گروه اجتماعی: رشته‌های دانشگاهی براساس نیاز‌های کشور طراحی نشده و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های داخلی به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و ایران برای سایر کشورها متخصص تربیت می‌کند.

کارشناسان ارتباط دانشگاه با صنعت را ضعیف ارزیابی می‌کنند و از سوی دیگر بارها مسئولان صنایع کشور تصریح کرده‌اند که بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی ارتباط مطلوبی برقرار نیست.آنها این امر را ناشی از متناسب نبودن رشته‌های دانشگاهی و نیازهای بخش صنعت و معدن بیان می‌کنند و بر این باور هستند که متاسفانه بخش‌های دانشگاهی با هیچ‌یک از حوزه‌ها همچون شهرسازی، تهیه آمایش کشوری، محیط‌زیست، برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری و صنعت و معدن ارتباط قابل‌قبولی ندارند.

آموزش غیربومی

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اخیرا در همایش آموزش عالی، الزامات تحول در آموزش فنی و مهندسی در باره ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: در این خصوص باید یک نظام سایبری ایجاد شود تا سالانه چندین هزار نظر خوب از صنعت دریافت کند، بنابراین نباید از دانشگاه‌های برتر الگو‌برداری و کپی کنیم بلکه باید نیاز صنعت جامعه خود را بسنجیم.

رضا روستا‌آزاد اظهار کرد: ما برای پازل کشور خود نیروهایی تربیت نکرده‌ایم که بتوانند در جای خود بنشینند. از طرفی آموزش کشور ما بومی نیست و موجب می‌شود که دانشجو بتواند در پازل سایر کشورها قرار بگیرد و در نهایت منجر به مهاجرت نخبگان از کشور می‌شود.

به گفته او برای برون رفت از وضعیت کنونی باید در گام نخست در رشته‌هایی دانشجو تربیت کنیم که جامعه ما به آنها نیازدارد. ‌نظام‌های آموزشی معتبر دنیا به‌صورت ترمی به روز می‌شوند و استاد در هر ترم موظف است که خود را به‌روز کند ما نیز باید به این موضوع توجه کنیم.رئیس دانشگاه شریف همچنین با تاکید بر اینکه آموزش کشور ما باید مسئله‌محور باشد، تصریح کرد: این مسئله باید به‌نحوی طراحی شود تا پشت درهای دانشگاه نیاز ایجاد رشته‌ها وجود داشته باشد.

ارتباط صنعت و دانشگاه، رمز توسعه ملی

رئیس دانشگاه تهران گفت: رمز توسعه ملی و حمایت از شعار امسال(تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی)، ارتباط بین صنعت و دانشگاه است.فرهاد رهبر چندی پیش به ایسنا اظهار کرد: آنچه مربوط به دانشگاه است بحث فناوری و مباحث مرتبط با قابلیت‌های تکنولوژیکی است. در این زمینه نقش ارتباط صنعت با دانشگاه مطرح می‌شود که این در واقع رمز برآورده شدن شعار«تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» است.

او با بیان اینکه باید برای ایجاد جو اعتماد بین صاحبان صنایع و دانشگاه تلاش شود تاکید کرد: برای رسیدن به اعتماد باید نیاز دانشگاه به صنعت و صنعت به دانشگاه به خوبی معرفی و به جامعه شناسانده شود.به گفته رهبر، بر این اساس دانشگاه باید در زمینه رشته‌های مورد نیاز صنعت دانشجو تربیت کند و جایگاه علم و دستاوردهای علمی نیز باید در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ارتقا یابد.

وی با تاکید بر ضرورت ارتباط 3راس مثلث دولت، دانشگاه و صنعت، تصریح کرد: مادامی که دانشگاه مستقیما از منابع دولت و صنعت نیز از نفت استفاده می‌کند بر این اساس ارتباط ضلع سوم دانشگاه و صنعت مفقود خواهد ماند.

کد خبر 167263
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز