یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

گروه بورس: با وجود اینکه میزان بازده بورس تهران در سال 90 نسبت به سال 89 با کاهش چشمگیری مواجه بود اما کارشناسان معتقدند که بورس تهران شرایط باثبات‌تری را در سال 91 طی خواهد کرد.

بورس

به گزارش همشهری، در شرایطی که میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در سال 89 به85.8 درصد رسیده بود اما این میزان در سال 90 به 11.2 درصد رسید، این اعداد نشان می‌دهد که سهامداران در سال 90 سود کمتری به دست آورده‌اند. رشد قیمت طلا، سکه و ارز و سپس افزایش قیمت مسکن در روز‌های پایانی سال از عواملی هستند که باعث خروج نقدینگی از بورس تهران و کاهش میزان بازده بازار شدند. اکنون این سؤال وجود دارد که بورس تهران در سال 91 با چه شرایطی روبه‌رو خواهد بود؛ آیا حرکت بورس تهران در سال‌جاری صعودی خواهد بود یا نزولی؟

در همین رابطه شهریار شهمیری کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا در گفت‌وگو با همشهری در تشریح شرایط بورس در سال 91 گفت: سال 89 یک سال طلایی برای بورس بود اما رشد شاخص بورس در سال 90 نسبت به سال 89 کمتر بود اما همه چیز در بورس تهران شاخص نیست.وی افزود: با تمام اتفاق‌هایی که در سال گذشته در بورس تهران افتاد و ریسک‌های سیستماتیک بازار سهام را متاثر کرد اما تجارب زیادی برای بازار به دست آمد و همه این تجارب به سال‌جاری منتقل شد.

شهمیری تاکید کرد: افق بازار سرمایه ایران یک افق بلندمدت است و این افق نشان می‌دهد که سال 91 بورس تهران شرایط باثبات‌تری را طی خواهد کرد، چرا که من فکر می‌کنم اتفاقی که در سال 90 در بازار طلا و ارز افتاد و بورس تهران را تحت‌تأثیر قرار داد و منجر به خروج نقدینگی از بازار سهام شد، یا به آن شکل تکرار نمی‌شود یا اگر هم تکرار شود با توجه به تجربه‌ای که در این باره وجود دارد قابل مدیریت‌تر خواهد بود.

وی افزود: تجربه افزایش قیمت طلا و ارز در سال گذشته تا این حد برای بازار سرمایه تکرار نشده بود اما این اتفاق تجارب اینچنین را برای بازار سرمایه زیاد کرد بنابراین با توجه به‌وجود چنین تجربه‌ای می‌توان گفت که این موضوع کمتر می‌تواند بازار سهام را در سال 91 متاثر کند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم‌آشنا تصریح کرد: به اعتقاد من میانگین بازده بورس تهران در سال 91 میانگینی از سال‌ها 89 و 90 خواهد بود و سهامداران می‌توانند در سال 91 به‌طور متعادل 50‌درصد سود از محل سرمایه‌گذاری در بورس به دست بیاورند.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: خوشبختانه این روزها بازار سرمایه از حاشیه خارج شده و به متن آمده است و مردم بیشتر با فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری در بورس آشنا شده‌اند و همه این شرایط منجر به افزایش تحلیل سهامداران شده و بازار را با ثبات بیشتری مواجه خواهد کرد.

علی اسلامی بیدگلی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم در این باره به همشهری گفت: در سال 90 با توجه به جهش نسبتا غیرمنتظره‌ای که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت در بازار به‌وجود آمد، سود ماه‌های آینده بازار سهام اصطلاحا پیش‌خور شد و بورس تهران پس از اردیبهشت ماه دچار رکود شد.

وی افزود: در نیمه دوم سال 90 هم افزایش قیمت طلا، ارز و سکه و سپس قیمت مسکن رکود بازار سرمایه را تشدید کرد و منجر به خروج نقدینگی از بورس تهران شد همه این موضوعات دست به دست هم داد تا بورس تهران در سال گذشته بیشتر ماه‌های سال را با رکود مواجه باشد.

او درباره پیش‌بینی اوضاع بورس در سال 91 گفت: بسیاری از مردم انتظار داشتند بورس تهران ابتدای سال‌جاری مانند سال گذشته با صعود مواجه شود اما کارشناسان معتقد بودند که اگر تجربه فروردین ماه سال گذشته امسال هم تکرار شود بازار به سمت رکود طولانی‌تری پیش‌خواهد رفت بنابراین این نظریه عموما جهت سرمایه‌گذاری‌ها را در بورس تهران تغییر داد و تحلیل‌های بیشتری وارد بازار سرمایه شد.

وی با بیان اینکه در روز‌های اول سال سهامداران حقوقی عموما عرضه‌کننده سهام بودند افزود: روند روز‌های ابتدای سال نشان می‌دهد که میزان تحلیل سهامداران نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و مردم و سرمایه‌گذاران با تجربه سال‌های گذشته و با تحلیل بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کنند.

اسلامی افزود: با توجه به این شرایط به‌نظر می‌رسد بورس تهران شرایط با‌ثبات‌تری را در سال 91 طی خواهد کرد و به‌نظر نمی‌رسد که بازار سهام در سال‌جاری دچار فراز و فرود عجیب و غریبی شود، و بازار سهام یک میانگین معقول سالانه را به دست خواهد آورد.

کد خبر 165404
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز