سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

گروه اقتصادی- رضا کربلایی: بانک‌های دولتی و خصوصی 10 ماه ابتدای امسال را کمتر وام دادند و متقاضیان تسهیلات خرد را با پاسخ‌هایی چون اعتبار نداریم و بخشنامه اعطای وام هنوز ابلاغ نشده است، شرمنده خود کردند؛ تا اینکه ابلاغ بسته پولی جدید این امیدواری را ایجاد کرد که قفل تسهیلات بانکی باز خواهد شد و پرونده‌های بایگانی شده در صف اعطای وام قرار می‌گیرد اما عملا نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه این در بسته‌تر هم شد.

جالب اینکه سنت همه ساله بانک‌ها مبنی بر عدم‌پرداخت تسهیلات در 2 ماه پایانی سال بازهم امیدها را کمرنگ کرد. به گزارش همشهری، هر سال در ماه‌های پایانی، بانک‌ها پرداخت تسهیلات به مردم و فعالان اقتصادی را به بهانه‌های مختلف متوقف می‌کنند و هشدار مقامات اقتصادی و مسئولان بانک مرکزی هم تا‌کنون راهگشا نبوده است تا بازگشایی پرونده‌ها برای دریافت تسهیلات بانکی به ماه‌های ابتدایی سال بعد موکول شود. براساس آخرین آمارهای بانک مرکزی بانک‌ها در 9 ماه ابتدای سال‌جاری بیش از توان خود وام داده‌اند که علت اصلی پیشی گرفتن سقف تسهیلات بانکی نسبت به منابع بانک‌ها بیشتر ناشی از اعمال سیاست‌های دستوری پولی و اعتباری بوده است.

در سال‌های اخیر به‌دلیل سرکوب سیاست‌های پولی، شبکه بانکی در جذب سپرده‌های مردم کم توان‌تر از همیشه شده است اما آزادسازی نسبی نرخ سود سپرده‌های بانکی این انتظار منطقی را ایجاد کرده که بانک‌ها بتوانند با جذب نقدینگی سرگردان، شیر اعطای وام را به روی تشنگان ایستاده در صف تسهیلات بانکی بازکنند اما...

به گزارش خبرنگار ما هرچند ابلاغ دیرهنگام و تاخیر توأم با مقاومت دولت و اعضای شورای پول و اعتبار در مقابل آزادسازی نسبی نرخ سود سپرده‌های بانکی، باعث شده تا بانک‌ها فرصت زیادی برای جمع‌آوری پول‌های سرگردان را از دست بدهند اما یک ماه پس از آزادسازی سیاست‌های پولی به‌نظر می‌رسد بانک‌ها عزمی برای تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی ندارند.

افزون بر فعالان بخش خصوصی که سال‌جاری را با دشواری‌های زیادی برای تأمین نقدینگی مورد نیاز خود پشت سر می‌گذرانند، بسیاری از جوانان، کارآفرینان، کسبه خرده پا و در یک کلام مردم عادی برای رفع نیازهای مالی اندک خود هم موفق به گرفتن وام و تسهیلات نشدند و الزام‌های قانونی مبنی بر آسان‌سازی‌ و شفاف‌سازی‌ تسهیلات خرد و ارزان قیمت با نرخ سود عقود مبادله‌ای یا همان 12 تا 14‌درصد هم عملا توسط مدیران بانک‌ها به بایگانی سپرده شد.

این گزارش می‌افزاید: تلاش توأم با وعده دولتمردان مبنی بر شفاف‌سازی‌ و آسان‌سازی‌ مسیر دریافت تسهیلات در 6 سال گذشته به‌رغم ابلاغ بخشنامه‌های رنگارنگ و پرشمار تاکنون نتیجه مطلوب به همراه نداشته جز اینکه بسیاری از تسهیلات تکلیفی بانک‌ها دچار پدیده عدم‌بازگشت و معوق ماندن و بلوکه‌شدن منابع بانکی شدند و چاره‌ای پیش روی دولتمردان نماند مگر اینکه به بدهکاران بانکی همچنان ارفاق شود و برای بازپرداخت تسهیلات دریافتی‌شان مهلت بگیرند.

وام‌های بانکی‌؛ بدهکاران وام‌گیرنده و حسرت در صف ماندگان

بسیاری از مردم در روزهای اخیر با اشاره به تبلیغات رنگارنگ و پرشمار بانک‌ها برای جذب سپرده‌های مردم با نرخ سود بالاتر این پرسش را در تماس با گروه اقتصادی همشهری مطرح می‌کنند که چرا در طول 3 دهه اخیر هیچ بانکی برای اعطای تسهیلات تبلیغ نمی‌کند و چگونه است که همواره عده‌ای به هر دلیلی به راحتی می‌توانند از بانک‌ها وام بگیرند ولی بسیاری از مردم برای گرفتن وام‌های خرد جهت رفع نیازهای ضروری خود باید ماه‌ها در صف انتظار بمانند و دست آخر هم دست خالی و ناامید، بانک‌ها را ترک کنند؟

کد خبر 160529
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز