چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۳
۰ نفر

گروه شهری: اصلاحیه مصوبه برنامه 5 ساله شرکت فاضلاب تهران به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.

شورای شهر

این اصلاحیه به‌منظور فراهم کردن زمینه‌های جدید تامین منابع برای اجرای طرح فاضلاب شهر تهران ظرف 5 سال آینده و تحت پوشش قرارگرفتن 75 درصد سطح شهر تهران به شبکه جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب تهیه شد.به گفته رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر تهران ظرف 5 سال آینده می‌بایست 3 هزارو 681 کیلومتر شبکه، 58‌کیلومتر تونل و خط انتقال، حدود 400 هزار فقره انشعاب و 479 میلیون متر مکعب در سال تصفیه خانه احداث شود که برای آن 22 هزارو 938 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است. دیروز همچنین شورای اسلامی شهر تهران در پیشنهادی به دولت و مجلس شورای اسلامی بحث تامین بودجه مورد نیاز شرکت فاضلاب شهر تهران در سال آینده را مطرح کرد که به تصویب رسید. براین اساس به دولت و مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد معادل2484.5 میلیارد ریال اعتبار در سال 1391 از منابع عمومی بودجه برای این امر پیش‌بینی و تخصیص یابد.

در انتظار تصویب متمم بودجه سال 90 شهرداری

دیروز چمران طی سخنانی نسبت به اجرای متمم بودجه سال 90 شهرداری تهران در شرایطی که هنوز کار تصویب آن در شورای شهر به اتمام نرسیده است انتقاد کرد و گفت: متمم بودجه سال 90 بودجه شهرداری در دست بررسی بوده و هنوز به اتمام نرسیده است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: من نگران این هستم که نکند هزینه‌کرد فاقد سند داشته باشیم و چند میلیارد تومان بدون برنامه هزینه شود و برای بودجه سال 90 مشکل ایجاد کند. چمران از مسئولان شهرداری خواست تا با پاسخگویی به سؤالات مطروحه از سوی اعضای شورای شهر، متمم بودجه با دقت تهیه و تصویب شود. مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اما خواستار تسریع در تصویب متمم بودجه شهرداری شد و گفت: از آنجا که باید فرصت هزینه کرد این متمم وجود داشته باشد، بهتر است شورا محدوده زمانی لازم برای بررسی و تصویب متمم بودجه را تعیین کند. در پاسخ اما حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهرگفت: در جلسه بررسی متمم بودجه که چند نفر از مسئولان شهرداری نیز حضور داشتند چند سؤال مطرح شد و خواهش کردیم به این سؤالات پاسخ داده شود اما با وجود گذشت 45 روز هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم و ابهامات همچنان ادامه دارد.

نگرانی شورای شهر از تخریب فضای سبز

در شورای شهر طرح پیشنهادی اصلاحیه بند 4 پیوست ماده 5 طرح جامع شهر تهران به تصویب رسید.چمران درباره این طرح پیشنهادی گفت: چون طرح تفصیلی شهر تهران هنوز ابلاغ نشده این طرح پیشنهادی درواقع به معنی محکم‌کاری برای حفظ فضای سبز شهری تا اجرای طرح تفصیلی است.شکیب، رئیس کمیسیون فنی شورای شهر نیز با ذکر یک نمونه گفت: در کنار شهرداری منطقه 5 حدود 7 هکتار فضای سبز است که 2‌هکتار آن از فضای سبز خارج شده و قرار است به فضای اداری وتجاری تبدیل شود.

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز خواستار اعلام آمار دقیق درختان پایتخت شد و گفت: داشتن آمار و اطلاعات دقیق از فضای سبز مشجر و میزان و سرانه فضای سبز به تفکیک محلات و نواحی بسیار مهم است. ابتکار افزود: برآورد ما این است که با توجه به سیاست‌های گذشته و طرح تفصیلی جدید با افزایش تراکم در بسیاری از مناطق شهر تهران مواجه خواهیم بود؛ این در حالی است که ما باید ذخیره‌گاه‌های شهر تهران را درنظر داشته باشیم، به همین دلیل سازمان پارک‌ها و فضای سبز باید سیاست‌های رفع کاستی‌ها و ارتقای فضای سبز را در دستور کار داشته باشد. احمد مسجدجامعی هم با اشاره به‌وجود7 روددره به‌عنوان گلوگاه تنفسی تهران گفت: اگر روزی تهران این سرمایه‌های کلان را از دست بدهد چگونه قرار است جبران شود؟ وی گفت: با وجود اینکه اطراف بهارستان از آلوده‌ترین نقاط تهران است اما بازهم پارک استاد محیط طباطبایی یا باغ فخر الدوله تخریب می‌شود. هیربد معصومی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این‌باره گفت: در یک اقدام ارزشمند از سوی شهرداری تهران قرار شده است 100هکتار از باغ‌های کن به ارزش بیش از 500 میلیارد تومان از سوی شهرداری تهران خریداری و به فضای سبز اختصاص یابد.

در ادامه، چمران ضمن تایید اقدام شهرداری تهران درمورد خرید باغ‌های کن گفت: این کار بسیار ارزنده‌ای بود که در کمیسیون ماده 5 به پیشنهاد آقای قالیباف صورت گرفت زیرا درغیر این صورت به احتمال زیاد شاهد از بین رفتن درختان تنومند، قطور و باارزش این باغ‌ها بودیم. وی ادامه داد: درمحلات ونواحی منطقه 10 اما هنوز فضای سبز بسیار محدود است و ما تاکید داریم برای اینگونه مناطق کاری شود.

معصومی همچنین در پاسخ به احمد مسجدجامعی گفت: شهرداری تهران هرگز اجازه تخریب باغ فخر الدوله را نخواهد داد؛ ضمن اینکه شهرداری تهران بنای فروش شهر را ندارد. وی به‌عنوان نمونه به تلاش‌های مدیریت شهری در 6 سال اخیر برای تحقق درآمدهای پایدار برای شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: تحقق درآمدهای پایدار در یک برنامه 5 ساله برای شهرداری تهران محقق خواهد شد؛ به‌گونه‌ای که میزان درآمدهای ناپایدار از ناحیه فروش تراکم به زیر 30 درصد خواهد رسید.

در ادامه جلسه دیروز، حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد کرد که برای نخستین‌بار در طول عمر 13ساله شورای شهر از یکی از اعضای این شورا تقدیر صورت گیرد. وی گفت: همانند جشنواره شهید رجایی که در آن از افراد شایسته براساس پارامتر‌های گوناگون تقدیر به عمل می‌آید چه خوب است از اعضای شوراهای کشور به خاطر تحولات جدی که توسط آنها در کشور به‌وجود آمده تقدیر صورت گیرد. بیادی به‌عنوان نمونه از رسول خادم نام برد و گفت: پشنهاد می‌کنم هفته آینده طی مراسمی از زحمات صادقانه و فعالیت‌های مؤثر ایشان در 9سال اخیر تقدیر به عمل آید.

کد خبر 150670
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز