گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات از عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد همزمان با صعود شاخص کل بورس تهران عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز مثبت شده است.

به گزارش همشهری، سال گذشته همزمان با نزول شاخص کل بورس تهران بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز با نزول ارزش دارایی‌هایشان مواجه شدند، به‌طوری که بسیاری از سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری فروختند و به سمت بازارهای دیگر رفتند. نوسان بیش از حد قیمت طلا و ارز یکی از دلایل نزول بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته بود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری واسطه‌های مالی هستند که منابع مالی اشخاص و شرکت‌ها را جمع‌آوری کرده و در سبد متنوعی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. افرادی که سهام یا واحد‌های صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری را خریداری می‌کنند همان مالکان یا سهامداران هستند. وجوه دریافتی از اینگونه افراد در ترکیب متنوعی از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق قرضه، ابزارهای کوتاه‌مدت بازار پول و دارایی‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌شوند.

میانگین بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سال گذشته و همزمان با نزول شاخص کل بورس تهران با نزول مواجه شده بود اما همزمان با صعود شاخص‌های بورس تهران از بهمن سال گذشته و اوج گرفتن معاملات در اسفند ماه بازده سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نیز افزایش یافت و حجم سرمایه‌گذاری مردم در این صندوق‌ها رشد کرد.

شاخص کل بورس تهران در یک ماه گذشته توانست برای نخستین‌بار از مرز 27هزار و200واحد عبور کند، و رکورد جدیدی در تاریخ 45ساله بورس به ثبت برساند، بر همین اساس عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم که ارتباط تنگاتنگی با شاخص بورس پیدا کرده است، در این مدت مثبت شد و در طول این دوره بیشتر صندوق‌های فعال در بازار سرمایه با افزایش میزان دارایی‌هایشان مواجه شدند.

آمار‌ها نشان می‌دهد از میان 61صندوق سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه در 3 ماه گذشته فقط میزان بازده 4 صندوق سرمایه‌گذاری با اندکی کاهش مواجه شده و بین 8دهم تا یک‌دهم‌درصد کاهش یافته است اما مابقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری میزان سودشان نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته است.

این صندوق‌ها به‌طور میانگین در طول 3 ماه گذشته از 1.5درصد تا28.3 درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند.
عملکرد 6 ماهه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز شرایط بهتری را نشان می‌دهد چرا که در این مدت فقط بازده 3صندوق کاهش یافته و مابقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در 6 ماه گذشته بین یک تا 42درصد سود به سهامداران خود پرداخت کرده‌اند.

کد خبر 168956
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز