همشهری آنلاین: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به امضای 10 هزار نفری محققان دنیا برای تحریم پایگاه الزویر به دلیل محدود کردن دسترسی محققان به منابع علمی گفت: نامه هایی از این پایگاه در زمینه دلایل محدودیت برخی دانشگاه‌های ایران به منابع ارسال شد.

دکتر محمد مهدی نژاد در گفتگو با مهر، با اشاره اعتراض 10 هزار نفر از محققان در اقدام پایگاه استنادی الزویر (Elsevier)، افزود: این اعتراضات به دلیل اخذ حق اشتراکی است که از سوی پایگاه الزویر از سوی اعضا گرفته می شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار داشت: بر این اساس طوماری بر علیه این اقدام غیر اخلاق علمی شکل گرفته است.

وی دسترسی آزاد به دانش را یک اصل حقوق بشری توصیف کرد و ادامه داد: در دنیا دسترسی آزاد به عنوان یکی از اصول حقوق بشر شناخته شده است.

مهدی نژاد اضافه کرد: در حالی که در دنیا دسترسی آزاد به منابع را به صورت یک امر عمومی درآورده اند، پایگاه الزویر حق دسترسی را محدود کرده است و فرهیختگان و محققان با این اقدام می خواهند این اقدام پایگاه الزویر را محکوم کنند.

وی با اشاره به محدود کردن ایران در دسترسی به منایع پایگاه الزویر، یادآور شد: نامه هایی از این پایگاه استنادی به دست ما رسید که در آن اعلام کرده بودند محدود کردن برخی دانشگاههای ایران در دسترسی به منابع اطلاعاتی بر اساس فشارهایی که بر روی این پایگاه بوده صورت گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تاکید بر داشتن استقلال این پایگاه ها در دسترسی اعضا به منابع علمی خاطر نشان کرد: این پایگاه باید به گونه ای استقلال داشته باشند که زیر بار این فشارها نروند و به گونه ای عمل کنند که با بهانه های واهی و تنها بر اساس یک ادعا حق دسترسی اعضا را محدود نکنند.

کد خبر 166650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز