینی - مالزیایی برای سرمایه‌گذاری فاینانس در پروژه راه‌آهن غرب کشور مذاکره شده است.

منتظریم طی هفته‌های آتی قیمت را اعلام کنند‌. همچنین با پیگیری‌های انجام شده توسط شخص وزیر، اگر هم با گروه چینی - مالزیایی به تفاهم نرسیدیم سرمایه‌گذار و پیمانکار داخلی که مذاکراتی را با آن داشته‌ایم جایگزین این گروه خواهد شد. تاکید ویژه مقام معظم رهبری برای ما مسئولیت ویژه‌ای ایجاد کرده است که امسال حتما این پروژه را فعال خواهیم کرد. بر ‌این ‌اساس تلاش خواهیم کرد که این پروژه در 2سال آینده به نتیجه برسد.

همشهری اقتصاد

کد خبر 155314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز