یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

مسعود زلفی*: معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور از ساخت 5 خط قطار هوایی (مونوریل) در تهران خبر داد.

به گفته وی مسیر دو خط مونوریل به تصویب رسیده و مسیریابی برای سه خط دیگر در حال انجام است و طی 2 هفته آینده مسیر سه خط باقی‌مانده مشخص خواهد شد.

تلاش دولت برای سامان‌یابی ترافیک سنگین تهران که به یک تراژدی و معضل پایدار تبدیل شده، قابل توجه است.

اما باید تأکید شود که مونوریل، علاج این معضل کهنه نیست. نکته این است که مونوریل در حال حاضر و حتی تا چند دهه دیگر نمی‌تواند سهم درخور توجهی در کاهش بار ترافیکی داشته است، ازاین‌رو مونوریل را باید یک ابزار فانتزی نامید.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دولت می‌تواند هزینه و انرژی خود را از روی مونوریل برداشته و به مترو و توسعه آن اختصاص دهد.واقعیت این است که با توجه به مدل ترافیکی تهران و فرهنگ سفر شهروندان و همچنین نقاط تولید و جذب سفرهای درون‌شهری، خطوط مونوریل افزون بر ایجاد آلودگی بصری و نازیباسازی چهره شهر، اثرگذاری قابل‌توجهی در لاغرسازی جثه ترافیک فربه تهران نخواهد داشت و فهرست پیامدهای منفی آن،‌بلندبالاتر ازاثرات مثبت آن است .طی سالیانی که از زمان بهره‌برداری مترو می‌گذرد به‌خوبی آثار این شبکه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مشهود است و دقیقا به همین دلیل است که کارشناسان وجود و توسعه مترو را الزامی می‌خوانند.

افزایش تعداد خودروها سبب تراکم شدید در شهرها شده است: تصادفات و اشکالات فنی برخی خودروها می‌توانند شبکه شهرها را تا به حد توقف برسانند. همچنین تراکم خودروها سبب افزوده شدن زمان سفرها، تولید گازهای آلوده‌کننده هوا و افزایش میزان سروصدا شود.

امروزه شهرهایی که با این مشکلات روبه‌رو هستند به‌سرعت به گسترش حمل‌ونقل پرداخته‌اند. به‌طوری‌که طی 20 سال اخیر بسیاری از شهرهای پرجمعیت جهان مجبور به ساختن و توسعه خطوط راه‌آهن شهری شده‌اند. قطعا نگاهی گذرا به مواردی از اهداف و آثار مترو در کلان‌شهر تهران می‌تواند ترسیم‌کننده ضرورت توسعه شبکه مترو به‌جای ساخت مونوریل باشد:

ایجاد امکان سفرهای درون‌شهری و ارتباط حومه تهران با مرکز با سرعت مناسب، تردد ایمن با بالاترین تکنیک‌های ممکن، ارائه خدمات قابل اتکا در حمل‌ونقل با کیفیت مطلوب و هزینه نسبی کم، توجه به مسایل زیست‌محیطی با کاستن از حجم شبکه‌های حمل‌و‌نقل آلوده‌کننده، ایجاد هماهنگی مناسب با دیگر سامانه‌های حمل‌ونقل شهری همچون اتوبوس و تاکسی، تلاش برای ایجاد فضای اجتماعی آرام و آسوده با فراهم کردن محیط آرام در حمل‌ونقل شهری، جلوگیری از توسعه شهر و جذب سرریز جمعیت تهران در شهرک‌های اقماری با ایجاد سیستم حمل‌ونقل سریع، بهینه‌سازی ترافیک شهری، کاهش اتلاف وقت شهروندان،  امکان استفاده از ایستگاه‌ها و تونل‌های مترو به‌عنوان پناهگاه در مواقع اضطراری.

* کارشناس مدیریت و برنامه‌ریزی شهری

کد خبر 16076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز