گروه شهری: رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران دیروز در جلسه علنی شورای شهر در توضیح اهمیت فضای سبز از پارک پردیسان به‌عنوان ارزشمند‌ترین ذخیره‌گاه زیست محیطی‌ شهر تهران نام برد و از طرح فروش این پارک انتقاد کرد.

معصومه ابتکار گفت: پارک پردیسان با 270هکتار مساحت با قرارگرفتن در متراکم‌ترین نقطه شهر تهران که در محاصره بزرگراه‌های یادگار امام‌(ره)، حکیم، همت و چمران قرار گرفته است، سندش به نام جمهوری اسلامی ثبت شده و کاربری آن اکولوژیک، تفریحی و آموزشی است.ابتکار ادامه داد: در حال حاضر و در کمال تعجب بحث‌هایی بر سر تغییرکاربری و فروش پارک پردیسان از سوی سازمان محیط‌زیست مطرح شده است که از همین جا از شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران می‌خواهم حفاظت از این پارک را اصل دانسته و در برابر این اقدام موضع جدی بگیرند.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر ضمن تأکید بر اینکه نباید اجازه داد کوچک‌ترین آسیبی به این پارک وارد شود، گفت: من اخیرا از آقای قالیباف نیز خواهش کردم در این باره کمک کند زیرا پارک پردیسان گوهری سبز در دل شهر تهران است که نباید فروخته شود یا تغییر کاربری پیدا کند.به گفته ابتکار، سازمان محیط‌زیست می‌تواند نقش نظارتی خود را بر این پارک داشته باشد اما تأمین هزینه نگهداشت و مدیریت آن برعهده شهرداری تهران باشد.

تقبیح لایحه آمریکایی علیه میراث ایرانی

همچنین در جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران اقدام دولت آمریکا در حراج آثار ارزشمند تاریخی ایران به‌شدت مورد تقبیح قرار گرفت.

در این باره مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران طی سخنانی پیش از شروع دستور جلسه اظهار داشت: آثار فرهنگی عتیقه و ارزشمند ایران جنبه جهانی دارد و مربوط به یک ملت خاص نیست که آمریکا به‌دلیل دشمنی با ایران تصمیم به حراج آن گرفته است.چمران به‌حراج گذاشتن آثار تاریخی ایران را بی‌حرمتی به فرهنگ بشری دانست و گفت: کشور آمریکا به‌دلیل نداشتن پیشینه فرهنگی غنی و تاریخی به دشمنی با فرهنگ و تمدن کهن ما پرداخته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خطاب به دستگاه‌های مسئول نظیر نمایندگی یونسکو و وزارتخانه‌های علوم، ارشاد و خارجه اعلام کرد تا در این باره فعال برخورد کنند.

وی ادامه داد: روابط ایران و انگلیس هم حسنه نیست اما بدون اینکه کاری به مسائل سیاسی داشته باشند کتیبه کوروش را به ایران امانت دادند و پس از مدت مقرر بازگردانده شد بنابراین اگر آمریکا هم با حکومت و جمهوری اسلامی مشکلی دارد با آثار ارزنده بشری که نباید مشکل داشته باشد، این کار کودکانه و زشتی بیش نیست. احمد مسجد‌جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیزدرباره سابقه این آثار گفت: این الواح گلی در دوره رضاشاه پیدا شد اما چون به زبانصٌصٌ ایلامی بود با هدف رمزگشایی به مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو ارسال شد که کار رمزگشایی این الواح را هم یک شخصیت ایرانی به نام دکتر مجید ارفعی برعهده گرفت.

وی ادامه داد: برخی از این آثار قبل از انقلاب و 300 اثر دیگر نیز در دهه 80 شمسی برگردانده شد ضمن اینکه موافقت‌نامه‌ای که در آن زمان با مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو امضا شده نیز موجود است و نشان می‌دهد که این آثار مربوط به ایران است، بنابراین فروش این آثار تاریخی وجاهت بین‌المللی ندارد و تصرف تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: خروج اشیایی از این دست نیز همیشه مقدماتی دارد که تأیید دولت، طی کردن مراحل طولانی و مفصل بیمه و تضمین برگشت از جمله این مقدمات است. متأسفانه این اشیا هرگز بازنگشت اما پرونده مالکیت این اشیا همچنان روشن و قابل پیگیری است.

مسجدجامعی با اشاره به اینکه این اشیا سابقه درخشانی از تاریخ تمدن بشری دارند- آن هم در شرایطی که پیرامون ما پر از کشورهایی است که سابقه محدودی در حوزه تمدن و تاریخ بشر دارند- گفت: به‌عنوان مثال، ویژگی آثار تخت‌جمشید چندجانبه است زیرا به‌دلیل اینکه ایران یک چهارراه تمدنی و محل پیوند شرق و غرب دنیا بود، می‌توان آثار موجود در تخت‌جمشید را در قالب حوزه مشترک تمدن بشری قلمداد کرد به همین دلیل آثار و نمادهای هنری از هند، مصر و یونان در این آثار به چشم می‌خورد که در ایران شکل ترکیبی به‌خود گرفته است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران اقدام آمریکا در حراج آثار تاریخی ایران را کاری زشت و تلخ برشمرد و بیان کرد: هیچ‌وقت نشنیده بودیم که به‌دلیل اختلافات سیاسی، آثار و تمدن کشوری را به حراج بگذارند.وی تأکید کرد: در این باره نیاز به راهکار حقوقی، انسانی و فرهنگی داریم به همین دلیل نماینده ایران در یونسکو در این زمینه باید فعال شود.

به گفته مسجد‌جامعی، هنگام جنگ عراق نیز موزه این کشور به غارت رفت اما یک فضای جهانی ایجاد و فعال شد و با رایزنی با یونسکو اقدامات مؤثری در این باره انجام شد بنابراین درباره حراج آثار تاریخی ایران نیز با وجود سابقه حقوقی روشن آن اقدامات دستگاه‌های اجرایی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

کد خبر 159802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز