چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

واردات بی‌رویه سیب، پرتقال و میوه‌های لوکس موجب فاسد شدن میوه‌های ذخیره‌سازی شده داخلی و گرانی این محصولات شده است.

میوه

عرضه محدود پرتقال‌های یخ‌زده و تلخ مزه و سیب‌های درختی فاقد کیفیت در چارچوب طرح تنظیم بازار در ایام نوروز در حالی گلایه‌های مصرف‌کنندگان را موجب شده که انواع سیب، پرتقال و نارنگی وارداتی و سایر میوه‌های لوکس با قیمت‌های چندین برابر به مردم عرضه می‌شود.

حقوق ورودی و سود بازرگانی واردات سیب و پرتقال به‌رغم مخالفت وزارت جهاد کشاورزی و اعلام این وزارتخانه مبنی بر کفایت تولید داخلی این محصولات در حالی به 4 درصد کاهش یافته که پیش از آن نیز انواع مرکبات وارداتی در بازار مصرف داخلی با قیمت‌های گزاف به مردم عرضه و گلایه‌های تولید‌کنندگان را موجب شده بود. از سوی دیگر در حالی که تعرفه واردات برخی میوه‌ها برای تنظیم بازار شب عید کاهش یافته و ممنوعیت واردات اغلب محصولات کشاورزی براساس قانون افزایش بهره‌وری همچنان پا برجاست اکنون انواع میوه‌های لوکس خارجی مانند توت فرنگی، زرد آلو و... در بازار عرضه می‌شود.

دبیر اتحادیه بار فروشان با اشاره به واردات مرکبات و سیب از کشورهای مختلف قیمت هر کیلوگرم سیب خارجی را ۴ برابر و پرتقال خارجی را دو برابر میوه ایرانی دانسته و اعلام کرده است با این شرایط محصولات داخلی در انبارها فاسد می‌شود. به گفته علی حاج‌فتحعلی، با وجود ذخیره‌سازی مناسب مرکبات و سیب در ایام نوروز سیل واردات پرتقال از کشورهای چین، مصر و ترکیه، سیب از ایتالیا و فرانسه و نارنگی از پاکستان به کشور سرازیر شد. وی به فارس گفت: اکنون میوه های داخلی در سردخانه‌ها از بین می‌رود و میوه‌های خارجی با چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد.

کد خبر 164971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز