جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

گروه اجتماعی: چگونگی برخورد ماموران نیروی انتظامی با متخلفان در شب چهارشنبه سوری و در جلسه ستاد پیشگیری از جرائم خاص بررسی می‌شود.

محمد سالارکیا، معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها و نظارت بر ضابطان، با اعلام این خبر گفت:  در این جلسه برنامه‌هایی برای مقابله با افرادی که قصد برهم زدن آرامش و امنیت مردم و ایجاد رعب و وحشت دارند طرح‌ریزی خواهد شد.
برگزاری مراسم جشن آخرین شب چهارشنبه سال جاری در سال‌های اخیر با تبدیل‌شدن به یک معضل جدی، نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی از سوی مسئولین است.
سالارکیا درباره برنامه ‌ریزی برای شب چهارشنبه سوری به ایسنا گفته که  مطابق سال‌های گذشته نیروهایی برای این موضوع به ویژه در ایام پایان سال و روز چهارشنبه‌سوری بسیج می‌شوند و دادسرا نیز شعب خاصی را برای برخورد با این افراد اختصاص می‌دهد.
معاون دادستان تهران در حالی از تکرار رویه سال‌های قبل خبر می دهد که در برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در سال‌های اخیر علاوه بر تلفات جانی نظیر مرگ، از دست دادن عضوی از بدن و یا سوختگی‌های شدید را در میان مردم معمولی، و نه اراذل و اوباش، شاهد بوده‌ایم.
برای نمونه در سال گذشته فقط در تهران 293 حادثه در چهارشنبه سوری  اتفاق افتاد که 6 میلیارد ریال خسارت به بار آورد.
به گفته معاون دادستان تهران در جلسه‌ای که صبح امروز به ریاست دادستان تهران و با حضور فرمانده‌ نیروی انتظامی و مسوولان قضایی برگزار خواهد شد تدابیر مناسب برای روزهای پایانی سال و ایام نوروز اندیشیده خواهد شد.
به گفته سالارکیا دستگیر شدگان چهارشنبه سوری تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت خواهند ماند.
حسن عشایری، آسیب شناس مسائل اجتماعی، با انتقاد از بکارگیری سیاست بگیر و ببند در روزهای پایانی سال توسط پلیس و سایر نیروها گفت: دخالت در برگزاری مراسم مردمی به شرطی از سوی این نیروها توجیه شدنی است که در طول سال آموزش لازم به مردم ارائه شود.
وی با رد کردن دخالت به عنوان بهترین راه حل در کنترل هیجان ابراز شده در شب چهارشنبه سوری افزود: چنانچه آموزش لازم همراه با نظارت کافی در طول سال از طریق مراکز معین مانند صداوسیما  و  آموزش و پرورش  انجام شود می‌توان از دخالت نیز به عنوان راه حلی در امتداد راه پیموده شده آموزش یاد کرد  در غیر این‌صورت تهدید به بازداشت اثر مطلوبی بر جامعه نخواهد داشت.
به اعتقاد این آسیب شناس اجتماعی بکارگیری روش دستگیری و حبس همانند پنچرگیری موقت است که هرگز به هدف نمی‌رسد.
وی گفت: ما با  کمی مراسم  شادی روبروئیم، سوگواری‌هایمان بیش از جشن‌هایمان است و همین شاید اصلی‌ترین دلیل برای ناتوانی در برگزاری مراسم شادی بخش در کشورمان باشد که جوانان و مسئولین را در دو سوی ماجرا قرار داده و سبب بروز مشکلاتی جدی به ویژه در روزهای پایان سال می‌شود.
به اعتقاد عشایری نصب برچسب«  اراذل و اوباش»  بر روی جوانانی که به دلیل فقر فرهنگی و اقتصادی نتوانسته‌اند از آموزش کافی برخوردار باشند نه تنها مشکلی را  از جامعه حل نخواهد کرد بلکه سبب می‌شود تا این گروه از جوانان به دلیل بی توجهی جامعه در این قالب فرو رفته و شمایلی از اراذل را به نمایش بگذارند.
محدودیت های ترافیکی ویژه
محدودیت های ترافیکی ویژه ای برای کنترل ترافیک در شب چهارشنبه سوری اعمال خواهد شد و پلیس راهنمایی و رانندگی با افزایش 300 مامور به افزایش توان خود جهت کنترل رفت و آمدها در این شب خواهد پرداخت.
سردار محمد رویانیان، با بیان اینکه با خودروهایی که اقدام به پرتاب مواد محترقه و ترقه کنند برخورد خواهد شد، گفت: در خصوص موتورسواران و خودروها محدودیت های ترافیکی ایجاد خواهد شد که طی هفته های آینده به صورت رسمی اعلام می شود.
رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه در این شب به علت شرایط ویژه ، پلیس به صورت کامل آمادگی خدمات رسانی خواهد داشت افزود: با افزایش توان نیروی انسانی پلیس از ایجاد ترافیک و به هم ریختگی شهر جلوگیری خواهیم کرد.
ازسوی دیگرفرمانده انتظامی استان تهران از تعطیلی و پلمپ 30 واحد صنفی عرضه‌کننده مواد آتش‌زا و محترقه خطرناک در هفته گذشته خبر داد.
سردار رضازارعی با اشاره به ضرورت همکاری اقشار مختلف مردم به منظور کاهش آسیب ها و حوادث چهارشنبه آخر سال ، خاطرنشان کرد: در همین خصوص بیش از 1500 دانش‌آموز به عنوان پلیس یار انتخاب شده و آموزش های کافی دیده اند. پلیس یاران جوان با مراجعه به درب منازل و حضور در مدارس خطرات ناشی از مواد محترقه را برای گروه سنی خود توضیح می دهند.
کد خبر 16927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز