یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه اجتماعی: با جدیت پلیس راه و پلیس راهور ناجا، آمار تصادف‌های جاده‌ای نوروز سال 91 تا ظهر روز شنبه 12 فروردین، نسبت به‌مدت مشابه در سال 90، 20 درصد کاهش داشته است.

همچنین براساس خبری که مهر آن را منتشر کرد، میزان صدور قبض جریمه هم براساس برآوردهای اولیه حدود 24‌درصد کاهش یافته است.تا‌کنون از تعداد کشته شدگان جاده‌ای از سفرهای نوروزی سال‌جاری آماری منتشر نشده است.

کاهش 10 درصدی کشته‌های سرصحنه

اعلام آمار کشته‌شدگان تصادف‌های جاده‌ای، به‌عهده سازمان پزشکی قانونی است اما فرمانده نیروی انتظامی در آماری اولیه از کاهش 10 درصدی کشته‌های جاده‌ای در صحنه تصادف خبر داد.سردار اسماعیل احمدی مقدم در مراسم افتتاحیه سامانه هوشمند کنترل ترافیک آزادراه تهران ـ قم گفت: هم‌اکنون به ازای هر کشته تصادف در کشور، 16 نفر مجروح و مصدوم می‌شوند که این امر نشان‌دهنده شدت تصادف‌هاست.

او درباره سرعت رسیدن امدادگران به صحنه تصادف‌های رانندگی گفت: سرعت رسیدگی به مجروحان در حوادث رانندگی افزایش یافته است به شکلی که در گذشته یک نفر در صحنه تصادف و 2 نفر نیز پس از آن یعنی حین انتقال یا در بیمارستان کشته می‌شدند که این رقم هم‌اکنون به یک کشته در صحنه و یک کشته پس از آن کاهش یافته است ولی امیدواریم در آینده‌ای نزدیک کشته‌های پس از صحنه نیز به نیم‌درصد کاهش یابد. احمدی‌مقدم همچنین تاکید کرد: در عین حال میزان شدت تصادفات رخ‌به‌رخ کاهش یافته است که این امر نتیجه دو بانده شدن جاده‌ها و ایمن‌سازی بخشی از راه‌های کشور است.

حمل‌ونقل عمومی؛ کمترین تصادف

به گزارش همشهری، براساس آمار منتشر شده از جاده‌های کشور از 25 اسفند سال 90 تا 12 فروردین امسال 750 مورد واژگونی خودرو در جاده‌های کشور رخ داده است که 37.5 درصد تصادف‌ها را شامل می‌شود.در تصادف‌های نوروز امسال وسایل نقلیه شخصی از جمله سواری و وانت بیشترین میزان مقصران تصادفات را به‌خود اختصاص داده‌اند و خودروهای مسافربری عمومی نیز با توجه به اجرای طرح تشدید کنترل ناوگان حمل‌ونقل عمومی تنها در حدود2 درصد تصادفات مقصر هستند. (نمودار شماره یک)همچنین انحراف به چپ با 410 فقره وقوع و سرعت غیرمجاز با 362 فقره از مهم‌ترین دلایل تصادف و واژگونی خودروها هستند. (نمودار شماره 2)همچنین در نوروز امسال بیشتر تصادفات در ساعت 16 تا20 رخ داده است و پس از آن بیشترین تصادفات رخ داده در ساعت 12 تا 16 بوده است. (نمودار شماره 3)در این مدت 60 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها و 40 درصد نیز از کیلومتر 30 به بعد شهرها رخ داده است. این در حالی است که 61 درصد تصادفات نوروزی در راه‌های اصلی کشور به وقوع پیوسته و پس از آن راه‌های فرعی در رتبه دوم قرار دارد. (نمودار شماره 4)

نمودار

راه‌آهن کم ساخته‌ایم

فرمانده ناجا دیروز در مراسم افتتاحیه سامانه هوشمند کنترل ترافیک آزادراه تهران ـ قم که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، با اشاره به اینکه سرعت سفر و تعداد خودروها افزایش زیادی داشته است، از کند بودن سرعت توسعه حمل‌ونقل ریلی انتقاد کرد و گفت: متأسفانه سرعت ساخت خطوط ریلی کم است؛ اگر چه این امر توجیه اقتصادی زیادی دارد. از سوی دیگر مشکلات فرهنگی موجب شده به‌جای اینکه بیشتر راه‌آهن بسازیم راه‌ها را توسعه داده یا آنها را دو بانده کنیم.

لزوم واگذاری راه‌ها به بخش خصوصی

احمدی‌مقدم بر لزوم کنترل و مراقبت الکترونیک بیشتر در جاده‌های کشور تاکید کرد و گفت: باید بخش‌هایی از راه‌ها را به شرکت‌های خصوصی واگذار و ضمن حمایت از آنها کار خدماتشان را خریداری کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد، ظرف 2 سال می‌توانیم تمامی جاده‌ها را تحت کنترل الکترونیک داشته باشیم.فرمانده ناجا تاکید کرد: اگر پلیس بخواهد تصدی‌گری را انجام دهد 20 سال طول می‌کشد تا تمام جاده‌ها به‌صورت الکترونیک کنترل شوند.احمدی‌مقدم در حالی چنین گفت که هم‌اکنون 40 درصد راه‌های کشور زیر پوشش دوربین‌های ثبت تخلف هستند.

60 درصد راه‌ها باقی‌مانده

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی دیروز در مراسم افتتاح سامانه هوشمند کنترل ترافیک آزادراه تهران-قم از کنترل 40 درصد راه‌های کشور به‌صورت مجزا با دوربین‌های ثبت تخلف خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار در کشور فاصله طولی خودروها هم در محور تهران ـ قم علاوه بر سرعت و متوسط میزان سرعت خودروها کنترل می‌شود.سردار اسکندر مومنی در این مراسم ادامه داد: استفاده از سیستم‌های نوین کنترل یک ضرورت است و با توجه به افزایش سفرها، دیگر نمی‌توان ترافیک را به‌صورت سنتی کنترل کرد.

او یادآوری کرد: در سال 88 نخستین سیستم یکپارچه کنترل الکترونیک در محور تهران - مشهد و در سال گذشته نیز در محور اصفهان ـ شیراز راه‌اندازی شد. از سوی دیگر در آغاز طرح نوروزی 91 نیز جاده‌های هراز و فیروزکوه زیر پوشش دوربین‌های کنترل الکترونیک سرعت و تخلف قرار گرفتند و امروز نیز محور تهران ـ قم به سامانه الکترونیک مجهز شد.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به کاهش تخلفات رانندگی در جاده‌های تحت پوشش دوربین گفت: در محور تهران - مشهد میزان تخلفات ثبت شده توسط دوربین در روزهای آغازین 10‌درصد بود اما در نوروز امسال با عبور 3‌میلیون خودرو میزان تخلفات به 4‌دهم درصد کاهش یافت. این در حالی است که میزان تخلفات ثبت شده در محور اصفهان ـ شیراز نیز 3‌دهم درصد است. همچنین در جاده آمل تخلفات ثبت شده توسط دوربین 6 درصد است که امیدواریم در آینده نزدیک کاهش یابد.او تاکید کرد: با توجه به توسعه کشور و شهرها کنترل فیزیکی با وجود کمبود نیرو امکان‌پذیر نیست و باید به سمت افزایش نظارت الکترونیک پیش رویم تا از این طریق بتوانیم بازدارندگی لازم را ایجاد کنیم.

کد خبر 164466
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز