رضا ظریفی: فضای سبز زیبای تهران در فصل بهار یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های آن است. نه تنها گردشگران و مسافرانی که به تهران می‌آیند بلکه حتی شهروندان پایتخت‌نشین هم به این امراذعان دارند.

این روزها هر گوشه شهر را که نگاه کنید می‌بینید که گیاهان و فضاهای سبز شهری با چه سرعتی در حال رشد و شکوفایی هستند و در این میان شهروندان نیز از تماشای مناظر سبز و الوان گل‌های بهاری لذت می‌برند. این فضای سبز کنونی در پایتخت که در حال نزدیک شدن به سرانه‌های جهانی است، نتیجه تلاش‌های افرادی است که در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران و اداره‌های فضای سبز شهرداری‌های مناطق تهران مشغول به‌کارند. پایتختی که در روزگار نه چندان دور، سرانه فضای سبز آن به زحمت به 8/5مترمربع برای هر نفر می‌رسید حالا نزدیک به 14مترمربع برای هر نفر فضای سبز دارد. برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات زیادی صورت گرفته است تا سرانه فضای سبز تهران امسال به حداقل سرانه جهانی برسد. در ادامه نگاهی داریم به اقداماتی که امسال از سوی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران صورت خواهد گرفت تا تهران سبزتر از گذشته باشد.

بوستان‌های محله‌ای افزایش می‌یابند

دیگر نمی‌توان محله‌ای از شهر را پیدا کرد که دارای یک فضای سبز محله‌ای نباشد. به قولی دیگر زمین بایری در تهران وجود ندارد که در‌ اختیار شهرداری باشد و در آن نتوان گل و گیاهی دید. توجه به آمار موجود در این زمینه کاملا این نکته را تأیید می‌کند که مدیریت شهری با چه جدیتی به‌دنبال افزایش سرانه فضای سبز برای شهروندان است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تهران دارای 75پارک بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به‌دنبال آن آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که 8سال به‌طول انجامید حدود 63پارک در تهران ساخته شد. اما از حدود سال65 به‌بعد روند توسعه فضاهای سبز پایتخت آغاز شد. با توجه به آمار موجود از سال65 تا امسال بیش از 1730پارک در تهران احداث شده است. البته باید به این مهم نیز توجه کرد که بیش از 700پارک از این تعداد در دوره مدیریت فعلی ساخته شده است. به گفته علی محمد مختاری، رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران این سازمان در نظر دارد امسال 120بوستان مختلف محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را در مناطق مختلف شهر احداث کند. همچنین کمربند سبز تهران که هم اکنون 36هزار هکتار آن شاهد عملیات اجرایی لازم بوده است، قرار است در سال‌جاری 2هزار و 500هکتار دیگر توسعه داشته باشد. این در حالی است که کاشت درختان سازگار با اقلیم تهران به‌طور وسیع در معابر و خیابان‌های پایتخت نیز از دیگر برنامه‌هایی است که امسال در رأس برنامه‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران قرار دارد.

درختکاری در بزرگراه 40 کیلومتری

عملیات واکاری یا همان کاشت دوباره درختان چنار در خیابان ولیعصر از دیگر اقدامات مثبتی بود که در روزهای پایانی سال گذشته از سوی شهرداری تهران انجام شد تا هویت تاریخی این خیابان که هم ‌ردیف درختان چنار آن اهمیت دارد، برای نسل‌های آینده نیز باقی بماند. در این حرکت سازمان پارک‌ها بیش از 3هزار اصله درخت با بن بالا که سنی حدود 8 تا 9سال را در بر می‌گیرد از شمالی‌ترین نقطه این خیابان در میدان تجریش تا جنوبی‌ترین نقطه در میدان راه‌آهن کاشت. اما اقدام مهم دیگر متولی فضای سبز پایتخت که در حال حاضر در دست انجام است توسعه فضای سبز در حاشیه بزرگراه چمران است که از تقاطع این بزرگراه با بزرگراه یادگار امام آغاز شده و به بوستان ولایت می‌رسد. در این طرح که حدود 40کیلومتر در 2مسیر رفت و برگشت را شامل می‌شود درختان چنار و دیگر گونه‌های سازگار با اقلیم تهران در این مسیر کاشته می‌شوند. به گفته مختاری این عملیات که از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است تا پایان فصل بهار امسال به پایان می‌رسد. البته باید به این نکته هم توجه کرد که درصورت گرم‌تر شدن هوا، درختان چنار جوان باقی‌مانده در فصل پاییز در این مسیر کاشته می‌شوند.

هر ناحیه صاحب یک کلینیک‌ گل‌و‌گیاه می‌شود

مدیریت شهری در چند سال اخیر کلینیک‌های گل‌وگیاه را در گوشه وکنار شهر برپا کرده است؛ مراکزی که وظیفه آنها آموزش شیوه‌های نگهداری از گیاهان آپارتمانی و توسعه فضای سبز در منازل است. توسعه این مراکز از دیگر برنامه‌های مهم سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران است. گفته می‌شود تعداد این مراکز که در حال حاضر شامل 52کلینیک است تا پایان امسال به 123کلینیک گل و گیاه خواهد رسید. در این صورت هر ناحیه پایتخت یک کلینیک گل و گیاه خواهد داشت. افزایش مراکز مربوط به فضاهای سبز شهری نشان‌دهنده استقبال مردم از توسعه این فضاهاست. این مهم را در برخورد شهروندان با بوستان‌ها نیز می‌توان دید و متوجه شد چه آنکه در روز طبیعت و ایام نوروز امسال، بوستان‌های پایتخت با کمترین آسیب ممکن مواجه شدند.

بازپیرایی فضای سبز شهر برای زندگی

آنچه خواندید مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری تهران برای توسعه فضاهای سبز شهری است. در کنار موارد یاد شده باید به آغاز بهره‌برداری از باغ مستوفی‌الممالک در منطقه 3، پارک مینیاتوری در محدوده منطقه 8، پلاک‌کوبی درختان 44خیابان پایتخت و 22بوستان، ساماندهی قنوات تهران، توسعه فضای سبز اطراف برج میلاد، بازپیرایی، تجهیز و مناسب‌سازی بوستان‌ها برای معلولان و جانبازان و توسعه فضاهای سبز حاشیه بزرگراه‌ها نیز اشاره کرد که جزو برنامه‌های سال91 سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران هستند.

بزرگراه امام علی و توسعه فضای سبز شهر

بزرگراه امام علی که از شمال شرق به جنوب غرب تهران می‌رسد 25کیلومتر طول دارد. در حال حاضر نیز 9کیلومتر آن مورد استفاده شهروندان قرار گرفته است. سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران برای این بزرگراه نیز برنامه ویژه‌ای دارد. علی‌محمد مختاری درباره برنامه این سازمان برای احداث فضای سبز حاشیه این بزرگراه می‌گوید: فضای سبز این بزرگراه در دست طراحی است که به زودی به پایان می‌رسد. در طراحی این فضا نیز سعی می‌کنیم کاری در خور نام امیرالمؤمنین علی(ع) به انجام برسانیم. وی در ادامه از آمادگی این سازمان برای اجرایی کردن این طرح خبر داده و می‌افزاید: بلافاصله بعد از پایان کار عمرانی عملیات احداث فضای سبز این بزرگراه را آغاز خواهیم کرد. غیر از بزرگراه امام علی، مسیرهای دیگری نیز در برنامه توسعه فضاهای سبز قرار دارند. به گفته مختاری یکی از برنامه‌های اصلی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در سال‌جاری کاشت درخت در معابر مناطق 22گانه تهران است چراکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سرانه فضای سبز پایتخت به 15مترمربع که همان حداقل لازم برای دستیابی به سرانه جهانی در زمینه فضای سبز است، خواهد رسید.

احداث 2 بوستان‌ جدید برای بانوان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران از افتتاح 2 بوستان جدید ویژه بانوان در پایتخت طی سال‌جاری خبر داد.
این خبری بود که در نخستین روزهای کاری سال‌جاری علی‌محمد مختاری اعلام کرد. وی با اشاره به استقبال شهروندان از بوستان‌های بانوان در تهران اظهار کرد: پیش از این شهردار تهران وعده ساخت 4بوستان بانوان در 4نقطه تهران را داده بود که این وعده در سال90 محقق شد. وی ادامه داد: در حال حاضر به‌دلیل استقبال شهروندان از بوستان‌های بانوان مطالعات مربوط به طراحی و ساخت 2بوستان بانوان جدید در حال انجام است. مختاری با اشاره به افتتاح بخش شهربانوی بوستان ولایت به وسعت 6 هکتار در سال گذشته خاطرنشان کرد: علاوه بر این در سال90 بوستان بانوان نرگس در فضایی به وسعت 22هکتار در منطقه18 آغاز به کار کرد. وی همچنین به بهره برداری از پردیس بانوان به مساحت 27هکتار در منطقه 15 اشاره کرد و افزود: بوستان بهشت بانوان نیز در فضایی به وسعت 19هکتار در منطقه3 تهران 2سال قبل به بهره‌برداری رسید. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه مطالعات مربوط به طراحی و ساخت 2بوستان بانوان جدید در تهران در حال انجام است، افزود: با توجه به بالا بودن سرانه فضای سبز منطقه22، بخشی از بوستان چیتگر نیز به بانوان اختصاص خواهد یافت. وی وعده داد که تا پایان سال‌جاری از این دو بوستان جدید بانوان نیز بهره‌برداری شود.

کد خبر 166082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز