گروه سیاسی: اخباری که روز جمعه 27 بهمن، بر روی تلکس خبرگزاری‌ها قرار گرفت حکایت از تلاش ایالات متحده برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی دارد.

این در حالیست که کشورهایی مانند چین و روسیه همچنان خواستار از سرگیری مذاکرات هستند و دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز همانند گذشته از لزوم آغاز مذاکرات میان ایران و غرب با حضور آمریکا سخن می‌گوید.

تلاش‌های آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که در قطعنامه 1737 شورای امنیت تصریح شده در تاریخ دوم اسفند ماه (4 روز دیگر)، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید گزارشی از چگونگی رفتار ایران در قبال این قطعنامه به شورای امنیت ارائه کند و آنگاه این شورا با توجه به گزارش دبیرکل آژانس تصمیمات بعدی را در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش ایسنا کاندولیزا رایس که از احتمال تهیه قطعنامه دوم بر ضد ایران خبر داده در گفت‌وگو با خبرنگاران آمریکایی گفت: درباره تصویب و یا عدم تصویب قطعنامه دوم و الزاماتی که به همراه خواهد داشت در حال گفت‌وگو با سایر کشورها هستیم.

وی ادعا کرد: قطعنامه اول که ملایم‌تر از خواست آمریکا بود تأثیر عمیقی بر ایران داشت و اکنون باید ببینیم یک قطعنامه دیگر در متقاعد کردن ایران برای کوتاه آمدن از مواضعش تأثیرگذار خواهد بود یا خیر.

در همین حال خبرگزاری مهر گزارش داد آمریکا در حال رایزنی با روسیه و چین برای اعمال فشار بیشتر بر ایران در صورت عدم تعلیق برنامه هسته‌ای این کشور تا هفته آینده است.

نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه آمریکا در جریان همایشی در واشنگتن اعلام کرد: آمریکا طی چند روز گذشته گفت‌وگوهای بسیار خوبی با روسیه داشته و تا اندازه‌ای آسوده‌خاطر است که مواضع روسیه و چین با آمریکا هماهنگ باشد.

برنز با طرح این ادعا که گزارش البرادعی به شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای ایران منفی خواهد بود، گفت: ایران موانعی را در مسیر بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌ای خود قرار داده و شورای امنیت باید پذیرای دومین قطعنامه باشد که فشارها را بر ایران افزایش خواهد داد. برنز در عین حال تأکید کرد: تلاش‌های ما باید در راستای اجتناب از مناقشه با ایران باشد.

تأکید دوباره بر مذاکره

تلاش‌های آمریکا در جهت همراه کردن هرچه بیشتر روسیه، چین و دبیرکل آژانس با دیدگاه‌های خود مبنی بر افزایش فشارها بر ایران در حالی صورت می‌گیرد که مقامات دو کشور مذکور و همچنین البرادعی بر لزوم حل مسالمت‌آمیز مشکلات موجود تأکید دارند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در کنفرانسی خبری خواستار انعطاف منطقی آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران شد و تأکید کرد: روسیه از قطعنامه جدید شورای امنیت در رابطه با ایران تنها در صورتی حمایت می‌کند که آغاز مذاکرات با این کشور را ممکن سازد.

همچنین جیانگ‌یو، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در کنفرانس خبری هفتگی‌اش گفت: قطعنامه شورای امنیت باید به حل مسالمت‌آمیز مسأله هسته‌ای ایران از طریق ابزارهای دیپلماتیک منجر شود.

البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم ضمن طرح درخواست خود مبنی بر توقف صحبت‌ها درباره حمله نظامی به ایران از مذاکره مستقیم آمریکا با ایران برای رفع مشکلات موجود حمایت کرد.

البرادعی در عین حال بار دیگر اذعان کرد که شواهدی مبنی بر وجود برنامه هسته‌ای نظامی در ایران وجود ندارد.

کد خبر 15902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز