جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان معتقدند واکنش بورس تهران به انجام مذاکرات 1+5 بر سر مسائل خارجی ایران و تحریم‌های بین‌المللی مثبت بوده و این موضوع در چند روز اخیر باعث افزایش شاخص‌های بورس تهران شده است.

بورس

به گزارش همشهری، معاملات بورس تهران در سال گذشته عمدتا تحت‌تأثیر اخبار سیاسی قرار گرفت، از این جهت شاید بتوان سال گذشته را یک سال سیاسی برای بورس تهران نامگذاری کرد، چرا که ابتدای سال بازار سهام یکباره به اخبار داخلی و جریان انحرافی واکنش منفی نشان داد و در نیمه دوم سال هم تنش‌های بین‌المللی و افزایش تحریم‌های بین‌المللی معاملات بورس تهران را با رکود مواجه کرد. به این ترتیب بورس تهران به یک دماسنج قوی برای ارزیابی خبر‌های سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است.

در سال جدید هم معاملات بورس تهران تحت‌تأثیراخبار بین‌المللی، تحریم‌های بین‌المللی و مذاکرات مربوط به پرونده هسته‌ای قرار گرفت اما در طول هفته گذشته واکنش بورس تهران به انجام مذاکرات 1+5 مثبت بوده و شاخص بورس وارد مدار صعودی شده است.برهمین اساس روز گذشته مذاکرات گروه 1+5 در ترکیه برای حل موضوعات پیرامون مسائل سیاست خارجی ایران از جمله تحریم‌های بین‌المللی آغاز شد. حال پرسش این است که آیا واکنش بورس تهران به انجام این مذاکرات مثبت است یا منفی؟

واکنش مثبت بازار سهام

در همین رابطه شاهین چراغی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری در باره اثر نتایج مذاکرات بر بورس تهران گفت:بررسی معاملات بورس تهران در طول چند هفته گذشته نشان می‌دهد که بورس تهران واکنش مثبتی به آغاز مذاکرات1+5 نشان داده است چرا که در طول این مدت سهام شرکت‌هایی که مشمول تحریم می‌شدند از جمله شرکت‌های پتروشیمی، بانک‌ها، کشتیرانی و غیره با افزایش تقاضا مواجه شدند و قیمت سهامشان افزایش یافت.وی با بیان اینکه بازار سهام عموما به مسائل سیاسی واکنش نشان می‌دهد افزود: مسائل سیاسی روی بازار سهام اثر روانی دارند اما اثر روانی مذاکرات1+5 برای بورس تهران مثبت بوده است چون تقریبا عمده سهام شرکت‌هایی که با تحریم مواجه بودند با افزایش قیمت مواجه شدند و این علامتی است برای فعالان بازار که اثر روانی مذاکرات مثبت است چرا که کلیت بازار سهام رفتار‌های سرمایه‌گذاران را می‌سازد.

اثر مذاکرات مثبت است

در همین رابطه محمد رضا کفاش دیگر کارشناس بازار سرمایه هم به همشهری گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر خبر خیلی خوبی هم منتشر نشود باز هم انجام این مذاکرات اثر مثبتی برای بازار سهام دارد، فقط کافی است که خبر چندان بدی پس از این مذاکرات منتشر نشود.

وی افزود: بازار سهام تحت‌تأثیر عوامل مختلفی است که یکی از این عوامل اخبار سیاسی است که ریسک سیستماتیک بازار را افزایش می‌دهد. سال گذشته نیز بازار سهام در نیمه اول سال تحت‌تأثیر اخبار سیاسی داخلی قرار گرفت و در نیمه دوم سال تحت‌تأثیر خبر‌های بین‌المللی.کفاش در باره اثر مذاکرات بر بورس گفت: به‌نظر من اثر مذاکرات بر بورس تهران مثبت است چرا که به‌نظر می‌رسد طرفین در پی رسیدن به یک توافق هستند که این موضوع می‌تواند از فشار‌هایی که برخی شرکت‌های ایرانی ناشی از تحریم‌ها تحمل می‌کنند بکاهد.

بورس در انتظار نتیجه مذاکرات1+5

شاهین شایان آرانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه هم در گفت‌وگوی دیگری با ایسنا، گفت: عملکرد بورس به نتیجه مذاکرات1+5 در روزهای آینده و نحوه‌ تفسیر تصمیمات آن بستگی دارد، به‌طوری که اگر نتیجه‌ مذاکرات به‌صورتی باشد که فضای سیاسی کشور را در سطح بین‌المللی به سوی تعادل و آرامش ببرد و تحریم‌ها کاهش پیدا کند، قطع به یقین اثرات بسیار مثبتی در اقتصاد دارد و این موضوع بسیار مهم است.

او ادامه داد: ولی اگر نتایج این مذاکرات به هر دلیلی دیدگاه‌های منفی ایجاد کند، فضای اقتصادی کشور به سمت فضای پر ابهام‌تر و عدم‌شفافیت بیشتر می‌رود. لذا باید منتظر نتایج مذاکرات بود که اگر مثبت باشد، اثرات بسیار مثبتی را در اقتصاد ایجاد می‌کند.شایان با بیان اینکه بورس آینه اقتصاد است، تأکید کرد: در حال حاضر ثبات نسبی در بورس مشاهده می‌شود و درصورتی‌که نتیجه‌ مذاکرات مثبت باشد و به سمت تعامل و هماهنگی برود، قطعا بورس بسیار رونق پیدا می‌کند.

به گفته‌ این کارشناس بازار سرمایه مذاکرات1+5 نقطه کلیدی است که اگر مثبت باشد و تحریم از بین برود، بورس هم به همان میزان مثبت می‌شود، در غیراین صورت اقتصاد نیز تأثیر منفی گرفته و بورس هم تحت‌تأثیر این فضا خود را نشان می‌دهد.به گفته‌ شایان، با فرض نبود تحریم‌ها، مشاهده می‌شود که بورس ثبات نسبی دارد و رشد بسیار بالایی ندارد و حرکت آن طبق وضع موجود است و در فضای معمولی نیز رشد عجیبی از خود نشان نمی‌دهد.

کد خبر 166028
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز